Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ferraridriver
Så var bytet gjort :D
Kan på den lilla sträckan jag kört idag konstatera att V70 är bra mycket trevligare än V60 att köra. Större rymligare och mera mogen i sitt uppträdande. Chassit har långt kvar till en E-klass från 2004 på alla tänkbara sätt, men den skall nog gå att leva med. Sport chassit känns inte så sportigt som kan skulle kunna tro. Det känns det också som om man borde försöka minska krängning. Bilen vinglar helt enkelt för mycket vid undan manöver. Motorn har jag inte pressat ännu men låter trevligt och känns pigg. Det är inte som 5-liters V8:an i E-klassen men helt ok, saknar mest lite mera bottenvrid. Summering så här långt är väl ok, inget är i topp men den känns trevligare än den gamla V60 T5 :)
av Ferraridriver
Ytterligare en reflektion som jag inte tänkte på tidigare, torque steer är nästan helt borta :-) Man måste pressa bilen relativt hårt innan man känner av detta nu. V60 var hemsk på detta och det gick inte en dag utan att jag störde mig på det...
av perhall
MartinS skrev:
Ferraridriver skrev:I morgon är det dags, äntligen får man se om V70 T6 AWD Polestar är något att hänga i julgranen (B)
Det är det, lycka till!

Det är ofattbar stor skillnad chassiemässigt om du jämför med en enklare V70, man kan inte tro det är "samma bil".

Nu är jag inte med riktigt - på vilket sätt skiljer sig chassiet radikalt mot en "vanlig" V70?/PH

/Martin
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:
Nu är jag inte med riktigt - på vilket sätt skiljer sig chassiet radikalt mot en "vanlig" V70?/PH
Andra dämpare/fjädrar/bussningar/krängningshämmare etc. etc. Nu kanske vi går till ytterligheter men jag testade en V70 T6 AWD på Torslandas lilla testbana och direkt efter det en V70 AFV, jag kunde inte tro att skillnaden kunde vara så enormt stor när det trots allt är "samma bil" med samma grundförutsättningar.

/Martin
av Ferraridriver
Jag har också kört diverse olika bilar på Volvos testbana i samband med produktutbildning. Man kan definitivt konstatera att det är jättestor skillnad på olika versioner av samma modell.

De bästa bilarna jag körde senast var V70 T6 AWD, S60 T6 AWD samt XC70 T6 AWD. Faktum är den som kanske var allra bäst på vägen och kändes tightast var just S60 T6 AWD. Skillnaderna till de motorsvagare syskonen är i många fall avsevärd.

Skillnaden mellan en lättare bensinare i fronten kontra en tung diesel i de mindre modellerna är och också skrämmande stor. Jag tror att många hade ångrat sig om det fick provköra sin V40 D4 mot en lite lättare bensinare, hu vad fel det kan bli ibland...
Användarvisningsbild
av MartinS
Ferraridriver skrev:De bästa bilarna jag körde senast var V70 T6 AWD, S60 T6 AWD samt XC70 T6 AWD. Faktum är den som kanske var allra bäst på vägen och kändes tightast var just S60 T6 AWD. Skillnaderna till de motorsvagare syskonen är i många fall avsevärd.
Jag håller med till fullo. S60 T6 AWD med R-Design chassie var min vinnare när jag var där. RIktigt tight och tryckte på ordentligt med bakhjulen i den långa svepande vänsterkurvan upp för backen från det lägsta partiet på banan.

/Martin
av perhall
Tvivlar inte alls på att chassit är bättre i T6, den är ju dessutom tyngre och har AWD jfr m enklare modeller. Detta framgår ju dock ej i material från Volvo? Men när börjar skillnaderna? D5...? Den är ju lika dyr som T6 med AWD+aut+Summum. Eller D4-T5...? Nä, de borde ju vara samma som T4, D2, D3.../PH
Användarvisningsbild
av MartinS
perhall skrev:Tvivlar inte alls på att chassit är bättre i T6, den är ju dessutom tyngre och har AWD jfr m enklare modeller. Detta framgår ju dock ej i material från Volvo? Men när börjar skillnaderna? D5...? Den är ju lika dyr som T6 med AWD+aut+Summum. Eller D4-T5...? Nä, de borde ju vara samma som T4, D2, D3.../PH
Att T6 har ~100hk mer än D5:an kan ju spela in i vid valet av standardchassie en bil skall utrustas med, det är ju primärt inte en prisfråga skulle jag vilja säga... Vill man ha det snabbaste köper man en T6, inte en oljebrännare. Då får man fint chassie

/Martin
av perhall
Det märkliga är ju att de kostar lika mycket, det är ju inte riktigt så att en 525d och en 535i är lika dyra... eller en E250CGI och en E400 V6 biturbo... så jag skulle helt klart också välja en T6.../PH
Ardic 612D

Antar du menar 912,har bytt lager på 2st. H[…]

V90 läggs ner.

Nu ska man ju ge sig på att skatta hybrider[…]

Volvo car UX

Chattade precis med Volvo support, och planen &aum[…]

vinterhjul Fälgen "Ja" men det[…]