Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
#792569
ahlis1 skrev:
matte75 skrev:Lite offtopic, men jag undrar hur man kan se om man har ABL eller ej. Jag har en V70 2010 som enligt säljaren skulle ha ABL men jag har ingen knapp inne i kupén som jag kan stänga av det, inte heller något val i menyn där man stänga av det.
På min XC70 2011 finns inte heller ABL i menyn men jag noterar att det finns en varningslampa i instrumentpanelen för funktionen, är det så på alla tro?


joel80 skrev:På min ser jag tydligt hur mina ljus går upp och ner när jag startar bilen då det är mörkt ute. Kan du se något sånt när du startar?
Vid start går väl ljusen alltid upp och ner på alla bilar med xenon?
Inte nu längre... men på BMW e90 går de upp och ner även utan xenon vilket skapade ett stort bråk mellan mig och bilhandlare som vägrade inse att bilen inte hade xenon. Hur trög får man va, tänkte jag då.../PH
Användarvisningsbild
av joel80
#792603
Vojje skrev:Nej, det beror på ECE-direktivet 48 som bl.a. kräver automatisk nivåreglering av strålkastare
Direktivet reglerar mycket riktigt kravet på nivåreglering.. men själva kontrollen bilen gör är inte reglerad i det direktivet, så nya bilar ska ha nivåreglering men behöver ju inte köra lamporna upp och ner vid varje start, även om jag tycker det är en bra kontroll så man ser att det funkar. :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#792610
I min bil går det i alla fall att stänga av ABL i menysystemet, på två ställen, till och med. Och som om det inte räckte så numera även med ljusreglaget.

Idag fick jag i alla fall en lapp efter service där det stod vilka av de olika styrboxarna som uppgraderats med ny programvara. Men inte vad som gjorts i uppdateringarna, förstås...
Användarvisningsbild
av MartinS
#792614
Jag skulle kunna tänka mig att volvo gjort den här ändringen för att man snabbt och enkelt skall kunna slå av kurvljuset, så som man kunde tidigare när det hade en egen knapp.

Om man nu vill stänga av det kanske en kurvig väg i mörker är fel tillfälle att börja leta runt i sensus?

/Martin
Användarvisningsbild
av hollan
#792615
:-)-)
tack Martin äntligen någon som fattar

en lapp med vilka mjukvaror som har laddats ner har vi haft snart ett år men som sagt så får vi inte heller reda på vad de olika mjukvarorna innehåller av volvo
av S80V8AWD
#792653
Perra83 skrev:Kan man ändra lyktornas inställning mellan vänster och högertrafik? Tänkte om det finns som val i det där Sensus :wink:
Yes, det alternativet finns. Dock har jag för mig att jag läste i manualen att detta var en temporär lösning och inget som duger för permanent användning :)
Användarvisningsbild
av apersson850
#792660
Det finns inte i alla bilar. Inte i min, exempelvis. I min bil behöver man gå ut och ändra på själva strålkastarna.
MartinS skrev:Jag skulle kunna tänka mig att volvo gjort den här ändringen för att man snabbt och enkelt skall kunna slå av kurvljuset, så som man kunde tidigare när det hade en egen knapp.
Om man nu vill stänga av det kanske en kurvig väg i mörker är fel tillfälle att börja leta runt i sensus?
Ja, om det nu finns de som inte gillar kurvljuset just på de vägar där det behövs, då kan de ju behöva stänga av det. Men i så fall begriper jag inte varför de köpte kurvljus från början, alternativt inte har det avstängt hela tiden? Det är ju just på kurviga vägar i mörker som kurvljuset är så mycket bättre än bara "peka rakt fram", så är det någon gång det ska användas är det ju där. På motorväg gör det ingen skillnad.
av S80-04
#793053
apersson850 skrev:Det finns inte i alla bilar. Inte i min, exempelvis. I min bil behöver man gå ut och ändra på själva strålkastarna.
MartinS skrev:Jag skulle kunna tänka mig att volvo gjort den här ändringen för att man snabbt och enkelt skall kunna slå av kurvljuset, så som man kunde tidigare när det hade en egen knapp.
Om man nu vill stänga av det kanske en kurvig väg i mörker är fel tillfälle att börja leta runt i sensus?
Ja, om det nu finns de som inte gillar kurvljuset just på de vägar där det behövs, då kan de ju behöva stänga av det. Men i så fall begriper jag inte varför de köpte kurvljus från början, alternativt inte har det avstängt hela tiden? Det är ju just på kurviga vägar i mörker som kurvljuset är så mycket bättre än bara "peka rakt fram", så är det någon gång det ska användas är det ju där. På motorväg gör det ingen skillnad.
Kurvljuset kommer med utrustningspaketet. Från sensus går det att stänga endast till nästa start. Det jag inte gillar är att Volvo har närljusen inställda för lågt och vid servicen vägrar de att höja på inställningen. :(
Användarvisningsbild
av joel80
#793069
Det är väldigt lätt att själv höja ljusbilden. Tänk bara på att inte höja så mycket att du bländar folk eller får nerslag på besiktningen.

Det finns en skruv (torx, 6mm tror jag) i ett hål ner i lamphuset man ska vrida på.. Ett tips är att ställa sig ett par meter från en vägg (där du kan ställa dig på samma sätt igen), sätta en tejpbit där belysningen nu slutar, vrida upp typ en cm (det gör rätt mycket på längden) och testa. Blir det galet kan du ställa dig på samma ställe igen och har en referenspunkt på hur du haft det.


Tror den här bilden är en 2009:a.. Det e typ likadant på min.
Bild

Det här är lite konstigt. När jag k[…]

En gnutta fett på gummipackningen gör d[…]

V90 läggs ner.

Det där beror mycket på hur man definie[…]

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]