av mattish - ons 07 aug 2013, 10:10
- ons 07 aug 2013, 10:10
#776757
Fälgens storlek + 11 hekto var tumregeln på verkstaden där jag servar. I mitt fall 2,7 bar med 205/60-16.
Slitage i mitten av däcken får man av körning i hög hastighet, inte lågt eller högt däcktryck.
På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.. I skogen märker man också väldigt tydligt skillnad mellan högt och lågt tryck. med 2,5 bar som jag brukar ha på väg så studsar det något djävulskt. Med 0,5 bar så kramar däcket bra om ojämnheterna. Mina däck är 30"x9,5"-15" som sitter på 6" fälg. (243/80-15)
Slitage i mitten av däcken får man av körning i hög hastighet, inte lågt eller högt däcktryck.
På offroadaren kör jag ibland med 0,5 bars tryck på väg hem från träffarna. Det går tungt och framförallt sakta för det är inte särskilt trevligt. Brukar tanka luft på första stället man hittar.. I skogen märker man också väldigt tydligt skillnad mellan högt och lågt tryck. med 2,5 bar som jag brukar ha på väg så studsar det något djävulskt. Med 0,5 bar så kramar däcket bra om ojämnheterna. Mina däck är 30"x9,5"-15" som sitter på 6" fälg. (243/80-15)