Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nickeee3xc
Så billit ni har det i sverige. XC60 2.4D kinetic kostar 48500 euro i finland dvs ca 450 000 kr. Då är det ingen utrustning. Klaga inte över priserna utan var nöjda vad ni har för låga priser. I Finland skulle ju alla köra med Q5 o XC60 om priserna inte skulle vara så grymt höga. :shock:
av Lövet
nickeee3xc skrev:Så billit ni har det i sverige. XC60 2.4D kinetic kostar 48500 euro i finland dvs ca 450 000 kr. Då är det ingen utrustning. Klaga inte över priserna utan var nöjda vad ni har för låga priser. I Finland skulle ju alla köra med Q5 o XC60 om priserna inte skulle vara så grymt höga. :shock:
Sedan är ju andrahandsvärdena lite annorlunda i Finland dock...

Men visst är det tråkigt med höga bilskatter. Inget att sträva efter.
Användarvisningsbild
av bjornw
Den andra tråden om bilarna har växt för stor, börjar en ny här med ny vinkel. :wink:

I går hade jag och en kompis lånat BÅDE Q5 2.0TFSI S-Tronic (de hade tyvärr inte 2.0TDI till provkörning) och en XC60 D5 aut. Vi gjorde ganska noggranna jämförelser både av körning i olika situationer samt lastning och packning.

Sammantaget är vi överrens om att Q5 är den tekniskt bättre bilen. Den vinner mycket på sin drivlina, köregenskaperna på snö/istäckt vinterväg, djup snö och svåra förhållanden är den markant bättre på. Man kan köra fortare och det känns fortfarande tryggare än i XC60. Volvon går yvigare och livligare medans Audi går stadigt i sitt spår. Man måste jobba mer med Volvon för att få den dit man vill och den överstyr lätt. Vid skarp undanmanöver slänger Volvon med baken medans Audin håller spåret eller understyr. Audin är också något tystare än Volvon (ffa vindbrus).
Instrumenteringen är bättre ihopsydd på Audin. MMI funkar bra och den info som visas på respektive display känns helt logisk. Personligen tycker jag Volvons instrumentering är mer vilsam för ögat och lite mer snabbjobbad (typ en knapp/funktion istället för MMI) men den känns också lite halvfärdig pga plastluckan (Nav) och kepsen (övre displayen). 12V uttaget och givaren till AC:n sitter och fult placerade.

XC60 är inte helt ute för det. Den har bättre lastmöjligheter (ffa bredare) och dynan i baksätet är 4cm bredare (2 barnstolar + en vuxen går). Det blir helt platt när man fäller och den har tre stolar. Personligen så gillar jag lösningarna i Volvon bättre, den är enklare att lasta och använda. Q5:an hade baksäte plus (ett måste!) vilket gör att det är skjutbar ca 10cm och ryggstödet kan vippas i två lägen. Det ger en viss frihet och de flesta situationerna går att lösa men den blir inte lika stor som Volvon. Volvon är 1dm bredare på smalaste stället och ca 2dm bredare på bredaste stället i skuffen. Fjädringen i Volvon är också lite komfortablare, ffa i lägre fart. Det förekom för övrigt gnissel och skrammel i inredningen i båda bilarna.

Tyvärr kom vi alltså inte över 2.0TDI men för er som funderar på 2.0TFSI med S-tronic så är det en trevlig men dyr kombination. S-tronic växlar finfint men missar ibland och är inte lämpad för terräng. TFSI motorn är stark och rapp men drar rätt modigt. D5 med automat går också fint, den växlar bra och det är inte så mycket gummiband. Den missar också ibland och fördröjningen vid nerväxlingarna vid aktiv körning är förödande för körglädjen. Vi körde rätt hårt så vår förbrukning är ointressant.

Vi tycker att det är väldigt jämnt mellan bilarna. De är båda riktigt bra och lirar i toppdivisionen av sin klass. Oavsett vilken man väljer är det inte fel. Har man behov av lastutrymme (som vi har med 3 barn) är XC60 förmodligen det smartare valet men om man klarar sig med det lastutrymme som finns i Q5 så är det en mer komplett bil.

Vi bedömmer att ekonomi och säkerhet är relativt lik så länge man inte fetar på Audin för mycket. Jämför man en 2.4D Momentum med en liknande utrustad 2.0TDI skiljer det nästan inget i pris. Man måste dock låta bli alla sportpaket, komfortstolar å liknande på Audin. Man får lite mer utrustning på Volvon men den man får på Audin funkar lite bättre istället.

Ska tilläggas att min kompis har Audibakgrund och jag Volvo. Jag attraheras känslomässigt mer av Volvon. Design och känsla är klockren. Jag gillar inte färgval och design på inredningen i Audin. Trots det kan jag inte förneka fördelarna med Audin. I vårt fall är den lite för liten men om den inte varit det hade jag haft enorm vånda med att välja.

Jag har fler detaljer men vill inte tråka ut er med dem nu, fråga istället om det finns intresse.
Användarvisningsbild
av Tomas L
Intressant inlägg, håller med om det mesta. Vi kommer att göra samma typ av provkörning (låna bägge bilarna) men vi ska vänta tills vi får tag på 2.0 TDI:n. Tyvärr så lär vi inte få tag på en sådan med s-tronic innan det är dags att ta ett beslut och göra beställning.

Audin kan bli astronomiskt dyr om man plockar på alla dyra tillval, de har ju t ex en skinnklädsel, Audi "exclusive Valcona", som kostar 75 tkr... :roll:

Tar man bara "normal" utrustning, t ex teknikpaket och trailerpaket, så får man det nödvändiga och lite till utan att det skenar iväg.
Användarvisningsbild
av kave
bjornw skrev:Den andra tråden om bilarna har växt för stor, börjar en ny här med ny vinkel. :wink:

. Vid skarp undanmanöver slänger Volvon med baken medans Audin håller spåret eller understyr.
Trist, jag trodde Audi kommit tillrätta med de till vansinne understyrda bilarna numera.
Användarvisningsbild
av bjornw
kave skrev:Trist, jag trodde Audi kommit tillrätta med de till vansinne understyrda bilarna numera.
Kanske var otydlig men övertolka inte, den understyr inte om man inte provocerar den ordentligt. Volvon har tappat allt grepp och både hunnit överstyra och få en retursladd i lägre fart. Det problem som fanns i gamla Torsenbilar där den växlar mellan under och överstyrning vid gasuppsläpp kunde vi inte provocera fram.

Vi tyckte inte understyrningstendenser var ett problem i Q5.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
bjornw: Hade några av testbilarna aktivt chassi?
Användarvisningsbild
av bjornw
~Kalle~ skrev:bjornw: Hade några av testbilarna aktivt chassi?
Nix. Q5:an hade "driver select" som gör att man kan välja hur automatlådan och motorn ska bete sig men ingen aktiv fjädring eller styrning.
  • 1
  • 29
  • 30
  • 31
  • 32
  • 33
  • 63
Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]

V90 läggs ner.