Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Många av argumenten för s.k. privatleasing här, verkar vara av typen önskedrömmar. Man försöker motivera sitt hyrande av bil med ekonomiska argument med en uppfinningsrikedom som slår det mesta. Det finns naturligtvis några exklusiva undantag från förhållandet att privatleasing är ekonomiskt vansinne, men huvudsakligen faller argumenten under kategorin självbedrägeri - att man ljuger för sig själv m.a.o.
av specos
Något man bör beakta är väl också om man upptäcker efter ett halvår att man inte behöver en bil, eller på annat sätt inte vill ha någon. Finns väl förvisso möjlighet att överlåta till någon annan, men då ska man hitta någon annan också... (om det inte går att säga upp avtalet, har ej läst villkoren...)
av sweborn
Privatleasing är prisvärt när det är förtäckt prisdumpning och det inte finns motsvarande erbjudande för kontantköp. Man får räkna efter på varje erbjudande om det ser bra ut eller inte.
Användarvisningsbild
av Guligan
Gourmand skrev:Många av argumenten för s.k. privatleasing här, verkar vara av typen önskedrömmar. Man försöker motivera sitt hyrande av bil med ekonomiska argument med en uppfinningsrikedom som slår det mesta. Det finns naturligtvis några exklusiva undantag från förhållandet att privatleasing är ekonomiskt vansinne, men huvudsakligen faller argumenten under kategorin självbedrägeri - att man ljuger för sig själv m.a.o.
Det största självbedrägeriet många gör när de beräknar sina bilkostnader är just att man "råkar" glömma värdeminskningen. Då är det ingen konst att ljuga sig till en schysst månadskalkyl om man lägger 300 Tkr up front på t.ex. en V70 diesel.

Nu är jag heller inget större fan av privatleasing, men det beror mer på att jag inte gillar inlåsningseffekten i leasingavtal.
Användarvisningsbild
av poseidon
Räknar man med avkastning på 8% på kontantinsats som ej behövs vid leasing så blir det inte så farligt. Det är när man börjar speca bilen som man vill å inte tar det som erbjuds som det blir dyrt.
Användarvisningsbild
av Doffen
Leaser min XC70. Den skal jeg kjøpe ut for 370 000 NOK om 3 år. Normalpris på den er 450 000 etter 3 år og 60 000 km. Kostet 660 000 ny etter rabatt.
Er en OK deal for meg i alle fall. Så er ikke bare negativt med privat leasing.
Användarvisningsbild
av poseidon
Doffen skrev:Leaser min XC70. Den skal jeg kjøpe ut for 370 000 NOK om 3 år. Normalpris på den er 450 000 etter 3 år og 60 000 km. Kostet 660 000 ny etter rabatt.
Er en OK deal for meg i alle fall. Så er ikke bare negativt med privat leasing.
Fast då har du väl betalt mellanskillnaden med leasignen?
Användarvisningsbild
av Doffen
Hvor mye jeg betalte i kontant har ingen betydning for restverdien på bilen.
Men det man taper på er at leien man betaler pr. mnd er + moms
Men jeg betalte såpass mye i innskudd at momsen bare utgjør 300 kr mnd i stedet for 2000 kr mnd, derfor ble min avtale gunstig. Men dette kom bare av at jeg skal kjøpe ut bilen og ikke levere den inn etter 3 år
av lancehannah
Jag har beställt en V70 my14 med privatleasing för ca 1 månad sen. Ingen kreditupplysning togs när jag beställde bilen? Nu är bilen hos bilia och jag ska hämta den på torsdag. Tar dem kreditupplysning när man hämtar bilen? Verkar konstigt eftersom man beställt en bil med personlig spec. Och skulle man bli ej bli godkänd vid en kreditkoll borde väl den göras innan bilen tillverkas. Annars står dem med en bil som dem ev måste dumpa priset på. Nån som vet hur det funkar.
Användarvisningsbild
av bem
Hej,
Läste i auto motor & sport nr 21 3 okt 2013 om jämförelse mellan tjänstebil, personalbil, privat leasing och privat avbetalningsköp. Ny V70 D2 Limited Edition värd 279 tusen kr (inkl 10% rabatt rabatt inkl vinterhjul för 11 tusen kr).
Vad månadskostnad blir inkl bränsle, service, däck osv under ett år för de olika alternativen.
Under de förutsättningar de angav så blev tjänstebil ungefär halva kostnaden jämfört med de tre andra alternativen. Dyrast blev privat avbetalningsköp 60 mån följt av privat leasing och lite billigare blev personalbil (men bara lite över en hundring) och tjänstebilen som sagt bara halva månadskostnaden jämfört med de andra alternativen.
Uträkningen var gjord av Ynnor AB.
De skriver lite vad man får se upp med ang privatleasing, med rubriken "Varning för privatleasing".
Har man ingen möjlighet till tjänstebil så har man inte, och leasing som privatperson kan vara ett annat alternativ (men i regel ganska dyrt).

Själv är jag nog gammalmodig när det gäller finansiering av bilköp - kontant för min del, men så köper jag bil sällan och hinner spara lite mellan varven (senast för 12 år sen jag köpte en bil men nu är det dags igen).
/Bo

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.