Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
norings skrev:
Det är nåt skumt med my13, bekanta till jobbarkompisen har också problem, han måste koppla från batteriet på sin husvagn annars får han inget bakljus på vagnen (Hobby från mitten 2000-talet) det är precis som om trm inte fattar att den skall släppa nåt annars. Han också testat några olika bilar från volvo men alla my-13 med samma resultat men om han tar ett annat bilmärke så är det inga problem alls.
Precis samma som jag beskrivit tidigare i tråden. Det måste vara något skydd mot bakspänning eller något....
Jag hade provat att se om det hjälper att ha det som jag har det, alltså så att husvagnens batteri är kopplat till pol 9 (den ständigt strömförande från bilen), men kylskåpet ligger på pol 10. Då finns det ingen spänning bakifrån på någon annan pol än den som är ständigt strömförande. Om inte ens den tål att kopplas till ett batteri när man startar bilen, då är det inget att göra. Men det kan ju vara så att den nya TRM inte vill ha spänning baklänges på nåt som den manövrerar. Åtminstone i min inkoppling ligger pol 9 inte genom TRM, utan via en separat kabel upp till elcentralen som sitter längst bak till vänster i bilen.

Om inte det löser problemet hade jag provat med ett litet 12 V tidrelä i vagnen. Koppla det till bakljuset på vagnen, så att det sen kopplar in batteriet fem sekunder senare.
Inte för att det ska behövas, förstås, men för att komma runt problemet.
Användarvisningsbild
av Jorglund
Blev uppringd av ÅF idag och fick en intressant förklaring till varför den nya TRM modulen inte fungerar.
Tydligen är det så att den är konstruerad att som mest leverera 15A !
Detta blir ju ett problem då mitt kyl är på 170W vilket gör att den tar 14,2 A så det blir inte många Ampere kvar till att försörja belysning och laddning.
Det hjälper inte med ngn mjukvaru uppdatering här utan den måste konstrueras om. Hur många har testat att den fungerar på sina husvagnar och rapporterat detta till sina ÅF? Volvo lär inte ändra på den om inte tillräckligt många påtalar denna brist för sina ÅF eller till Volvo. Det kan ju inte vara meningen att jag som kund skall bygga om husvagn eller fixa en egen lösning från bilen för att få tillräckligt med kräm ut till vagnen :cry:
Just nu finns det ingen lösning eftersom TRM inte klarar den effekt som krävs utan det blir till att köra kylen på Gasol tillsviadre :roll: funderar på att skriva ett litet brev till Någon om detta...
//Jörgen
av jasu50
Tack för den infon Jorglund!
Då kommer det att vara enkelt att tala om för verkstan på måndag att detta får de rapportera till Volvo.
Men lite förundrad blir man varför man då har en 40A säkring för en enhet som bara ska leverera 15A? ?:-/

Då jag höll på med felsökningen så testade jag med att ta bort batteriet för att se om kylskåpet skulle fungera så hjälpte det inte, för troligtvis är startbelastningen något högre än 15A för kylskåpet.
Användarvisningsbild
av Jorglund
Precis min tanke, man undrar lite hur dom tänkt, verkstadschefen har haft 2 kunder med samma problem som mig tidigare och undrar hur den som satt upp kravspecen räknat ?
Jag undrar bara om jag fått veta hela sanningen här...
Användarvisningsbild
av Jorglund
Doffen skrev:Litt spennende dette, får meg en XC70 MY2013 på tirsdag, skal henge en Knaus Royale 580 2004- bak, spent på om lysene fungerer slik de skal på vognen.
Ljusen är nog inga problem, men prova att köra igång 12 drift på kylen om du ansluter den via 13 pol kontakt så lär du inte få detta att fungera om du har 160-170 W effekt på detta.
Jag vill inte ha kylen på husvagnens batteri. Glömmer jag slå av den töms det batteriet på några timmar. När det var sjupoligt som gällde hade jag det så, men då fick det bli gasoldrift. Nu har jag kylens matning separat, och med min 2012 fungerar det bra.

Att det sitter en 40 A säkring är för att den säkrar av hela TRM.

Fixar inte Volvo detta får det väl bli en relälösning runt TRM istället.
V90 läggs ner.

Angående elbil ovan: Detta är missvisan[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut frå[…]

Kommer ha samma plattform som övriga i Geely […]

Servicetekniker

Ska i november göra större åtg&aum[…]