Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av ah17
För egen del när jag provar en bil så nollar jag färddatorn och kör en sväng och se så att förbrukningen på bilen verkar vettig. Inte alltid man har möjlighet till det men det kan vara ett tips till andra. I ditt fall håller jag med om att det låter lite högt. Har precis kört mellan skåne och sthlm och behövde inte anstränga mig för att komma ner på 0.46 enligt färddatorn. Det kan dock ha varit medvinden som gjorde sitt.
av Boezak
Hej!

Har också en V70 2,0D -08. Min har rullat 15000 mil. Nollar färddatorn varje tankning och ligger på 0,52-0,56 l/mil.
Vi mätning på pumpen vid tankning är resultatet istället 0,56-0,62 l/mil, dvs 0,04 högre än färddatorn visar.
Körde Göteborg-Oskarshamn över helgen och färddatorn visade 0,48 i snitt vid hemkomst. Den sträckan har väldigt lite motorväg och det är mest 60-90 km/h.
Jag kör ganska lugnt och har standarddäck 205/55/16 (?).

Jag är mycket nöjd med min förbrukning men jag har naturligtvis ingen koll på varför andra har högre förbrukning.

/Jocke

Jag har för mig att du kan köpa den fr&a[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]