Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av joel80
Spoiler »
Jag ringde uthyrningsföretag för släpkärror och hittade en kärra som gör så jag kommer över 3500kg gränsen med V70. Reglerna vid uppkörningen ska tydligen också vara så att man måste lasta minst hälften av lastvikten...
200kr kommer det att kosta mig att hyra släp under uppkörning.
Jag kommer få köra lite olagligt till uppkörningen med vagnen om jag inte tar med mig vår mindre bil så att totalvikten inte överstiger 3,5 ton.. men då måste sambon köra en av bilarna och det blir lie struligare.. får se hur laglydig jag känner mig då. :)
Kanske är okej att ta sig så till uppkörningen ändå...

Edit: Gott nytt år förresten.. och ursäkta eventuella stav och sifferfel nu.. :)
Användarvisningsbild
av DrMumin
Finns folk som kört till och från sina uppkörningar dock ringer dom gärna till polisen när dom ser sånt kan va bra å ha i åtanke
av Droopy
Dannegr skrev:Hej
Funderar på köpa en V70 1,6 drive -12.
Såg nu att denna bil inte får dra mer än 1300 kg. Jag har en husvagn som har totalvikten 1310 kg.
Vad hade ni gjort ???? Kört ändå ????
Jag menar ... 10 kg .... !
Kör på bara, det skulle jag iaf ha gjort.
Användarvisningsbild
av joel80
Droopy skrev: Kör på bara, det skulle jag iaf ha gjort.
Som tidigare sagt så gäller inte försäkringar och du kan ev torska lappen eller få jobbiga böter. Inte så kul på semestern.

Du kan som sagt lösa det med en uppkörning för utökat släp. Ring transportstyrelsen och fråga om du blir förvirrad av alla konstiga svar här.
av jpennerb
joel80 skrev:
Spoiler »
Jag ringde uthyrningsföretag för släpkärror och hittade en kärra som gör så jag kommer över 3500kg gränsen med V70. Reglerna vid uppkörningen ska tydligen också vara så att man måste lasta minst hälften av lastvikten...
200kr kommer det att kosta mig att hyra släp under uppkörning.
Jag kommer få köra lite olagligt till uppkörningen med vagnen om jag inte tar med mig vår mindre bil så att totalvikten inte överstiger 3,5 ton.. men då måste sambon köra en av bilarna och det blir lie struligare.. får se hur laglydig jag känner mig då. :)
Kanske är okej att ta sig så till uppkörningen ändå...

Edit: Gott nytt år förresten.. och ursäkta eventuella stav och sifferfel nu.. :)
Förstår att man kommer att köra olagligt till uppkörningen. Kärran som man kan hyra är det en "tung" kärra eller finns det lätta kärror som gör att man uppfyller kraven för uppkörningen? Jag kan köra med en 1600kg fullbredd husvagn men känns dumt om man kan hyra ett släp istället.
Användarvisningsbild
av joel80
Beror väl på hur tung bil du har. För mig räcker det med ett släp med totalvikt på 1300kg.
Det jobbiga är att man måste lasta släpet lite..

Det börjar komma lite sånna här saker nu:
http://www.blocket.se/halland/Lana_slap ... 349990.htm

Så här står det på körkortsportalen:
Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten. Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används. Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.
http://www.korkortsportalen.se/Nya-kork ... ehorighet/
Användarvisningsbild
av sveax
Dannegr skrev:Hej
Funderar på köpa en V70 1,6 drive -12.
Såg nu att denna bil inte får dra mer än 1300 kg. Jag har en husvagn som har totalvikten 1310 kg.
Vad hade ni gjort ???? Kört ändå ????
Jag menar ... 10 kg .... !

Jag tycker ni alla som svarat missar poängen med vad TS frågar om. Han får inte dra sin husvagn med någon bil som har en totalvikt över 2190 kg med sitt nuvararaande B-kort. Det är alltså inte den begränsade dragvikten på V70 1,6 drive som är "boven i dramat" Sedan kommer detta med att bruttovikten på vagnen inte får överstiga bilens tjänstevikt för att få köra på vanligt B-kort.
av mattish
Stämmer in i kören med att Driven är kanon att dra med, prestandan är det ingen skillnad mot att köra tom bil.. 0,77 ville min ha per mil när jag körde i somras.. Så länge man inte behöver mer släpvikt så är det onödigt med större motor! Men det är väl lite som vanligt att man måste ha det värsta och inget annat duger.

Till TS: Kör inte utan rätt behörighet. Körkortet ryker iom att det är olovlig körning. E-kort eller möjligtvis utökad b gäller, men husvagnen får bara ha en bruttovikt på 1300kg då. Sen vet väl dom flesta som kör husvagn och vägt dom att dom där teoretiska siffrorna sällan stämmer..
av jpennerb
joel80 skrev:Beror väl på hur tung bil du har. För mig räcker det med ett släp med totalvikt på 1300kg.
Det jobbiga är att man måste lasta släpet lite..
Tror jag förstår! :roll:

Får med min bil dra 1220kg med B kort. Vilket innebär att kör jag med en släpvagn som har en totalvikt över 1220 är godkänd att köra upp med om den även uppfyller kravet nedan:

5 § Släpfordonet ska vara lastat till minst halva maximilasten.
Släpfordonets lastutrymme ska ha formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
Lasten ska vara förankringsbar och av styckegodskaraktär.

Ursäkta OT känns som man vill ha lite klarhet i det hela, inte "bara" att fixa sig en utökad B behörighet! :shock:
Användarvisningsbild
av apersson850
sveax skrev:Sedan kommer detta med att bruttovikten på vagnen inte får överstiga bilens tjänstevikt för att få köra på vanligt B-kort.
Nej, det är totalvikten på släpet som inte får överstiga bilens tjänstevikt. Men den regeln försvinner snart, samtidigt som B-kort med behörighet 96 införs. Sen är det bara sammanlagda totalvikterna som används för att avgöra behörighetskravet. Och då blir det så här:
B-kort: 3500 kg.
B-kort kod 96 (från 19 januari 2013): 4250 kg.
BE-kort taget efter 19 januari 2013: 7000 kg.
BE-kort taget före 19 januari 2013: Obegränsad sammanlagd totalvikt.

Det finns de som kört själva till uppkörningen för BE-kort, men som råkat ut för att uppkörningsinspektören noterade att ingen annan fanns i närheten. Ingen uppkörning, indraget körkortstillstånd, anmälan om olovlig körning... I min värld känns det oerhört korkat att fuska just då, i alla fall.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]