Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag har en del kontakter inom Taxi Stockholm och där har det varit ett utbrett problem med Volvo 2,5FT. Kan stämma att det är ett Stockholms-fenomen, trots allt slits nog en taxi hårdast där även om det är färre mil än ute i landet/år och även om de inte kör så hårt som på 90-talet. Även gas-Volvo och gas-Passat har inneburit problem. Däremot funkar merca-dieselarna hur bra som helst gällande drivlinan. Säga vad man vill om Merca men dieselmotorer kan de bygga.../PH
av lobbysleeper
Hmm, jag har två gånger senaste halvåret upplevt att motorn rycker och inte svarar på gasen.
Båda gångerna har jag haft väldigt lite soppa kvar (etanol, som jag alltid tankar), efter tankning har allt varit normalt igen. Och jag har inte tänkt mer på det sen.
Sist det hände tankade jag förvisso BF98 för att ev rensa ut gammalt slagg från etanolen om det var nåt sånt.

Undra om man ska påpeka detta för verkstaden innan garantin går ut i höst...?

så var det nåt med spridarna hos mig med? Eller bara att jag hade lite soppa kvar i tanken?!
Användarvisningsbild
av Guligan
Vanilla skrev: Hur funkar det här med garantier egentligen?

Visst är det första registreringsdag man ser uppe till höger på registreringsplåten? Är nästan helt säker på att det står 0906xx eller 0907xx där.
Som tidigare nämnts så är det den dagen skylten producerats. I Volvos värld stämmer det ofta väl överens om att det även är bilens monteringsdatum. Det är VCC som förregistrerar bilarna så när de är godkända för ÅF-leverans så får bilen sitt registreringsnummer och en skylt tillverkas därmed.

Garantier sätts igång vid första registreringsdatum, dvs när bilen sätts "i trafik" första gång.
av Vanilla
Nja, nu är det ju inte mitt beslut vart bilen åtgärdas. Volvo Assistans bärgade den till Bilia och nu står den där. Order om åtgärd kommer från Leasingbolaget och de bestämmer vad som ska göras och var. Garantier och försäkringar ansvarar de också för...

Skulle jag själv pilla på bilen, eller på egen hand hitta en annan verstad skulle det vara ett kraftigt avtalsbrott från min sida och det är jag inte så sugen på.

Men är verkligen Bilia så mycket dyrare och sämre än "alla andra"? Hur är det möjligt i så fall??
av niklasstahl
Har på tre av våra tjänstebilar fått göra exakt samma sak. Spridarna har havererat och dränkt motor med bensin och det luktar inte gott om bilen. Detta har inträffat vid hård körning men vet inte vilken bränsle typ som användes.

Har också haft problem med ryckig gång vid hård belastning och under halv tank. Har fått som svara att spridarna inte klarar att leverera tillräckligt med bränsle, gäller främst vid etanol i tanken.

Bilarna MY10 och nyare.
av perhall
Bilnörden skrev:Det spelar ju inte så stor roll vad det kostar när det är leasingbolaget som betalar(Som förmodligen har avtal med bättre pris). Månads kostnaden blir ju detsamma ändå.
beror ju på hur avtalet ser ut, en del har kostnadsneutral tjänstebil/personalbil och då faller alla kostnader på bilbrukaren./PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9
Vårda v90 2025

Hålrum kan man nog vänta med tills bile[…]

gummilist

@ShogunX , Kan du länka nån text om d[…]

Volvo on call