Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
Min tidigare V50 1,6 Drive med 109 hk-motorn optimerades av just BSR. Jag har kört den bilen både före (eftersom jag ägt den) och efter i nuvarande version och jag kan försäkra att detta har gjort underverk med den bilen, även om effekten räckte fint redan innan i den mindre V50. På samma sätt har en arbetskamrat som kör V70 med 109-hästarsdieseln gjort. Anledningen är att han önskade lite mer "pulver" (hans eget uttryck), då han släpar runt på en husvagn tämligen ofta. Den bilen har jag ännu inte kört, men ägaren prisar förändringen. Den ger nu ca 139 hk och en jämnare vridmomentskurva än i originalupplagan. Enligt honom har "trimmet" inte ökat förbrukningen och han har fördelen med den mkt låga fordonsskatten kvar. Jag kommer att avkräva honom en provkörning, så fort tillfälle ges.
Användarvisningsbild
av Guru
Att dom bästa trimföretagen är duktiga är det ingen inte som bestrider. Det vi hänger upp oss på är påståendet att de besitter större kunskap än tillverkaren. Att de fåtalet personer som jobber på respektive trimfirma har mer kunskap/kapita är givet men att den totala mängden kunskap är större betvivlar jag.

Sen är det väl alltid "lätt" att ta någon annans arbete och jobba vidare/ändra lite på. Tveksam om trimföretagen skulle kunna skapa mjukvaran från grunden. Kunskapsmässigt kanske men inte resursmässigt. Garanterat inte provningen. Dom behöver ju tex. inte fundera en sekund på om mjukvaran överhuvudtaget går att certifiera eller till vilket utsläpp eller vad som händer när du ger benet uppför Hallandsåsen med semsesterpackning och husvagn bakom. Med dom förutsättningarna är det ju en barnlek att plocka fram mera effekt...
Gourmand skrev:Min tidigare V50 1,6 Drive med 109 hk-motorn optimerades av just BSR. Jag har kört den bilen både före (eftersom jag ägt den) och efter i nuvarande version och jag kan försäkra att detta har gjort underverk med den bilen, även om effekten räckte fint redan innan i den mindre V50. På samma sätt har en arbetskamrat som kör V70 med 109-hästarsdieseln gjort. Anledningen är att han önskade lite mer "pulver" (hans eget uttryck), då han släpar runt på en husvagn tämligen ofta. Den bilen har jag ännu inte kört, men ägaren prisar förändringen. Den ger nu ca 139 hk och en jämnare vridmomentskurva än i originalupplagan. Enligt honom har "trimmet" inte ökat förbrukningen och han har fördelen med den mkt låga fordonsskatten kvar. Jag kommer att avkräva honom en provkörning, så fort tillfälle ges.
Jag säger det igen, han trimmade motorn.... optimerad är den redan original annars har tillverkaren gjort ett dåligt jobb!
Skulle någon däremot släppa en mjukvara som ger bättre körbarhet samtidigt som den ger bättre bränsleekonomi och samtidigt inte frångår dagens miljökrav eller några andra specar som motortillverkaren satt så skulle jag hålla med om att de optimerat mjukvaran. Men då snackar vi mycket bättre motor med samma effekt, då får ju Volvo skämmas!
av perhall
Stackars människa, dra husvagn med en 109 hk DRIVe som är jätteslö från början... antar att det är med takbox, barn, cyklar, hammock etc. också så ca 4 ton i tågvikt:)/PH
av perhall
tompathepilot skrev:Folk drog ju boggievagnar med 240 på åttiotalet, de kom ju fram! Men lite långsammare uppför kan ske... :grin:
En 245 GL med 112 hk var ingen dum dragbil... jämnt kraftflöde och bra vrid. Kunde dra en boggievagn på femman (overdrive) med en GLT jag hade utan problem, även hyfsat med en GL. Sen köpte jag en BMW som knappt orkade på fyran med den vridtunna sexan. Men faktum kvarstår. En V70 DRIVe är långsammare 0-100 än en 245 GL... och inte blir det bätttre med husvagn. Dessutom har vi väl lite högre krav på prestanda nu än för 20, 40 el 60 år sen.../PH
av dst02
perhall skrev:Stackars människa, dra husvagn med en 109 hk DRIVe som är jätteslö från början... antar att det är med takbox, barn, cyklar, hammock etc. också så ca 4 ton i tågvikt:)/PH

E de nåt den lilla motorn e bra på så e de att dra släp! Jag fruktade dagen då veden skulle dras hem på slingriga,backiga och smala 70 vägar där den lilla 1,6an gick nog så trött längs vägen ens utan släp men med ett par kubik ved på gallerkärran å 5 vuxna i bilen så jobbade den på helt otroligt bra och förbrukningen då,...tja 0,71, de drar knappt ens min nuvarande Saab 9-3 2,0t med automat,bensin å bara mej själv i bilen på samma sträcka.
av dst02
perhall skrev:Dålig... den är ju snål och hållbar, det kan man inte säga om alla dieslar... men klart att den är slö, 109-115 hk i 1,8 ton.../PH

Snål? D3 å D4 drar ju samma iaf enligt spec. Hållbar? Krånglade från dag 3 i bilen Jag hade.
av Mwi
Ett företag som BSR omsätter ca 27 milj.
http://www.allabolag.se/5565017372/BSR_Svenska_AB
enligt senaste bokslutet, de som tro att de har resurser att fullt prova ut en ny programvara till EN bilmodell är ganska naiva. Lunchrestaurangerna på Volvo Pv omsätter betydligt mer. Men inte ens Volvo har fullt kunnande för det, utan mycket av programeringen kommer från elektronikleverantörer exempelvis Bosch med 270,000 anställda i och för sig inte alla inom auto men många är det.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]