Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sleeper
DaBlo skrev:
Sleeper skrev:Jag hittade instruktioner till hur man demonterar mittkonsolen. Jag ska nog också ge mig på ett ljuddämpningsprojekt. Om någon lyckas kan ni väl posta erfarenheter från fixen här?

Instruktionen:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Fick inte länken att fungera men berätta gärna hur det går :)
Om man kopierar hela texten så funkar den i alla fall för mig. Själv har jag dock inte fått tummen ur än.
av DaBlo
Sleeper skrev:
DaBlo skrev:Har haft bilen inne på verkstaden nu, dom demonterade hela mittkonsolen och smetade något jox i alla skarvar och nu är den snudd på knäpptyst! :-)-)

Få se hur länge det tar innan joxet torkat ut bara. :wink:
Vad fick du pröjsa för det? Var det bilia?
Ja det var Bilia men jag har nybilsgaranti kvar så det kostade noll kr :)
av DaBlo
Sleeper skrev:
DaBlo skrev:
Sleeper skrev:Jag hittade instruktioner till hur man demonterar mittkonsolen. Jag ska nog också ge mig på ett ljuddämpningsprojekt. Om någon lyckas kan ni väl posta erfarenheter från fixen här?

Instruktionen:
http://accessories.volvocars.com/sv-se/ ... /Automatic
Fick inte länken att fungera men berätta gärna hur det går :)
Om man kopierar hela texten så funkar den i alla fall för mig. Själv har jag dock inte fått tummen ur än.
Ska prova det, börjar det låta sen igen så blir det att fixa själv :)
av jmac
Denesfay skrev:Min backspegel inne i bilen har ett vibrerande ljud när man kör. Någon som har någon instruktion på hur man demonterar den? Tänkte om man kunde klämma in något innanför ramen på den så det blir tyst. Det är förövrigt spegeln med autoavbländning och kompass.

Min mittkonsoll är däremot tyst.

Har lite problem med att panelen ovan i tak vid backluckan låter vid ojämnheter i vägen och brunnslock. Där ska jag klistra på något filtmaterial också.
Jag har exakt samma problem. Har du hittat någon lösning eller demonteringsanvisning?
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Gällande punkten att tankluckan fryser fast på vintern, går det att göra nåt åt detta?
Jag bor vid Göteborg så det är ju sällan kvicksilvret når några wow minus, men var uppe i
dalarna i vintras och tänkte väl mig inte riktigt för utan körde in bilen i en biltvätt efter
sina modiga 55mil i vinterväglag. Lät sedan bilen stå en vecka och när det skulle tankas för
hemfärd så satt luckan fast, fick upp den genom lite "våld", men sedan vägrade den stänga sig.
Har läst om detta så jag sket i det och när vi kom söderut igen så "tinade" mekanismen upp och
luckan fungerade normalt. Men som sagt, kan man göra något åt detta? Mer än att inte tvätta bilen i -15 =)
Användarvisningsbild
av js1
Sex veckor stod jag ut innan jag tog tag i saken med knarret från mittkonsolen. Det är snudd på tjänstefel med en sån plast mot plast konstruktion. Jag lossade de sex skruvarna som håller panelen och lyfte upp den några cm. Fettade in kanten där panelerna ligger mot varann och lade även några filtbitar emellan på några ställen. Resultat, det mesta av knarret försvann en avsevärd skillnad. :)
Lite fett på låsbyglarna botade knaket från dörrarna när man snedar upp för en infart.
av DaBlo
Fick äntligen länken att fungera, sparad för framtida bruk nu :)

Jag skall lämna in bilen igen den 29e för knarr i 7" skärmen, mittkonsolen, b-stolpar och dörrsidor både fram och bak då jag tycker det låter för mycket på dom ställena.

Efter förra gången vekar det som att dom hade sönder ett av fästena till växelspaks-damasken som nu sitter lös med :(
Användarvisningsbild
av js1
Det var inte speciellt svårt att lossa överdelen av mittkonsolen. Jag satte eltejp på en spackel för att skydda plasten mot repor.

Bild
Lossa försiktigt täckkåpan över cd spelaren, den sitter ganska hårt med fyra hakar under inkastet, vinkla ut den något och lossa i överkanten.

Bild
Skruva ut de två torxskruvarna.

Bild
Skruva ut de två torxskruvar på baksidan av konsolen.

Bild
Peta upp de två gummikuddarna med en smal spårskruvmejsel (sitter ganska hårt). Lossa därefter de två torxskruvarna.

Bild
Nu går det att lossa hela överdelen och lyfta upp den några centimeter. Applicera lite fett på plastytorna som gnider mot varann alternativt lägg något filtmaterial
emellan.

Bild
Jag har fått för mig att det mesta knarret kommer från de inringade området i denna bilden. Lägg en smal filtremsa här som går ner på sidorna.

Återmontera. Resultatet på min bil blev väldigt bra. :)
Skydda gärna dina säten med t ex gamla badlakan. Det är lätt att man har fett på fingrarna och råkar kladda i bilen. På mina bilder syns lite kladd på panelen efter feta fingrar,
det tvättas bort med lite T-röd på en trasa efteråt. Så här i efterhand skulle jag rekommendera att först prova med enbart filtmellanlägg.

Lycka till! :D

Luftfjädring gör underverk med bilen, sk[…]

Problemet är att seriösa verkstäder[…]

Får inte ut diff ur bakaxel

Testa svetsa fast ett par grövre pinnar p&ari[…]

Det luftar sig självt. Fyll på i exp-k&[…]