Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av refbob
Satsa på en V70. Är bekvämare och bättre att lasta alla dar i veckan. Vill du ha en styvare bil så välj till sportschassi. Men vi i Sverige har i regel för dåliga vägar för dessa. Och hur ofta pressar man bilen så att detta behövs. Säkert kul 3% av körningen. Resten av tiden uppskattar man det mjukare schassit. Köpte XC70 och är toppennöjd. Sista riktiga Volvon...??? Numera är det design före funktion.
av Lövet
Utrymmeshetsen i det här landet är utbredd. V60 med bara 1 barn är inga problem överhuvudtaget, inte ens för IKEA besök och dylikt. Jag har haft både V70 och V60 och om man inte regelbundet åker runt med 2st liggvagnar skulle jag inte fundera på V70, det behövs inte. I kupén är det bara inre bredden som är större, utrymmet fram och i baksätet känns jämbördigt. Med tanke på hur mycket tråkigare V70 är att köra skulle jag tänka både en och tre gånger innan jag köpte en om jag inte konstant behövde utrymmet.
Användarvisningsbild
av joel80
Är de verkligen likvärdiga i baksätet? Jag har fått för mig att V60 är både lite kortare (märks om man ska ha barnstol) och har lägre i tak vilket kan vara dåligt om man tänkt ha vuxet folk i bak. :)
av Maximuspro
Primus skrev:
Maximuspro skrev:
Bosa skrev:Nån som har erfarenhet av hundbur i en V60, gärna Mim's Variocage SL. Verkar vara tvungen att ställa buren mitt i bagageutrymmet så jag antar att man får in ett par necessärer bredvid buren och sen är det fullt?
Ja har bur till schäfertik i bilen, tar ca 65% av utrymmet men dessa dagar är vi bara tre personer och behöver vi lasta mycket så tar jag takboxen.
Har du alltså en en hundbur i en V60 och klarar det mesta för tre personer? Blir det ofta med takboxen eller bara då och då? Kan du berätta lite mer? Jag kommer ju inte ha en hundbur så det låter hoppingivande..:)
Takbox 2 gånger om året, jul och en semestervecka. Du kan ju fälla två säten i bak eller lasta direkt i baksätet. Packa smart.
av Primus
Var hos Volvohandlaren idag. Nu känner jag mig övertygad om att V60 räcker för oss. Dock fick hustrun spel och hävdar att hon känner sig instängd/inlåst i baksätet... Det är hon som tidigare legat på om en V60 för att vi behöver ingen STOR bil. Jag har varit mer öppen då jag vet vem som ska få in allt i bilen.. 8)

Men som sagt, bagaget räcker till oss. Känns bra. Nu ska vi prata baksäte här hemma.. 8) :roll:
Användarvisningsbild
av sony
Jag har v60 , fru och två barn 8 och 6 år. Jag bilar varje sommar 500mil utan några som hälsat problem. Den bilen räcker gott och väll.
Användarvisningsbild
av Camel
Här är några jämförelser V70 vs V60:

Bild

Bild

Bild
av Primus
refbob skrev:Satsa på en V70. Är bekvämare och bättre att lasta alla dar i veckan. Vill du ha en styvare bil så välj till sportschassi. Men vi i Sverige har i regel för dåliga vägar för dessa. Och hur ofta pressar man bilen så att detta behövs. Säkert kul 3% av körningen. Resten av tiden uppskattar man det mjukare schassit. Köpte XC70 och är toppennöjd. Sista riktiga Volvon...??? Numera är det design före funktion.
Håller helt med om det där med sportchassi. Märklig idé som fått fästa i Sverige. Varför köra stötigt när, som du skriver, nästan all körning är lite småputtrande..? Fast jag lutar allt mer åt V60.
andreas_lofgren skrev:Utrymmeshetsen i det här landet är utbredd. V60 med bara 1 barn är inga problem överhuvudtaget, inte ens för IKEA besök och dylikt. Jag har haft både V70 och V60 och om man inte regelbundet åker runt med 2st liggvagnar skulle jag inte fundera på V70, det behövs inte. I kupén är det bara inre bredden som är större, utrymmet fram och i baksätet känns jämbördigt. Med tanke på hur mycket tråkigare V70 är att köra skulle jag tänka både en och tre gånger innan jag köpte en om jag inte konstant behövde utrymmet.
Håller med allt mer ju mer jag kollar in V60. Och som du skriver har vi ju en ovanlig bilflotta med så mycket stora bilar. Jag kommer ihåg när vår 17-åring var liten(1998) och vi köpte en S40 och folk tyckte vi var tokiga. Men det byggde på en hel del packning i baksätet när vi åkte på lång/weekendresor. Så erfarenheten från den leder åt två håll. Dels att vi klarade oss men att det var ganska bökigt med all packning vi fick ta i baksätet. Men ju mer jag tittar på V60, ju mer lutar det år den.
sony skrev:Jag har v60 , fru och två barn 8 och 6 år. Jag bilar varje sommar 500mil utan några som hälsat problem. Den bilen räcker gott och väll.
Tack, det är exakt dessa erfarenheter som jag behöver. Även om jag kan låna hem en bil är det i verkligheten man mejslar fram den riktiga erfarenheten.

Camel skrev:Här är några jämförelser V70 vs V60:
Tack, väldigt bra att ha så tydligt.
Användarvisningsbild
av CaptainMorgan
Mwi skrev:De gånger jag har kört V60 har jag upplevt den som betydligt bullrigare jämfört med V70, på landsväg är det svårt att prata i normal samtalston med baksätespassagerare. Annars är bilen trevlig att köra, bränsleförbrukningen upplever jag ganska likvärdiga mellan V60 & V70.
Håller med. Provkörde 2 demobilar förra månaden, 2013 årsmodell: V60 D2 med 16" & org chassi, och hoppar direkt efter den in i en V70 D3 med 17" & org chassi: Och i V60 är det betydligt mer oväsen. Tycker min V70 -05 är tystare, och ändå är jag inte nöjd med jludnivån i den.

PV-n är trångt...monterade en overdrive[…]

Extremt svårstartad s70 2.4T

Har ni konstaterat att motorn i övrigt ä[…]

Renovering av dieselvärmare V50-08

Här är några bilder https://i.im[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]