Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
har nu rattat en DRIVe 1,6 -12 i drygt 400 mil då verkstaden misslyckas att få tillbaka ljudet i min kärra efter en misslyckad uppdatering.
är det samma kaross på en -10 och en -12 ? jag upplevde denna som mkt "tystare" vid dörren än min.
tyvärr så är min mek på sem så jag kunde inte det detta med honom när jag hämtade min bil i går.
av perhall
Det går bra att byta rakt av. Samma lister etc.

Upp till 90-100 tror jag inte att det är någon större skillnad i buller. Men kör man snabbare än så är skillnaden ganska stor även om 3db låter i överkant.
PH
Användarvisningsbild
av Wolfyswe
Jag har haft en golf 2:a, 2 Hyundai och 1 Peugeot sedan har jag kört allt från clio till ford till en gammal V70 och
min nya fina volvo v70 -12 är grymt tystare både när det gäller vägljud och vind. Men framförallt ljud över huvudtaget, ibland "glömmer" jag att motorn är på för den hörs inte. =) T.ex. när man parkerat, satt automaten i P och öppnar
öppnar dörren så "väcks" man lite av att motorn plötsligt hörs. Underbart isolerad bil!
Användarvisningsbild
av roadside
Jag hade ett vindbrus uppe till vänster vid förarrutan på min förra v70 (-09), till min glädje så finns inte detta på min -11. Dock så har jag mycket mer knarr och knäppande i inredningen nu. Varierande kvalitet på detaljer och montörer kanske.
Användarvisningsbild
av Vojje
p.g.a. bemanningsföretag och tillverkning i låglöneländer :(
Användarvisningsbild
av joel80
Vojje, vilka delar av en Volvo menar du tillverkas av bemanningsföretag i låglöneländer som har betydelse för hur det låter i bilen?
av Dpblad
joel80 skrev:Vojje, vilka delar av en Volvo menar du tillverkas av bemanningsföretag i låglöneländer som har betydelse för hur det låter i bilen?
Nu läste du nog lite snabbt. "bemanningsföretag OCH låglöneländer". Jag håller med Vojje här. Har själv stått som bemanning från en av de otaliga antal firmor som finns. Detta i ett hantverk där personalomsättning och kvalitet inte går ihop. Tänker på den vanliga internhumorn "om kunden bara visste hur mycket tejp och fulfix den nya bilen består av...". Den som tror att det bara är att skruva får tänka om.
Kvalitet, prispress och låglöneländer i allmänhet är inte något okänt samband. Men som vanligt ska man vara försiktig med att generalisera och utvecklingen går fort fram. Sant idag behöver inte vara sant imorgon.
Sen kan man fråga sig "vilka delar har INTE betydelse för hur det låter i en bil?" - vilken liten lös skruv som helst kan skapa ett irriterande ljud.
Användarvisningsbild
av joel80
Ok, men om jag formulerar om frågan då: vilka delar av en Volvo menar du tillverkas av bemanningsföretag eller i låglöneländer som har betydelse för hur det låter i bilen.
Görs det några quickfix som resulterar i att det låter illa är väl det isåfall vid ihopsättningen.. och då är vi väl antingen i Göteborg eller Gent?
Kan inte lägga i växel V70

Tack för svar! Det visade sig att det var ena[…]

760 tändningslås?

Kabelbrott på kabeln till solonoiden var fel[…]

Hjälp med Vida

Köpte en fläkt från skroten med de[…]

@yrrol3 , Vill du ha fancy skivor så bli[…]