Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nä, Tabbert 560 Comtesse från 2002. Vikt på ca 1600 kg och bredd på 250 cm gör en del skillnad, jämfört med den förra som var 230 cm bred och hade en totalvikt på 1300 kg.
Jo, kör jag landsväg i 80-90 km/h, utan husvagn, då kan jag få färddatorn att visa under 6 l/100 km. Med lite start och stopp, nåt samhälle och så blir förbrukningen strax över 6 l/100 km. Men på motorvägarna kör jag ju normalt sett ca 30 km/h fortare, och då blir skillnaden mindre, för då ligger förbrukningen nånstans mellan 7 och 8 l/100 km.

Men XC70 D5 AWD automat är en mycket bra dragbil. Helt klart den bästa jag har haft hittills. Det är bara i några av de brantare backarna som den växlar ner till 5:ans växel, om jag låter den lufsa på farthållare. Då går det år mer diesel än vad det kanske gjort om jag gasat manuellt, för när farthållaren väl får en lägre växel att jobba med, då skickar den upp farten de ca 5 km/h som den tappade innan nedväxlingen skedde, och under de rycken ligger förbrukniningen inte långt under 3 liter per mil...
Vi var ute och turistade lite på backiga och krokiga vägar också under färden. Några korta bitar var ren terrängkörning med husvagn, såpass det nu låter sig göras. Alltså där vi fick ut och kolla så inte vagnen slog i bakänden om hjulen gick ner i en håla. Dessutom ingick bärgning av en vagn som någon med en framhjulsdriven Skoda Octavia satte i en håla, så till den grad att han inte fick upp den igen. Med XC70:n märktes det inte ens att vagnen stod illa till.

Få se nu, vad var det nu jag sa var anledningen till att jag köpte fyrhjulsdrivet...? ??:-/
Användarvisningsbild
av Doffen
Med husvagn: 1600 kg og 250 bred, ca 1.0-1.1/mil
Uten husvagn og landvegskjøring: 0,63/mil

Det må jeg si meg fornøyd med, bilen har trillet 1700 km nå.

XC70 D4 AWD -13
perhall skrev:Kabe Safir 590 boggivagn från 1991?
Lite kul att om jag tittar ut genom fönstret på min vagn står det just en Safir 590 GDL från ungefär den tiden här bakom...
av mattish
Tillbaka från semestern.. En veckas husvagnande har resulterat i snittförbrukning 0,84 enligt fd och följande tripp:
http://goo.gl/maps/OBFKE

Jäklar vad galet kuperat sverige är på bredden mellan Vimmerby och Göteborg :lol: . En väg som jag aldrig åkt eftersom man oftast väljer väst eller öst. D2an sköter sig bra, men nerväxlingar är ett måste i uppförsbackar. Har även upptäckt obehagliga varvtalsområden och 80 km/h på 6an är ett sådant. 90 km/h är mkt trevligare!

Verklig förbrukning har jag inte kollat ännu...
Användarvisningsbild
av joel80
Hoppas du sparat tankkvittona så du vet hur mkt du tankat. :) Intressant att höra den riktiga snittförbrukningen på en D2:a med vagn. Min D3:a drog på den tank där jag körde allt utom 3 mil med husvagn 1,1l/mil. Väldigt backigt i Norrland. :D
Lägg in tankningarna dina i Fuelly nu då så man kan se! ;)

Jag upplevde ungefär samma sak med varvtalen i 80km/h med min.. men det räckte med en höjning till 85km/h för att det skulle kännas bra igen och gasen skulle svara någolunda även på 6:an... dock inte i vissa uppförsbackar.. då blev det att växla ner.
av mattish
joel80 skrev:Hoppas du sparat tankkvittona så du vet hur mkt du tankat. :) Intressant att höra den riktiga snittförbrukningen på en D2:a med vagn. Min D3:a drog på den tank där jag körde allt utom 3 mil med husvagn 1,1l/mil. Väldigt backigt i Norrland. :D
Lägg in tankningarna dina i Fuelly nu då så man kan se! ;)

Jag upplevde ungefär samma sak med varvtalen i 80km/h med min.. men det räckte med en höjning till 85km/h för att det skulle kännas bra igen och gasen skulle svara någolunda även på 6:an... dock inte i vissa uppförsbackar.. då blev det att växla ner.
Jodå dom kommer in i fuelly också... Har dock inte fyllt tanken sen vi kom hem inatt.
0,77 l/mil drog den förra sommaren på 62,5 mil, det mesta med husvagn..
Användarvisningsbild
av Guru
Jag har nyligen bytt från V70II MY11 DRIVe till V70II MY13 D3 R-Design. Samma däck på båda, Pirelli PZero Rosso 245/40-18". Vid landsvägskörning skiljer det inte så mycket mellan dom, det är större skillnad i stan. Givetvis drar den nya mer men mest verkar det bero på mitt körsätt. :twisted: Det kommer bli bättre när jag väl gasat av mig. D3 är ingen raket den heller men i jämförelse så...
Körde DRIVe'n hemifrån till jobbet med farthållaren satt på tillåten hastighet och så snålt som trafikrytmen tillät när det inte var motorväg. Datorn sa då 4,4l/100km. Gjorde samma körning häromdagen och hamnade på 4,8l/100km. Helt acceptabel skillnad även om de på pappret ska vara lika snåla. Som jämförelse har jag under samma förutsättningar kört samma sträcka med en V70II MY12 T4 PowerShift på 6,6l/100km. Dock var det mindre hjul på den, minns inte om det var 16" eller 17".
Detta är dock färddatorns siffror så det duger endast som jämförelse mellan varandra, har inget med verkligheten att göra.
Användarvisningsbild
av laser2
Guru skrev: Detta är dock färddatorns siffror så det duger endast som jämförelse mellan varandra, har inget med verkligheten att göra.
Men det skiljer ju även mellan färddatorer på olika bilar, så det är nog fortfarande vanskligt att jämföra olika bilar genom att kolla färddatorerna. Det enda någorlunda säkra är att mäta ett antal gånger vid pump, helst samma pump.
Användarvisningsbild
av Guru
laser2 skrev:
Guru skrev: Detta är dock färddatorns siffror så det duger endast som jämförelse mellan varandra, har inget med verkligheten att göra.
Men det skiljer ju även mellan färddatorer på olika bilar, så det är nog fortfarande vanskligt att jämföra olika bilar genom att kolla färddatorerna. Det enda någorlunda säkra är att mäta ett antal gånger vid pump, helst samma pump.
Sant. Visserligen är det ena en PSA- och den andra Volvo-motor men tror du inte sättet att räkna förbrukning är likvärdigt?
Servicetekniker

@Johannes1975 , @Johannes1975 , Kompetensen g&ar[…]

V90 läggs ner.

Liknande dialog fanns när vi beställde v[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Med andra ord aldrig. Har skrivit flera gå[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Va de heter det fick jag nog reda på fö[…]