- tor 23 aug 2012, 10:19
#674574
Utväxlingarna i växellådan V70/XC70 MY12 AUTO är lika för både D5 och T6. Men slutväxel skiljer sig åt enligt nedan:
V70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,329
V70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,329
(samma utväxling)
XC70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,604
XC70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,464
(T6 har högre utväxling än D5 = lägre motorvarv vid samma hastighet och växel)
Eftersom både D5 och T6 lämnar samma maximala motormoment så blir skillnaden i maximalt hjulmoment samma som utväxlingsförhållandet. Dvs. för V70 D5 och V70 T6 är det samma maximala drivhjulsmoment tillgängligt. För XC70 D5 gäller att 4% mer maximalt drivhjulmoment finns tillgängligt än för XC70 T6.
Men man också beakta D5:ans smala register jämfört med T6. Så i en given hastighet kan T6 klara sig med en lägre växel i vissa situationer när D5:ans begränsade register innebär en växel högre. Eller så hamnar man ibland på samma växel i varvtalområde när D5 har mindre motormoment än T6 än skillnaden i slutväxel. I båda dessa lägen har givetvis T6 högre drivhjulsmoment än D5. Men det finns också hastighetsområden när D5 har högre drivhjulsmoment än T6. Allt beror på vilken växel resp. motors register tillåter för den givna hastigheten.
Men dragkraften som ger framdrivningen beror både på drivhjulmomentet och effektiv drivhjulsradie (netto efter däckens intryckning). Så jämförelserna ovan gäller bara vid samma drivhjulsradie. Vid mindre drivhjulsradie ökar dragkraften vid ett givet drivhjulsmoment och tvärtom.
V70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,329
V70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,329
(samma utväxling)
XC70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,604
XC70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,464
(T6 har högre utväxling än D5 = lägre motorvarv vid samma hastighet och växel)
Eftersom både D5 och T6 lämnar samma maximala motormoment så blir skillnaden i maximalt hjulmoment samma som utväxlingsförhållandet. Dvs. för V70 D5 och V70 T6 är det samma maximala drivhjulsmoment tillgängligt. För XC70 D5 gäller att 4% mer maximalt drivhjulmoment finns tillgängligt än för XC70 T6.
Men man också beakta D5:ans smala register jämfört med T6. Så i en given hastighet kan T6 klara sig med en lägre växel i vissa situationer när D5:ans begränsade register innebär en växel högre. Eller så hamnar man ibland på samma växel i varvtalområde när D5 har mindre motormoment än T6 än skillnaden i slutväxel. I båda dessa lägen har givetvis T6 högre drivhjulsmoment än D5. Men det finns också hastighetsområden när D5 har högre drivhjulsmoment än T6. Allt beror på vilken växel resp. motors register tillåter för den givna hastigheten.
Men dragkraften som ger framdrivningen beror både på drivhjulmomentet och effektiv drivhjulsradie (netto efter däckens intryckning). Så jämförelserna ovan gäller bara vid samma drivhjulsradie. Vid mindre drivhjulsradie ökar dragkraften vid ett givet drivhjulsmoment och tvärtom.
낙타 S90 T4P MY20 + XC40 T2 MA MY21 + Versys 1000 MY22
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."
"What one learns one might forget. What one has understood one never forgets."