- sön 21 jul 2013, 19:56
#771964
Nä, Tabbert 560 Comtesse från 2002. Vikt på ca 1600 kg och bredd på 250 cm gör en del skillnad, jämfört med den förra som var 230 cm bred och hade en totalvikt på 1300 kg.
Jo, kör jag landsväg i 80-90 km/h, utan husvagn, då kan jag få färddatorn att visa under 6 l/100 km. Med lite start och stopp, nåt samhälle och så blir förbrukningen strax över 6 l/100 km. Men på motorvägarna kör jag ju normalt sett ca 30 km/h fortare, och då blir skillnaden mindre, för då ligger förbrukningen nånstans mellan 7 och 8 l/100 km.
Men XC70 D5 AWD automat är en mycket bra dragbil. Helt klart den bästa jag har haft hittills. Det är bara i några av de brantare backarna som den växlar ner till 5:ans växel, om jag låter den lufsa på farthållare. Då går det år mer diesel än vad det kanske gjort om jag gasat manuellt, för när farthållaren väl får en lägre växel att jobba med, då skickar den upp farten de ca 5 km/h som den tappade innan nedväxlingen skedde, och under de rycken ligger förbrukniningen inte långt under 3 liter per mil...
Vi var ute och turistade lite på backiga och krokiga vägar också under färden. Några korta bitar var ren terrängkörning med husvagn, såpass det nu låter sig göras. Alltså där vi fick ut och kolla så inte vagnen slog i bakänden om hjulen gick ner i en håla. Dessutom ingick bärgning av en vagn som någon med en framhjulsdriven Skoda Octavia satte i en håla, så till den grad att han inte fick upp den igen. Med XC70:n märktes det inte ens att vagnen stod illa till.
Få se nu, vad var det nu jag sa var anledningen till att jag köpte fyrhjulsdrivet...? ??:-/
Jo, kör jag landsväg i 80-90 km/h, utan husvagn, då kan jag få färddatorn att visa under 6 l/100 km. Med lite start och stopp, nåt samhälle och så blir förbrukningen strax över 6 l/100 km. Men på motorvägarna kör jag ju normalt sett ca 30 km/h fortare, och då blir skillnaden mindre, för då ligger förbrukningen nånstans mellan 7 och 8 l/100 km.
Men XC70 D5 AWD automat är en mycket bra dragbil. Helt klart den bästa jag har haft hittills. Det är bara i några av de brantare backarna som den växlar ner till 5:ans växel, om jag låter den lufsa på farthållare. Då går det år mer diesel än vad det kanske gjort om jag gasat manuellt, för när farthållaren väl får en lägre växel att jobba med, då skickar den upp farten de ca 5 km/h som den tappade innan nedväxlingen skedde, och under de rycken ligger förbrukniningen inte långt under 3 liter per mil...
Vi var ute och turistade lite på backiga och krokiga vägar också under färden. Några korta bitar var ren terrängkörning med husvagn, såpass det nu låter sig göras. Alltså där vi fick ut och kolla så inte vagnen slog i bakänden om hjulen gick ner i en håla. Dessutom ingick bärgning av en vagn som någon med en framhjulsdriven Skoda Octavia satte i en håla, så till den grad att han inte fick upp den igen. Med XC70:n märktes det inte ens att vagnen stod illa till.
Få se nu, vad var det nu jag sa var anledningen till att jag köpte fyrhjulsdrivet...? ??:-/
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.