MattiasD skrev: /.../De flesta ändringar verkar vara gjorda för rädsla att etanolen kan innehålla vatten.
Vatten är inte problemet. Etanol kan innehålla lösliga och olösliga föroreningar. Halogenjoner, som är lösliga föroreningar, såsom klorid-joner, har en stor effekt på korrosiviteten hos alkoholbränslen. Halogenjoner ökar korrosionen på två sätt: de angriper kemiskt oxidfilmer på flera olika metaller som orsakar frätning, och de ökar ledningsförmågan av bränslet. Ökad elektrisk ledningsförmåga främjar galvanisk och vanlig korrosion i bränslesystemet. Lösliga föroreningar, såsom aluminiumhydroxid, i sig en produkt av korrosion genom halogenjoner, kan täppa bränslesystemet med tiden. För att förhindra korrosion i bränslesystemet måste detta göras av lämpliga material, elektriska ledningar måste vara väl isolerade och bränslenivåsensorn måste vara av pulsad typ eller vara av magnetresistiv eller liknande galvaniskt skild typ.
MattiasD skrev:Känns inte som någon ändring är gjort för att etanol är "aggresivt". Såvida man inte ser vatten som aggresivt...
Tvärtom. Japanska vetenskapliga tester visar att vatten är en hämmare för korrosion orsakad av etanol. Det är mycket tydligt att genom att öka mängden vatten i bränslet etanol kan man minska korrosionen. Vid 2% eller 20.000 ppm vatten i bränslet kan korrosion orsakad av etanol stoppas. Observationerna i Japan är i linje med det faktum att vattenlösning av etanol är känd för att vara mindre korrosiv än vattenfri etanol.
Infon läste jag på
http://en.wikipedia.org/wiki/Alcohol_fuel där det står en del om bl.a. etanolens egenskaper.
Många bilar med ottomotor rullar på vägarna med etanol i tanken utan att vara anpassade från fabrik för detta. Oftast går detta utan problem. Men för en biltillverkare som ska certifiera sin produkt och ta ansvar för den med garantier osv. blir det viktigt att man anpassar material och utföranden för de krav som etanol ställer jämfört med bensin som bränsle. Inget konstigt med det. Viktigt att förstå är också att biltillverkaren inte fördyrar/ändrar produkten utan anledning. Några exempel:
-etanolens ökade elektriska ledningsförmåga innebär t.ex. att givaren för bränslenivån är pulsad/AC-typ.
-etanolens högre korrositivitet innebär att rostfria material används på utsatta ställen
-etanolens högre oktantal tillåter högre förbränningstryck vilket innebär att ventilsäten måste vara tåligare
Etanolen har också många motortekniska fördelar jämfört med bensin som t.ex. knackningsbeständigare, kylande, sotfriare förbränning, osv.