Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicster
VolvoB20 skrev:Ok, bara en analog mätare kvar. Vilken är det, hastighet eller varvtal?
Det är hastigheten, varvtalet är en lodrät mätare till höger om hastigheten fr.o.m. MY14. Förvisso analog den också men inte cirkelformad, eller hur man ska uttrycka det :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
vicster skrev:
VolvoB20 skrev:Ok, bara en analog mätare kvar. Vilken är det, hastighet eller varvtal?
Det är hastigheten, varvtalet är en lodrät mätare till höger om hastigheten fr.o.m. MY14. Förvisso analog detn också men inte cirkelformad, eller hur man ska uttrycka det :)
Aha, det är retrostuk i instrumenteringen alltså. I min alla första bil, opel rekord/olympia 1963 hade jag analog mätare i "termometer form" som en stapel istället för rund. Supercool på 60-talet. Stapeln bytte t.o.m färg ju större värde den visade.
Användarvisningsbild
av apersson850
Hade det varit första april idag skulle jag svarat: "Varken eller, det är temperaturmätaren som återuppstått i ensamt majestät."
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Finns det bild ???
Användarvisningsbild
av V9097
Johanu71 skrev:Leveransstatus 7 :D

Nu är det nära. Fortf. Leverans v17 dock. Är tre veckor från Gbg. till ÅF normalt? Beaktat att ÅF skall skruva drag, vinge etc.
Har du fått någont leveransdatum? Jag hämtar min på torsdag 8)
av Johanu71
V9097 skrev:
Johanu71 skrev:Leveransstatus 7 :D

Nu är det nära. Fortf. Leverans v17 dock. Är tre veckor från Gbg. till ÅF normalt? Beaktat att ÅF skall skruva drag, vinge etc.
Har du fått någont leveransdatum? Jag hämtar min på torsdag 8)
Fick den igår (B) (D)

När den gick till status 8 förra fredagen hoppade den från v16 till v17. ?:-/ Ringde ÅF och han sa att den troligen skulle vara i S-holm Onsdag 10/4. Sedan trodde han på 5 arbetsdagar tills allt skulle vara klart, dvs. 15/4. Av en "händelse" var jag förbi kl. 14.30 i onsdags. Bilen stod på parkeringen. Drag, vinge etc. var redan monterat, v-däcken låg i skuffen. Dock var transportskydd o.dyl. kvar. Gick in och snackade med säljaren.
"Faan vad du är PÅ" var hans första kommentar :D Sedan tog han med mig till leveransverkstaden, kollade om de hade tid som igår 11/4. Javisst, sagt och gjort, tid för leverans bokades till 14.30.
Igår kl 14.15 kommer jag dit. Bilen står klar under sitt blå kapell. 1 timme småprat, kaffe och genomgång senare satt jag bakom ratten på väg hem. (D)

STOR ELOGE till BraBil i Upplands Väsby för, kanonservice. Trevliga, tillmötesgående och serviceinriktade med drag under galoscherna.

Nu regnar det dock här, så bilder tillsammans med Amazonen får vänta till nästa vecka när värmen kommer.
Användarvisningsbild
av V9097
sådärja! Då har jag haft nya bilen i några dagar 8)

Första dagen var det så mycket intryck med allt, men nu har jag verkligen den rätta nybilkänslan i kroppen. Jag tycker den går förbaskat fint, motorn är verkligen en pärla, jag tycker den har mycket mysigare gång än vilken 4-cylindrig diesel som helst. Ljudet när man gasar på lite är riktigt trevligt, jag får en härlig 850-förnimmelse varje gång, även om ljudet i en bensinfemma är ännu trevligare.

Det är min försa nybil i det här livet, en känsla jag kan rekommendera. Nybilsdoften är underbar. Imorgon ska bilen och jag njuta av en sensuell schamponering på OK.
Allt fungerar som det ska hittills, men det är mycket att lära sig med nav, blåtand, och alla inställningar, det känns som denna julafton håller i sig ett tag :-)-)

Det jag funnit på negativa sidan än så länge är att VOC-appen är otroligt seg, i alla fall i min HTC.

Jag handlade också på Bra Bil i Väsby, och är väldigt nöjd med den service jag har fått!
Användarvisningsbild
av Camel
VolvoB20 skrev:Finns det bild ???
Bild

Jag hade en V40 D2 som hyrbil i veckan. Den hade digital instrumentering, Tror det är samma som kommer på de övriga bilarna.
Man kan välja olika teman och färger. Bilden visar temat "performance" där tempmätaren syns till vänster. I mitten visas varvtal och hastighet. Till höger visas en "power"-mätare med visning av både uttagen och tillgänglig kraft samt växel. Längst ut till vänster bränslemätare och längst ut till häger växlingsindikator. Fler teman finns: "eco" och "elegance" tror jag de hette. Bl.a. visas hastigheten analogt istället för varvtalet som visas i stapel på andra teman (istället för power-mätaren). Andra färger också.

Här är några filmer om instrumentet:
http://www.youtube.com/watch?v=LUQkIr7QE9E
http://www.youtube.com/watch?v=fqQxi2Z9dN0
http://www.youtube.com/watch?v=nqxXnl7Os0c
http://www.youtube.com/watch?v=beY5k1vAd_M
Användarvisningsbild
av V9097
philipsguy skrev:Har de sista MY13 V70 fått day running lights?
Inte min V70 iaf, den är tillverkad v13
Felkodläsare: Foxwell NT710

Tack Xanthopteryx. Jag bor 80mil norrut från[…]

Enklaste är förmodligen att ringa till s[…]

Nyckeln går ej i tändningslåset

Jag kan inte få in mer än ca 1 cm av ny[…]

@batmac ,Pannlampa på(?) Ja det börjar[…]