Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av brigadeiro
DonNicce skrev:
Henry_Fågeljazz skrev: Vilka övriga bilmärken erbjuder denna utrustning?
Audi, VW och Peugeot har nämnts i tråden.
Även Citroën har det till utrustningsgrad "Exclusive" på C5 Tourer samt stora C6.
Jag irriterar mig lite på att Citroen marknadsfört C5:an i Sverige som en så tyst bil, medan ljuddämpande glas bara erbjuds till den/de varianter som endast tillåter lite större hjul. Och enda möjligheten att provköra en C5:a med dessa rutor har hittills i Stockholmsområdet varit bilar med 18-tums däck, vilket gjort C5:an ganska bullrig trots allt. Jag skulle vara öppen för att köpa en C5 med laminerat glas om jag gavs möjligheten att välja en motorvariant som möjliggör 16-tums hjul.

Citroen marknadsför sitt gedigna jobb med att göra C5:an extra tyst, MEN det går INTE att köpa en C5-variant som verkligen blir tyst på den svenska marknaden. Anledningen är helt enkelt att man inte tagit fram en variant som passar till den svenska marknaden. I övriga Europa där vägarna inte är så bullriga så funkar säkert det program de tagit fram riktigt bra ur bullersynpunkt. För jag tycker faktiskt att det känns som att man verkligen jobbat med ljudisolering - men med stora hjul på svensk grov asfalt så får man inte glädje av det arbetet eftersom vägbullret är så genomträngande.
av brigadeiro
De mest ljudisolerande glasen som jag har upplevt är de extra tjocka/dubbla(?) glasen på VW Phaeton. Enastående bra.

Däremot körde jag en Phaeton med 18-tums däck och då blev en annars oerhört tyst bil också ganska bullrig på de riktigt grova partierna på E4:an söderut från Stockholm. Jag skulle dock gärna köpa en MY03 med V6 bensinmotor av den variant som möjliggör 16-tums däck. Där tror jag att man har den allra tystaste bilen jämte Lexus LS600h.

Det är inte speciellt dyrt att köpa en begagnad Phaeton - antingen i Sverige eller varför inte i samband med en trip till Tyskland - MEN reparationskostnaderna är sanslöst höga och likaså försäkringen vilket innebär att det kan bli en dyr historia att äga en Phaeton om det visar sig att man har oturen att behöva låta bilen genomgå diverse reparationer...
av Lövet
Samma sak på alla motorvarianter? 3.2an är ju en "vanlig" motor och sitter i A3 och Golf exempelvis. Därmed tycker jag inte motordelar i alla fall borde vara så stor skillnad. Kan tänka mig att luftfjädring osv kostar skjortan dock.
av sweborn
andreas_lofgren skrev:Samma sak på alla motorvarianter? 3.2an är ju en "vanlig" motor och sitter i A3 och Golf exempelvis. Därmed tycker jag inte motordelar i alla fall borde vara så stor skillnad. Kan tänka mig att luftfjädring osv kostar skjortan dock.
?

Det är inte den 3.2 som sitter i Audi A6 och "garanterat" rasar?
av Lövet
Det är VR6 motorn i Phaeton samma som Golf R32 och Touareg, inte 90-graders sexan från Audi.

Slarvar du inte med oljebytena håller även Audi motorn. De enstaka fall jag läst om har berott på mer än 3000 mil mellan oljebytena (det kanske är fler, men jag har inte läst om dem iaf)
av brigadeiro
Kan inte området tillräckligt men tror att en del saftiga reparationer kan uppkomma vid problem med exempelvis elektroniken. Samt en fd VW-mekaniker berättade för mig att oavsett del som behöver bytas så kostar såväl delen som reparationstiden vanligtvis avsevärt mer än vid reparation av VW, Audi etc. Så även lyxpriser vid besök i verkstaden. I Sverige finns det dessutom endast ett fåtal personer som har tillräcklig kompetens för att meka med en Phaeton. Om det inte vore för försäkringskostnaden och att jag, där jag bor just nu, sällan skulle hitta en p-ficka stor nog för bilen, så skulle jag ändå ha chansat och skaffat mig en Phaeton. Den innebär en fantastisk körupplevelse. Ni borde testa den! :-)
av oldtimersmc
Har en med laminerade och en utan och ja den laminerade är tystare. inbrottsskydd naä knappast skatt ta 10 ggr så lång tid att ta sig in genom rutan enligt Volvo jo det tar en tiondels sek att knacka en vanlig härdad då tar det ca en sek att knacka en laminerad, typ om man är sugen på det.

Jag hämtade nyligen ut min bil (-17 Volvo V60[…]

B230E får ingen bränsle

Har du kollat på gummibälgen? Om dä[…]

Klart det blir bra! :-) Värre borde vara de […]

@fjohan82 , Det finns ju andra bilar än V[…]