Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Med den prissättning som Volvo hade när jag köpte bil betalade man inget extra heller. Adaptiv farthållare ensam var dyrare än hela Driver Supportpaketet, där den farthållaren ingick, så paketet fick man med på köpet, så att säga.

Den adaptiva farthållaren gillar jag ute på vägen. Backkameran varje gång jag ska backa till ett släp, något som jag gör rätt ofta.
Något som inte märks men som jag uppskattar är DE LAMINERADE RUTORNA RUNT OM. Sänker volymen i bilen. :-)
Den adaptiva farthållaren var en positiv överraskning, jag skulle aldrig valt till det om jag köpt en ny bil, men kom den "på köpet".
Även den löstagbara dragkroken ingick och den använde jag för första gången igår när jag behövde flytta materiel på skjutbanan. Det var f.ö. första gången på över 30 år som jag körde med släp!
Regnsensorn var en efterlängtad finess, men jag tycker inte den funkar 100%. Oftast vill man att den skall svepa oftare.

Bränsledriven värmare hade jag även på förra bilen och den luktade bättre men lät mer (bensin). Fjärrstarten var efterlängtad, den gick inte att få till gamla bilen.
mikebike skrev:Det var f.ö. första gången på över 30 år som jag körde med släp!
Ja tänk vad olika vi alla är. Skulle själv aldrig klara mig en dag utan dragkrok :D Som husägare, båtägare, husvagnsägare blir det mycket släpåkande och en bil utan drag skulle skapa kaos i tillvaron. Bara som en sak att kunna ha cykelhållare på draget hjälper till mycket!
Takluckan. Känns väldigt tomt utan.
Minst viktigt: elhissarna bak... eller On Call... (har ingen värmare)...nej, förresten, de adaptiva strålkastarna! Tillför inte mycket../PH
dst02 skrev:Ja regnsensorn är ett absolut måste!! En annan grej Jag kommit på som fanns på volvon men som saknas på saaben är "duttblinkersen" eller "filbytarblinkersen", en dutt på spaken å den blinkar 3 ggr, mycket bekvämt!
Håller med ovanstående talare, "tyskblinken" är klart bekväm och en av favoritfunktionerna
Användarvisningsbild
av V9097
Strebern skrev:
dst02 skrev:Ja regnsensorn är ett absolut måste!! En annan grej Jag kommit på som fanns på volvon men som saknas på saaben är "duttblinkersen" eller "filbytarblinkersen", en dutt på spaken å den blinkar 3 ggr, mycket bekvämt!
Håller med ovanstående talare, "tyskblinken" är klart bekväm och en av favoritfunktionerna
Jag uppskattar att man kan stänga av just den funktionen ;-) Då kan jag välja att släppa spaken från duttläget när jag blinkat klart, det kan vara från ett blink och uppåt.
hamre skrev:Ja som många sagt så är dieselvärmaren underbar. Bästa som finns nu på "vintern".

Nu har jag en väldigt basic volvo eftersom jag endast hade råd med kinetic. Det jag saknar allra mest är regnsensorn. :(
Att bara ställa in den och sen låta spaken vara är en bekvämlighet som man tar för givet när man bara haft bilar med regnsensor dom senaste åren. Nu när man måste ändra fart och slagtid gentemot hur regnet ändrar sig är lite ovant. :(
Regnsensorn fungerar lite si och så och tar tre tag innan den reagerar på en ändring.
I bland så får man ha den på väldigt känsligt läge och i bland på väldigt okänsligt för att få fram samma resultat.
Olika uppträdande i olika ljusförhållanden så den är inte riktigt vad jag hade väntat mig.
Sörj inte.
av LasseL
Instämmer med föregående talare.
Regnsensorn är för okänslig tycker jag, också i mest känsliga läget.
(Känns nästan som om det inte spelar någon roll hur man ställer den....)

Annars är ju ACC otroligt bra, värt ett Nobelpris eller två :-)

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?