Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
En djupurladdning behöver inte alls knäcka ett batteri.
Vår bil blir 5år i mars, den har alltid auto på värmaren inställd och värmaren körs för att värma bilen främst på morgonen och det är 10km till jobbet, ca 10-15min stadskörning.
En gång har den vägrat starta, det var första vintern och fick senare programvaran uppdaterad.
Brukar ladda batteriet 2-3 gånger/år vinter beroende av om det varit en längre köldperiod.
Och kör fortfarande med originalbatteriet.
Ni som har problem med batteri brukar ni göra några underhållsladdningar någar gånger varje år? Trots allt är värmaren en stor batterieanvändare och lite underhållsladdning borde vara lika naturligt som tvätt, etc,av bilen och bor man t.ex. i villa är jobbet med att ladda obefintligt i arbete med allt annat som man verkar pyssla med gällande bilar.
Senast vår laddades var i julveckan och blir det kallt fortsatt ger jag nog den en omgång i kommande helg.
Använder en CTEK MXS 5.0 Polar som ger lite extra om batteriet laddas när det är kallt ut (sommartid laddar den batterier till elsnurran).
Nytt ordspråk; Hellre en skitig bil som startar än en blänkande som blir kvar på garageuppfarten. :wink:
av umekille
2-batterier med en förbrukningsavskiljare mellan
fungerar på andra bilar men vet inte hur volvo fungerar
i detta läget. Kanske inte går styrkoppla värmaren via
externt batteri.Kompis har satt en webasto med digitalt
tidur på sin nya Landrover och kopplat så. Det fungerar
klockrent även vid -25(han har ingen 220v motorvärmare)
Användarvisningsbild
av joel80
Jag har reagerat på att min GPS och Dashcam startar när jag startar värmaren! Alltså de får ström via cigguttaget.. Det känns som en onödig funktion som drar ur batteriet snabbare. Nu kör jag minst två långresor på 16 mil i veckan, så mitt batteri bör bli bra uppladdat, men tycker ändå att det är konstigt att cigguttagen ska behöva vara aktiva under värmarens körtid.
av Roxen
Hej!
Jag har nu också råkat ut för stendöd bil. Batteriet har hängt med sedan ny alltså 6år så att jag skall inte klaga. Jag hade dock hoppats på att det skulle finnas en funktion som stänger värmaren vid låg batterispänning. Jag har laddat batteriet igen så att det funkar men jag vågar inte lita på att värmaren drar ur strömmen igen. Jag har kollat lite på ersättningsbatteri och undrar om det får plats ett 100a eller om jag skall satsa på ett Tudor 85a för 1595kr (testvinnare enl TH-pettersson) Bilen s80 my07 2,4d
av Roxen
Perra83 skrev:Batteriet sitter bak va? Mät längden på vad du får plats med. Välj sedan batteri.
Batteriet sitter fram och mot torpedväggen på vänster sida. Det verkar trångt och jag tror att höjden på batteriet ställer till det. Det sitter två plastkåpor som täcker batteriet.
Användarvisningsbild
av apersson850
AndS skrev:En djupurladdning behöver inte alls knäcka ett batteri.
Nä, inte bums, men den förkortar den förväntade livslängden på batteriet. Alltid.
av AndS
apersson850 skrev:
AndS skrev:En djupurladdning behöver inte alls knäcka ett batteri.
Nä, inte bums, men den förkortar den förväntade livslängden på batteriet. Alltid.
Med rätt laddare kan du göra bra rekonditioneringar så påverkan blir marginell och här skiljer det även på hur batterierna är uppbyggda, dvs vilket material som använts i konstruktionen.
Men vi får väl se hur länge vårt hänger med trots en djupurladdning, i mars så blir det 5 år. :mrgreen:
Användarvisningsbild
av apersson850
Det skiljer förvisso mellan batterier med olika konstruktion. Jag tänker på ett normalt bilbatteri (startbatteri), inte ett fritids- eller traktionbatteri.
av PeMa
Mitt batteri gav också upp nu i vinter. Det satt ett 80Ah 700CCA originalbatteri i bilen, men jag bytte till det större volvobatteriet på 90Ah 800CCA och det passar perfekt. Kostade 1650:- på Rejmes.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16

Elvinge hade jag redan på VW Corrado f&oum[…]

En av få intressanta nya bilar detta, ska b[…]

Köpa begagnad XC40 fr 2024

Ja, vad är det för motor. Låt som […]

ventiler B5254T11