Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
jakob94 skrev:Hallå!
/.../ vi (jag) har planer på att så småningom optimera med polestar, så effekten efter optimeringen kommer vara lika i MY09 som MY10 (?).
Ja, effekten blir lika. Men utväxlingen skiljer så MY09 blir betydligt rappare än MY10.
Här är lite info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&#p586297
av perhall
Rätt om rapphet! 200 hk MY09 känns ung som 231 hk MY10 pga skillnad i utväxling. MY10-12 är en snabb och bekväm bil med mjukgång och ok förbrukning, men kombon seg gasrespons och extremt hög utväxling (2000 r/m i 117 på 6:an) gör att bilen ändå blir... inte seg men en snabb glidarbil och den uppmuntrar inte direkt till att köra sportigt. /PH
Användarvisningsbild
av FWH
Jag upplevde att gasresponsen blev bättre med Polestar mappningen på en 2011.

(Det finns väl inte MY12 med 2,5 FT?)
av perhall
Du har helt rätt om MY12, jag glömde det... gasreponsen blir bättre likt en V70 T5 MY05 har bättre gasrespons än en 2,5T MY03, men det är ändå en bil med långsam gasrespons (liksom t ex BMW:s 2-literssexa). Men bättre med mer effekt. /PH
av MattiasD
Camel skrev:
jpennerb skrev:Ventiljusteringen kanske har att göra med den minskade förbrukningen? Typ friktion och så..
Intressant teori. Jag vet inte om MY10- har lägre inre friktion i motorn än tidigare MY men om kolvringarna optimeras för lägre friktion kan läckage av bränsle och gaser från förbränningsrummet ner i vevhuset rimligen öka något. Alltså skulle motoroljan i såfall i högre grad spädas ut med bränsle.
Lågfriktionskolvar, det var de som ställde till det för Saab med oljeslam. Service för 2.5FT har diskuterats fler gånger förut men det roliga är att det alltid kommer fram en ny teori. Det här är en av de mer spännande och borde vara ganska lätt att få verifierad. Är det olika kolvar på My09 som My10?
av MattiasD
s6025t skrev:Det är massor som är ändrat på en etanol bil jämfört med en bensinbil just för att Etanol är mer aggressiv än bensin alla bränsleledningar är tillverkade i rostfritt t.ex o ventilerna måste vara hårdare av den anledningen

Här är lite av vad volvo själva skriver vad de ändrat
Förendringar Volvo gjort på sin 2,5 FT som bygger på deras 2,5t är:
halverad service intervall.
hårdare ventiler på in & ut + ventilsäten
fuelrail i rostfritt.
senarelagd uppvärmning för lamdasond (för att förhindra water splach)
bränsle rör /slangar med nån form av beläggning på
påfylnadsrör i rostfritt
andra spridare
kolv med annat mått på övre kolvrings spår, samt annan behandling av övre kolvring (för att förhindra micro welding)
tändstift med tåligare elektrod
annan tankarmatur, med pulsad elektronik
större grovsl till bränslepump
De flesta ändringar verkar vara gjorda för rädsla att etanolen kan innehålla vatten. Det kan etanolen förstås göra. Nya spridare, ja orginal var väl för små. Halverat serviceintervall, säkert nödvändigt för dom som gör många kallstarter men det hade varit bättre med ett sericeintervall som anpassar sig efter omgivningen. Förstärkta ventilsäten är säkert gjord av samma anledning. Känns inte som någon ändring är gjort för att etanol är "aggresivt". Såvida man inte ser vatten som aggresivt...
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev:Är det olika kolvar på My09 som My10?
Kolvarna i FT är hårdanodiserade till skillnad från vanliga T har jag för mig jag läst någonstans. Om det skiljer mellan FT MY09 och FT MY10 vet jag inte. Men förutom det kompletterar man ibland kolvar och/eller kolvringar med någon friktionssänkande beläggning. Sådan beläggning kan ibland medföra att tätningen blir något sämre. Om Volvo använt någon beläggning vet jag inte. Kanske detta skiljer mellan MY09 och MY10? Material i kolvar och ringar betyder mycket för skillnaden i tätning när motorn är kall resp. varm. På högpresterande motorer för tävling så optimeras givetvis allt för varmkörd motor men för vardagsmotorer så kan man inte helt bortse från att motorn ska fungera hyfsat i alla temperaturområden samt kunna startas kall många gånger. Eftersom en kallstart är extra känslig med etanol, pga fetare blandning som ger mer droppbildning på de kalla cylinderväggarna vid kallstart, blir materialval och ev. beläggningar på kolvar och/eller ringar extra viktigt.
Användarvisningsbild
av Camel
MattiasD skrev: /.../De flesta ändringar verkar vara gjorda för rädsla att etanolen kan innehålla vatten.
Vatten är inte problemet. Etanol kan innehålla lösliga och olösliga föroreningar. Halogenjoner, som är lösliga föroreningar, såsom klorid-joner, har en stor effekt på korrosiviteten hos alkoholbränslen. Halogenjoner ökar korrosionen på två sätt: de angriper kemiskt oxidfilmer på flera olika metaller som orsakar frätning, och de ökar ledningsförmågan av bränslet. Ökad elektrisk ledningsförmåga främjar galvanisk och vanlig korrosion i bränslesystemet. Lösliga föroreningar, såsom aluminiumhydroxid, i sig en produkt av korrosion genom halogenjoner, kan täppa bränslesystemet med tiden. För att förhindra korrosion i bränslesystemet måste detta göras av lämpliga material, elektriska ledningar måste vara väl isolerade och bränslenivåsensorn måste vara av pulsad typ eller vara av magnetresistiv eller liknande galvaniskt skild typ.

MattiasD skrev:Känns inte som någon ändring är gjort för att etanol är "aggresivt". Såvida man inte ser vatten som aggresivt...
Tvärtom. Japanska vetenskapliga tester visar att vatten är en hämmare för korrosion orsakad av etanol. Det är mycket tydligt att genom att öka mängden vatten i bränslet etanol kan man minska korrosionen. Vid 2% eller 20.000 ppm vatten i bränslet kan korrosion orsakad av etanol stoppas. Observationerna i Japan är i linje med det faktum att vattenlösning av etanol är känd för att vara mindre korrosiv än vattenfri etanol.

Infon läste jag på http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel där det står en del om bl.a. etanolens egenskaper.

Många bilar med ottomotor rullar på vägarna med etanol i tanken utan att vara anpassade från fabrik för detta. Oftast går detta utan problem. Men för en biltillverkare som ska certifiera sin produkt och ta ansvar för den med garantier osv. blir det viktigt att man anpassar material och utföranden för de krav som etanol ställer jämfört med bensin som bränsle. Inget konstigt med det. Viktigt att förstå är också att biltillverkaren inte fördyrar/ändrar produkten utan anledning. Några exempel:
-etanolens ökade elektriska ledningsförmåga innebär t.ex. att givaren för bränslenivån är pulsad/AC-typ.
-etanolens högre korrositivitet innebär att rostfria material används på utsatta ställen
-etanolens högre oktantal tillåter högre förbränningstryck vilket innebär att ventilsäten måste vara tåligare
Etanolen har också många motortekniska fördelar jämfört med bensin som t.ex. knackningsbeständigare, kylande, sotfriare förbränning, osv.
av MattiasD
Camel skrev: /.../De flesta ändringar verkar vara gjorda för rädsla att etanolen kan innehålla vatten.Vatten är inte problemet. Etanol kan innehålla lösliga och olösliga föroreningar. Halogenjoner, som är lösliga föroreningar, såsom klorid-joner, har en stor effekt på korrosiviteten hos alkoholbränslen. Halogenjoner ökar korrosionen på två sätt: de angriper kemiskt oxidfilmer på flera olika metaller som orsakar frätning, och de ökar ledningsförmågan av bränslet. Ökad elektrisk ledningsförmåga främjar galvanisk och vanlig korrosion i bränslesystemet. Lösliga föroreningar, såsom aluminiumhydroxid, i sig en produkt av korrosion genom halogenjoner, kan täppa bränslesystemet med tiden. För att förhindra korrosion i bränslesystemet måste detta göras av lämpliga material, elektriska ledningar måste vara väl isolerade och bränslenivåsensorn måste vara av pulsad typ eller vara av magnetresistiv eller liknande galvaniskt skild typ.
Imponerande kunskaper - jag tar till mig :)
Camel skrev:Tvärtom. Japanska vetenskapliga tester visar att vatten är en hämmare för korrosion orsakad av etanol. Det är mycket tydligt att genom att öka mängden vatten i bränslet etanol kan man minska korrosionen. Vid 2% eller 20.000 ppm vatten i bränslet kan korrosion orsakad av etanol stoppas. Observationerna i Japan är i linje med det faktum att vattenlösning av etanol är känd för att vara mindre korrosiv än vattenfri etanol.

Infon läste jag på http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel där det står en del om bl.a. etanolens egenskaper.
Då känns det dumt att man i en energikrävande process tar ur det sista delen av vattnet i etanolen. När bränslet skulle fungerar bättre med lite vatten kvar?
av jakob94
Camel skrev:
jakob94 skrev:Hallå!
/.../ vi (jag) har planer på att så småningom optimera med polestar, så effekten efter optimeringen kommer vara lika i MY09 som MY10 (?).
Ja, effekten blir lika. Men utväxlingen skiljer så MY09 blir betydligt rappare än MY10.
Här är lite info: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&#p586297
Tack för länken, fanns mycket intressant att läsa. Det låter bekvämt att ha MY10's utväxling. Jag åkte med en kompis i deras MY10, jag tror att den varvade cirka 3000 rpm i 170 km/h (kan det stämma?) - nästan försumbart motorljud. Hur är förbrukningen när man åker i högre farter (dvs ej lagliga)? Till exempel marchfart 140 km/h?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240