Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
Utväxlingarna i växellådan V70/XC70 MY12 AUTO är lika för både D5 och T6. Men slutväxel skiljer sig åt enligt nedan:

V70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,329
V70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,329
(samma utväxling)

XC70 AWD auto D5 MY12 = 1:3,604
XC70 AWD auto T6 MY12 = 1:3,464
(T6 har högre utväxling än D5 = lägre motorvarv vid samma hastighet och växel)

Eftersom både D5 och T6 lämnar samma maximala motormoment så blir skillnaden i maximalt hjulmoment samma som utväxlingsförhållandet. Dvs. för V70 D5 och V70 T6 är det samma maximala drivhjulsmoment tillgängligt. För XC70 D5 gäller att 4% mer maximalt drivhjulmoment finns tillgängligt än för XC70 T6.

Men man också beakta D5:ans smala register jämfört med T6. Så i en given hastighet kan T6 klara sig med en lägre växel i vissa situationer när D5:ans begränsade register innebär en växel högre. Eller så hamnar man ibland på samma växel i varvtalområde när D5 har mindre motormoment än T6 än skillnaden i slutväxel. I båda dessa lägen har givetvis T6 högre drivhjulsmoment än D5. Men det finns också hastighetsområden när D5 har högre drivhjulsmoment än T6. Allt beror på vilken växel resp. motors register tillåter för den givna hastigheten.

Men dragkraften som ger framdrivningen beror både på drivhjulmomentet och effektiv drivhjulsradie (netto efter däckens intryckning). Så jämförelserna ovan gäller bara vid samma drivhjulsradie. Vid mindre drivhjulsradie ökar dragkraften vid ett givet drivhjulsmoment och tvärtom.
Användarvisningsbild
av kave
Vill man ha en automatlåda och vill att det ska fungera så harmoniskt som möjligt är T6 oslagbar.
Ska man ägna sig åt snabba och långa transporter är D5 oslagbar då den inte drar jättemycket mer i högre farter.
Tur att man köper bil efter behov, känsla och ekonomi och inte efter tabeller.
Då hade vi nog alla kört asiatiskt och tydligen med en T6 motor.

Måste också påpeka att andra faktorer som påverkar framdrivningen (förutom drivhjulmoment och effektiv
drivhjulradie) är förarens pedalläge som påverkas av humöret som i sin tur beror på: koffeinintag, hemförhållanden,
stresstålighet i kombination med arbetsbelastning och antal barn som kan finnas i bilen vid givet tillfälle.
Vid högt pedalläge minskas dragkraften och vid lägre ökas den.

Ibland kan faktorer som lösa hundar i bilen och ringande telefoner också påverka riktningsstabiliteten i en av
medtrafikanterna antagen färdriktning.
På halt underlag spelar däckens friktionskoefficient en stor roll vid nämnda faktorers påverkande.
Tabell på det kommer senare i en annan tråd...
Användarvisningsbild
av MartinS
Fartdåre skrev: Måste också påpeka att andra faktorer som påverkar framdrivningen (förutom drivhjulmoment och effektiv
drivhjulradie) är förarens pedalläge som påverkas av humöret som i sin tur beror på: koffeinintag, hemförhållanden,
stresstålighet i kombination med arbetsbelastning och antal barn som kan finnas i bilen vid givet tillfälle.

Ibland kan faktorer som lösa hundar i bilen och ringande telefoner också påverka riktningsstabiliteten i en av
På halt underlag spelar däckens friktionskoefficient en stor roll vid nämnda faktorers påverkande.
Fast det har inget med bästa motor att göra, som trådskaparen var intresserad av att diskutera.

Själv tycker jag det är fantastiskt intressant att se dessa tabeller och uträkningar som somliga har både kunskap och ork till att ta fram.

/Martin
Användarvisningsbild
av Camel
Jag överlåter åt Fartdåre att upprätta tabell på de mjuka parametrarna. :wink:

Men rent praktiskt har Fartdåre en poäng: även om bilens tekniska prestanda är av viss nivå så kanske förarens uttnyttjandegrad av dessa är lägre pga vissa omständigheter. :mrgreen:
MartinS skrev:
Fartdåre skrev: Måste också påpeka att andra faktorer som påverkar framdrivningen (förutom drivhjulmoment och effektiv

Fast det har inget med bästa motor att göra, som trådskaparen var intresserad av att diskutera.

Själv tycker jag det är fantastiskt intressant att se dessa tabeller och uträkningar som somliga har både kunskap och ork till att ta fram.

/Martin
Nä, men det är oftast vad man känner eller vilka behov man har som avgör vilken som är bästa motorn.
Alltså den mänskliga faktorn. Det var det som var poängen... (Lite roligt var det väl också? :wink:)
Det är svårt att med en tabell avgöra vilken motor som är bäst till en viss bilmodell.

Hade det varit så, så är D2an helt fel. Då kommer de som uppskattar den för sin snålhet att protestera
då de tycker den passar bäst.
D2an är väl inte Volvos bästa motor överhuvudtaget kan man tycka...
För mig kändes D5an perfekt i en XC. Lite dieselknatter passar bra till den. I V kanske en T6a är bättre.

Gillar V70 för sin bruksighet och älskar designen på interiören. Bästa motorn enligt mitt tycke är BMWs tre liters
sexa med turbo. Stoppa i den i volvon och sedan låta japanska ingenjörer arbeta över bilen så att allt fungerar
femton år framåt som man bör kunna vänta sig av en "premium" och "lyx" bil.
Det finns säkert tabeller som säger att DET är den bästa kombinationen.
Camel skrev:Men rent praktiskt har Fartdåre en poäng: även om bilens tekniska prestanda är av viss nivå så kanske förarens uttnyttjandegrad av dessa är lägre pga vissa omständigheter. :mrgreen:
Och det är väl ändå det som avgör vad som passar bäst till vad.
Om bilen framförts av en dator så kan man slänga upp tabeller på vad som är bäst och hur det skall/bör fungera.
Du menar att en hästkraftssvagare, väsentligt vridmomentssvagare motor som kräver rejält med varv jämfört med T6an är en bättre motor? Jag har ägt fyra BMW-sexor på mellan 2,5 och 3,5 liter (M20, M52, M52TU, N52), och jag kan inte alls hålla med dig. En BMW-sexa (NA, ej turbo) behöver varvas ganska hårt för att ge rejält med acc. Dessutom får man en motor som tycker om olja (speciellt de nya N-sexorna) och som har tendenser att ticka/ge missljud ifrån sig. Snålare är de, absolut. Men bättre? Näe, inte i mina ögon.
Men som jag brukar säga: Jag kan bara säga vad som gäller i min värld, inte i din.
Användarvisningsbild
av Camel
Hårda fakta som effekt, vridmoment och bränsleförbrukning går att göra tabeller på. Beroende på vad som prioriteras hamnar man olika i motorval. Men Fartdåres infallsvinkel om andra, mera mjuka, parametrar som förarens humör, mm. är faktiskt inte ovidkommande. Om man inte utnyttjar prestandan i D5 eller T6 räcker ju D4 eller mindre också. Det finns många förare som kör omkring i bilar vars prestanda man aldrig är i närheten av att uttnytta. :roll:

Om ingen prestige finns gällande motorval så är det bästa man kan göra att man provkör varje bilmodell innan köp med det minsta motoralternativet. Om det inte räcker så går man upp ett steg och provar. Till slut hamnar man på "rätt" motor. Men det förutsätter ju att man håller sig i skinnet och inte förförs av en större motors karisma (Obs mjuk parameter). :wink:

En del förare har ju tendens att anpassa sitt körsätt till en större motor. :mrgreen:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]