- tor 17 okt 2013, 00:10
Hej,
Läste i auto motor & sport nr 21 3 okt 2013 om jämförelse mellan tjänstebil, personalbil, privat leasing och privat avbetalningsköp. Ny V70 D2 Limited Edition värd 279 tusen kr (inkl 10% rabatt rabatt inkl vinterhjul för 11 tusen kr).
Vad månadskostnad blir inkl bränsle, service, däck osv under ett år för de olika alternativen.
Under de förutsättningar de angav så blev tjänstebil ungefär halva kostnaden jämfört med de tre andra alternativen. Dyrast blev privat avbetalningsköp 60 mån följt av privat leasing och lite billigare blev personalbil (men bara lite över en hundring) och tjänstebilen som sagt bara halva månadskostnaden jämfört med de andra alternativen.
Uträkningen var gjord av Ynnor AB.
De skriver lite vad man får se upp med ang privatleasing, med rubriken "Varning för privatleasing".
Har man ingen möjlighet till tjänstebil så har man inte, och leasing som privatperson kan vara ett annat alternativ (men i regel ganska dyrt).
Själv är jag nog gammalmodig när det gäller finansiering av bilköp - kontant för min del, men så köper jag bil sällan och hinner spara lite mellan varven (senast för 12 år sen jag köpte en bil men nu är det dags igen).
/Bo
V90 T6 Recharge Inscription MY22. Tidigare V70 D3 Momentum Business MY14.