Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

ER skrev:Förutsätter att Volvo tar fram kabel/programvara så man kan köra original DAB:en som finns även i bil utan dab-prep från fabrik. Det är det minsta man kan kräva och det spelar ingen roll om man måste riva ner halva inredningen för att fixa detta misstag att inte från början förse alla bilar iaf. i P3:serien med detta.
Verkar bli tvärs om. Ingen kommer utveckla DAB mjukvara till en redan tillverkad bil.

Dessutom säger man att det är omöjligt för hårdvaran är inte kraftfull nog att avkoda DAB+. Och ny hårdvara tänker man inte heller fixa.

Det blir att köpa en sprillans ny bil om man vill fortsätta lyssna på radio, eller montera en stor extamottagare på instrumentbrädan som tex konverterar till FM.
VolvoB20 skrev: Det blir att köpa en sprillans ny bil om man vill fortsätta lyssna på radio, eller montera en stor extamottagare på instrumentbrädan som tex konverterar till FM.
Inte alls. Det finns fint integrerade lösningar sedan länge på marknaden. Se min länk på första sidan.
VolvoB20 skrev:
ER skrev:Förutsätter att Volvo tar fram kabel/programvara så man kan köra original DAB:en som finns även i bil utan dab-prep från fabrik. Det är det minsta man kan kräva och det spelar ingen roll om man måste riva ner halva inredningen för att fixa detta misstag att inte från början förse alla bilar iaf. i P3:serien med detta.
Verkar bli tvärs om. Ingen kommer utveckla DAB mjukvara till en redan tillverkad bil.

Dessutom säger man att det är omöjligt för hårdvaran är inte kraftfull nog att avkoda DAB+. Och ny hårdvara tänker man inte heller fixa.

Det blir att köpa en sprillans ny bil om man vill fortsätta lyssna på radio, eller montera en stor extamottagare på instrumentbrädan som tex konverterar till FM.
Är bara DAB-prep som saknas så det är upp till Volvo att bevisa detta vilket dom inte kan, dvs kvarstår då att ta fram nödvändig fiberkabel samt mjukvara som redan bör finnas så man kan köpa vad som volvohandlaren redan har men kräver just denna prep/kabel och bilar från 09 har detta redan så finns ingen anledning att inte göra det ända rätta och inte tvinga in ägare till alternativa produkter. Dom har som sagt till 2022 på sig att tänka om och göra rätt för sig. Att dom inte tar fram till äldre bilar som V70N är helt i sin ordning då dessa kan montera eftermarknadsapparater med bättre klös i för lägre pris så där finns ingen goodwill att tjäna fördom.
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev: Det blir att köpa en sprillans ny bil om man vill fortsätta lyssna på radio, eller montera en stor extamottagare på instrumentbrädan som tex konverterar till FM.
Inte alls. Det finns fint integrerade lösningar sedan länge på marknaden. Se min länk på första sidan.
Det där är väl en sunklösning som består av en DAB mottagare, konverter och FM sändare.

Dvs man får kombinationen av nackdelarna från båda systemen på en och samma gång.
olabil skrev:Dab plus?
Produktet støtter DAB+ ja.

Det er dette produktet jeg har bestilt for montering i min bil: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17280&katid=1205.
Antenne: http://bilradiospes.no/m/shop/?produkt=17282&katid=1453.

Produktet skal være klart i markedet i Norge fra dagens dato. Jeg vil rapportere her etter montering.
olabil skrev:Men då kopplar du in det på USB i mittkonsolen antar jag. Jag har ju en ledig knapp på radion överst till höger som jag antar man kan få dab på. Men kan man få dab plus där? En 2011 är det
Ja, jeg skal kople til Dension DAB+U i USB i midtkonsoll. Jeg kjenner ikke til hva USB-tilkoplingen i din bil støtter. Andre som vet?

Som jeg har skrevet tidligere så er alle nye Volvo solgt i Norge fra MY2010 utstyrt med DAB-prep, dvs at alle kabler ligger klar i bilen for ettermontering av DAB-kit. Fra MY2014 leveres alle nye Volvo i Norge med DAB-radio installert. Sjekk hos din Volvo-forhandler om bilen din har DAB-forberedelse (de sjekker mot VIN / chassisnummer).
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.