Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Momentum skrev:
ymmot skrev:Dieselvärmaren som volvo har typ webasto och alla andra fabrikat har ingen rening mer än det de förbränner bort.
Därav luktar de vid uppstart o frånslag.
Det är väl snarare så att det blir en kort stund ogynnsam förbränning vid start/stopp, därför luktar det
En ganska så ren oren förbränning jämfört med att kallstarta en motor som får gå på tomgång
Det är ju ingen förbränning under högt tryck som skapar dieselavgaser som det är sånt härj om
ymmot skrev: Värmaren värmer kylvattnet liknade elmotorvärmaren på motorn som får värmen först i kedjan som sen går in i värme vxl och värmer kupen. Då det är större effekt på dieselvärmaren så går det fortare än elvärmaren som måste vara på i ca två timmar innan motorn blivit så varm att effekt ges!
Värmaren värmen enl Webasto själva kupen först
http://www.webasto.se/personbil/video/
Se där! Tog ner innerskärmen på min s80 när jag skulle montera elmotorvärmaren och såg dieselvärmaren med dess slangar som jag följde måste ha sett fel på slangdragningen.
Momentum skrev:
akterspegel skrev:
ymmot skrev:Fråga alla båtägare! Har man haft värmaren igång en halvtimme bör man nog köra en timme eller mer för att återskapa amperen som värmaren slukat från batteriet. Så jag kör växelvis fungerar bra.
paralellen till båtar blev inte bra, min värmare i båten ger steglöst mellan 1-3Kw och drar 0,8-1,8A och motorn laddar 120A så det går fort att ladda tillbaks det som värmaren drar.
Hur menar du? Du kan knappast ladda batteriet med 120A eller?
Grejen är den att batteriet inte kan ta emot hela den strömmen utan så snart spänningen stigit upp till kring 14,4 volt (i bästa fall) har strömmen in i batteriet sjunkigt till bara någon A. Generatorn strävar bara efter att hålla spänningen i systemet konstant kring 14-14,4V och jobbar sedan mest med att ge ström till all el i bilen, batteriladdningen blir mest en bisyssla efter en kort stund. Börjar sedan batteriet bli gammalt får det svårare att ta emot laddning och det går ännu långsammare att ladda upp det. Detta visar sig som att batteriet verkar laddas upp riktigt snabbt eftersom spänningen stiger väldigt fort, det är en varning för att batteriet börjar tackla av.

Sedan är det inte helt ovanligt att spänningen i bilen inte riktigt orkar upp till de 14,4 V som behövs för att ladda ett batteri helt fullt.

Det är därför som batteriladdning inte går så fort som man skulle kunna tro i bilen. Men ofta räcker det med kanske 10-20% laddning i batteriet för att kunna starta så därför får man igång den igen efter en kort stunds körning.
Momentum skrev:
akterspegel skrev:generatorn ger max 120A och jag har många batterier så dom kan taemot full laddning en stund.
Då är det väl snarare att du har många batterier som gör skillnaden
Hur många pratar vi om?
"Många" var väl att ta i.. 2st75Ah fritid och 1st 115Ah start.
Har en D2:a och kör med min i autoläget. Har bara kört 40 mil sedan jag hämtade ut den men har vid 3-4 tillfällen kännt en avgaslukt. Den har kommit både efter ett par mils körning såväl som efter några kilometers körning. Misstänker att det kan vara värmaren som orsakar detta. Första gången trodde jag bara det var inbillning men när även min fru kände det så är det inga tvivel om saken. Så här borde det ju inte få vara men frågan är om detta är ett fel eller en "produktegenskap". Det känns inte alls som ett bra miljöval.
ah17 skrev:Har en D2:a och kör med min i autoläget. Har bara kört 40 mil sedan jag hämtade ut den men har vid 3-4 tillfällen kännt en avgaslukt. Den har kommit både efter ett par mils körning såväl som efter några kilometers körning. Misstänker att det kan vara värmaren som orsakar detta. Första gången trodde jag bara det var inbillning men när även min fru kände det så är det inga tvivel om saken. Så här borde det ju inte få vara men frågan är om detta är ett fel eller en "produktegenskap". Det känns inte alls som ett bra miljöval.
Diesel värmare fungerar tyvärr så att vid tändning så finns det en del oförbänd diesel som antänds vid start som gör att det kommer lite lukt och ibland nån rökpuff. Vid avstängning händer nästan samma sak då tändningen stängs av och värmaren efterkyles.
Helt normalt förfarande. Var glad att värmaren går ofta annars skulle det nog bli ännu värre som på båtar där värmare ibland kan ryka länge pga att de inte används så ofta.
ymmot skrev:
ah17 skrev:Har en D2:a och kör med min i autoläget. Har bara kört 40 mil sedan jag hämtade ut den men har vid 3-4 tillfällen kännt en avgaslukt. Den har kommit både efter ett par mils körning såväl som efter några kilometers körning. Misstänker att det kan vara värmaren som orsakar detta. Första gången trodde jag bara det var inbillning men när även min fru kände det så är det inga tvivel om saken. Så här borde det ju inte få vara men frågan är om detta är ett fel eller en "produktegenskap". Det känns inte alls som ett bra miljöval.
Diesel värmare fungerar tyvärr så att vid tändning så finns det en del oförbänd diesel som antänds vid start som gör att det kommer lite lukt och ibland nån rökpuff. Vid avstängning händer nästan samma sak då tändningen stängs av och värmaren efterkyles.
Helt normalt förfarande. Var glad att värmaren går ofta annars skulle det nog bli ännu värre som på båtar där värmare ibland kan ryka länge pga att de inte används så ofta.

Jo jag är glad för värmaren men ifall jag var otydlig ovan. Det luktar inne i kupen vid körning.
Har hänt ett par ggr vid stadskörning och även vid en u-sväng på landsväg. I det flesta fall har bilen gått 2-3mil då jag upplevt detta.
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]

Är det inte på V50 som EVAP-ventil och […]