Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av akterspegel
W.A.P.E. skrev:Finns ju en ny 2.0 5-cyl Bi-Fuel B5204T9. För V70
Sorry, säknade inte med gasvarianten.
Har aldrig kört en 2,0 5-cyl men när den är såpass nerbantad så borde den väl ha en annorlunda karaktär jämfört med 2,5`an som jag tycker väldigt mycket om.

Guru: jag trodde att volvo hade gjort om motorn fullständigt åtminstånde någon gång under dess livslängd, menar du att det är samma grund (block?) som i dom första 850 från 92?
Användarvisningsbild
av Guru
akterspegel skrev:Guru: jag trodde att volvo hade gjort om motorn fullständigt åtminstånde någon gång under dess livslängd, menar du att det är samma grund (block?) som i dom första 850 från 92?
Nja, kanske inte så långt bak i tiden men de från "modern" tid. Har för mig att det i Skövde tillverkas en handfull olika varav P2 2,5T är ett och Focus RS ett annat. Finns inte så många varianter kvar sen. Vad man sen fyller blocken med, det varierar. Men någon med bättre koll får gärna uppdatera!
Användarvisningsbild
av Guru
akterspegel skrev: Sorry, säknade inte med gasvarianten.
Har aldrig kört en 2,0 5-cyl men när den är såpass nerbantad så borde den väl ha en annorlunda karaktär jämfört med 2,5`an som jag tycker väldigt mycket om.
2,5 litaren med 254hk/360Nm finns fortfarande i S80N men säljs inte i Sverige.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Ex S60 säljs ju som T5 AWD i USA (5-cyl), en liten guldklimp, finns den här...? näääääee
av jpennerb
Är nya 5-cyl gasmotorn en påbyggd 1.6l motor(t3, t4) eller är det en strippad 2.5l?
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Krollspell skrev:
Guligan skrev:Nix. Har tyvärr inga teknikuppgifter att förmedla. Och även om jag haft det så är jag rädd om källorna...
Att Volvo Cars bör satsa på E85-fordon är väl ändå ingen skräll med tanke på att VAG-gruppen har lanserat ett antal E85-modeller, och det är ju främsta konkurrenten idag.
Är verkligen etanol framtiden? Det blir bara glesare och glesare (de var extremt få redan innan..) med etanolpumpar när man åker i genom Tyskland. Övriga Europa verkar det knappt finnas överhuvudtaget?

http://www.aftonbladet.se/bil/article15001981.ab
Framtiden tillhör det förnybara, och det är rimligt att tro att alkoholer är ett av de alternativ som finns. Jag skulle inte välja att referera till kvällspressen i de här sammanhangen. R Collin...tja...bra fantasi har han iallafall. Otur för de som baserar sitt bilköp efter kvällspressen. Angående tyskarna satsar VW koncernern på etanol, både i form av nya motorer men också att Audi satsar på forskning av etanolbränsle.
Användarvisningsbild
av Guru
W.A.P.E. skrev:Ex S60 säljs ju som T5 AWD i USA (5-cyl), en liten guldklimp, finns den här...? näääääee
Importera! Eller köp en beg. i Ryssland så får du EU-spec. Men våga importera från Ryssland... :(
jpennerb skrev:Är nya 5-cyl gasmotorn en påbyggd 1.6l motor(t3, t4) eller är det en strippad 2.5l?
Det är en vanlig femma med kortare slag och mindre borrning.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
Jag hoppas fortfarande på att femmor kommer i S/V60 här i Sverige. Med det tillhör nog en annan tråd.
Användarvisningsbild
av Guligan
Krollspell skrev:
Guligan skrev:Nix. Har tyvärr inga teknikuppgifter att förmedla. Och även om jag haft det så är jag rädd om källorna...
Att Volvo Cars bör satsa på E85-fordon är väl ändå ingen skräll med tanke på att VAG-gruppen har lanserat ett antal E85-modeller, och det är ju främsta konkurrenten idag.
Är verkligen etanol framtiden? Det blir bara glesare och glesare (de var extremt få redan innan..) med etanolpumpar när man åker i genom Tyskland. Övriga Europa verkar det knappt finnas överhuvudtaget?

Om en så tongivandet aktör som VAG sätter igång att producera bilar som skall tankas med etanol så kommer mackarna att tillhandahålla bränslet. Det tar marknadskrafterna hand om.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Guligan skrev:
Krollspell skrev:

Om en så tongivandet aktör som VAG sätter igång att producera bilar som skall tankas med etanol så kommer mackarna att tillhandahålla bränslet. Det tar marknadskrafterna hand om.
Nu sitter nog inte det största problemet hos biltillverkarna motstånd, utan konsekvenserna när man tar fram etanolen.

"För att driva en svensk bil under ett år behövs i dag årsskörden från tre och en halv hektar åkrar. Om hela den svenska bilflottan drevs med etanol skulle det kräva veteåkrar som täcker nästan hela Götaland och Svealand."

http://fof.se/comment/2338
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Att fylla på diesel i min XC90 motsvarar […]

3G släcks

Volvo har ett eget servicecenter dit SOS/E-Call […]

S70 startar inte när den är varm