Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dst02
Skillnaden är att Volvo gärna vill förknippas med premium genom att bygga allt mindre praktiska bilar som istället är körglada,fulla med attityd och höga priser medans ex Skoda lägger mer energi på bilar för vanligt folk med vanlig plånbok som inte bryr sig lika mycket om status. Kvalitetsmässigt så köper Jag hellre en bil som delar komponeter från VW och Audi än från ford för dessutom mycket mindre pengar.
av JohnB
Jag har haft 2 mondeo, en 98 V6 ghia aut och en 99 V6 ghia man. Trevliga bilar med mycket utrustning och roliga vägegenskaper för biltypen. Hade 99:an i 4 år och det var inte mer problem med den än vad jag haft med min A4 03, V70 99 eller nuvarande S60 Awd 02. S60'n är dock utan tvekan den med bästa stolarna och ljudkomforten. V70'n kommer god 2:a men jag satt bättre i A4:an än i V70'n. A4 B6 ligger långt efter Volvo när det gäller ljudkomfort på de kostigar transportverket kallar vägar i det här landet. Passat är också himla mycket bil för pengarna. Har aldrig ägt någon men man sitter fint när man är närmare 2 m lång som jag är. Passaten är tyvärr rätt bullrig vilket är lite tråkigt. Tror faktiskt Ford är snäppet bättre där och att V70 vinner bullerkampen.
av JohnB
Amli skrev:Varför då inte slå till på en Seat? Kommer du ju undan ännu billigare ;)
Ja en Exeo eller vad dom heter är väl en Seatsminkad A4 B7 med tillgång till den senaste VAG-tekniken vad det gäller drivlinor så varför inte. Den lär däremot vara lika trång och bullrig som den bil den bygger på.

/John
av Lövet
Man får inte förväxla lägre inköpspris med lägre kostnad. Både Ford och Skoda har fortfarande väsentligt sämre andrahandsvärde i det här landet än Volvo vilket utan problem kan sämre totalekonomi trots lägre inköpspris. Kolla närmaste Teknikens Världs test av modellerna. De gör bra uträkningar av sånt.
av dst02
Säljaren lovade riktigt bra andrahandsväede den dan jag skulle komma tillbaka med bilen viljet ag gjorde redan något år senare, att fram till dess förlorat ca 100 000,- kan ju inte ses som bra andrahandsvärde men allt e ju relativt.
Däremot ÅF verkar inte dra av speciellt mycket från nypris när dom säljer bilen vidare så hos dom finns väl såklart sanningen med ett bra andrahandsvärde på volvo.
av mattish
dst02 skrev:Kolla de tyska bilarnas forum, inte så ofta man ser problem på bilar från 2010 å upp, många trådar finns men oftast på bilar mellan 95-2006 å liknande.
Vänta lite, inte problem?
Vw har gott om problem även på helt nya bilar. Rost och DSG, vägljud m.m Min förra Passat 2009 har hittills blivit omlackerad 4 (!) gånger pga rost och galvblåsor, svänghjulet till vxllådan utbytt. Kompisens 2010 var kexig i bakluckan. Omlack. Många på Vwpc som får sina bilar omlackerade. Även 2011 pga lacksläpp,
Audi: Samma problem med rost som Vw. Farsan har en A4 2010. Växellåda bytt och två främre hjullager. Bilen har rullat 12000 mil.
BMW: Rost..

Så att påstå att tyskarna inte har problem är fel. Det är bara egenupplevda fel som jag tagit upp ovan.
av Soulman
andreas_lofgren skrev:Man får inte förväxla lägre inköpspris med lägre kostnad. Både Ford och Skoda har fortfarande väsentligt sämre andrahandsvärde i det här landet än Volvo vilket utan problem kan sämre totalekonomi trots lägre inköpspris. Kolla närmaste Teknikens Världs test av modellerna. De gör bra uträkningar av sånt.
Det här är ju naturligtvis sant, men vad bilen tappar i procent är ju en sak. En bil med högre inköpspris tappar ju mer i kronor räknat och det är väl det som är intressant.
Volvo genom sina återförsäljare är ju sällsynt generösa med rabatter och det ger ju eko på begmarknaden. Den V70 2011 jag köpte ny fick exakt 19,7% rabatt på listpriset med kampanjrabatt (R-Design) samt prut. Inte gav det nåt extra när jag sålde den, tvärt om, eftersom det fanns ett gäng såna kampanjbilar till på marknaden och osålda i bilhallen. Det är inte helt ok tycker jag.
av Lövet
Men vänta här nu: Du vill ha rabatt men ingen annan ska få det? Det är väl inte riktigt schysst :wink:

Tillbaka till % vs kr diskussionen så tror jag faktiskt att en normalutrustad V70II för 330.000 blir billigare att äga en Skoda Superb för 280.000 om båda säljs efter 3 år.
av Soulman
andreas_lofgren skrev:Hade Skoda haft andrahandsvärde och ljudisolering på annat än nylagd asfalt så hade den varit en superutmanare. För visst ser V70II ut som en minibil i baksätet i jämförelse.

Däremot undrar jag om du kört Passat ens när du säger att den har samma körkänsla som V70II? För den känns sisådär 500kg lättare på vägen än Volvon.
Ljudnivån i Skoda är en akilleshäl, helt klart, även om det blivit väsentligt bättre från 2010 års modeller. Jag har även kört Yetin en del och där hade jag ingen anledning att reflektera över vägljudet trots 18 tums hjul. Det är den enda punkten där V70II är riktigt bra och skiljer sig från många andra märken. Skoda är inte mer bullrig än andra men inte mer än Passat heller.

Vägkänslan i V70II är bedrövlig i mitt tycke, trots sportchassiet. Noll känsla och väldigt slapp i styrningen. Passat har jag kört åtskilligt, den är betydligt roligare i jämförelse men den är lika mycket mellanmjölk som V70II. Bilen utstrålar absolut ingenting, varken interiört, exteriört eller på vägen. En bil gjord för att passa många med andra ord. Det finns inget att störa sig på.

Superben känns tvärtemot nästan påkostad, schyssta material, inte ett knäpp eller knirr från inredningen. Den har "pilotljus" i taket a lá Audi, belysta öppningshandtag, rejält skinn i stolarna (till skillnad från V70´s "skinnöverdrag"), komforten är hög. Mycket bil för pengarna. Sen har jag tagit 10 timmar av mitt liv för att stoppa in dämpmaterial i den för det är värdigt bilen och värt besväret. Nu är hela golvet dämpat samt dörrarna med 70 ark Silent Coat. Det gjorde en enorm skillnad och det är nu V70-klass på ljudnivån. Nu är bilen sänkt och rullar på 18 tum med bullriga däck och det bidrar till viss del till ljudet som är kvar.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat