Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Mwi skrev:
perhall skrev:Ja, särskilt som påslaget på V40 är 0 kr och det gäller flera andra marknader för V70 också! Mellan T4 och D4 skiljer det inte mindre än 630000 mot ungefär samma pris på exportmarknaderna.../PH
T4:an och D4 är väl mest lika nu när Volvo börjar krångla till benämningarna. D3 2013 136 hp mot 2012 D3 163 hp som blivit D4 som 2013 riktigt rörigt. Men att få folk att betala över 60,000 extra för åka "snål" diesel är imponerande gjort av Volvo.
Absolut. D3 är ju strypt och trots många Nm blir den slö jämfört med D3 och T4. T4 gör 0-100 på 8,7, D4 på 9,9. Men den senare har bättre segdragning så de är klart jämförbara. D3 är sämre. /PH
av mattish
Jag är väldigt glad i min D2 som jag hämtade ut idag ;)
Inte alls så slö som jag väntade mig faktiskt. Tillsammans med automatlådan lirar det fint, den ser ju till att man har en optimal växel i. Visst den är fortfarande inte som min passat med 170hk TDI, men fullt tillräcklig.
Dock hade jag valt T4F om vi hade fått välja etanol, men endast för att gynna min plånbok och för 300kg till på kroken. Etanolen är kanske renare ut ur avgasröret på bilen, men det är ett skitigt bränsle både transportmässigt och odlingsmässigt.
av Gourmand
MattiasD skrev:Att byta ett fossilbränsle (bensin) mot ett skitigare - diesel - är det dummaste som hänt i svensk miljöpolitik. Men sanningen har hunnit i kapp dieselbilarna och biltypen går en osäker framtid till mötes. Samtliga motoralternativ (diesel) tappar sin miljöbilklassning nästa år. Enbart biogas och etanolmotorerna i V70 miljöklassas. Det är bra. Samtidigt höjs dieselbränsleskatten nästa år. I Stockholm diskuteras att förbjuda dieselbilar. Vilket redan hänt i Oslo. Vi ska inte ha bilar som spyr ut avgaser som har samma farlighet som asbest. 67% av nybilsförsäljningen är dieselbilar. Men vem ska köpa dessa när de kommer ut på andrahandsmarknaden? Vem vill ha bilarna? Tyvärr har motorjournalister lobbat hårt för dieselbilar vilket inneburit att svenska folket lurats på dieselbilen med argument som inte hållet. Lasse Swärd på DN är en av dessa motorjournalister och citatet från honom ger ingen vidare utryck för intelligens.
Hur kommer det sig att journalister som inte delar den egna uppfattningen alltid anses bedriva lobbying ?
Vad gäller spritbilarna så är väl sanningen att de flesta journalister sjöng etanolens lov och gjorde detta tillsammans med våra okunniga och klåfingriga politiker. Men, då var det inte lobbying, eller ? Det fanns ett undantag och det är Robert Collin. Han var till en början väldigt ensam i sin kritik mot detta bränsle och ifrågasatte tidigt dess miljönytta. Idag är det få som inte håller med Collin.
Carstedt (Gröna bilister), som så fyndigt kallades "etanol-jesus" har visst flytt landet och försöker nu bygga etanolfabriker I Sahara. Sanningen om hans svammel om andra generationens etanol-bränsle är att det var just svammel. Merparten av den etanol som tankas i Sverige idag är amerikansk majsetanol. Den s.k. utvecklingen har således gått bakåt, oavbrutet och hela tiden. Det hade för den delen inte varit mkt bättre att hälla brännvin från brasilianska sockerrör i tankarna bilarna.
Återigen till D2-motorn, så tycker jag att trådskaparen ska provköra och bilda sig en egen uppfattning. Detta är en snål och bra motor med god körbarhet för de flestas behov, något som faktiskt också framkommit i en del kommentar även här. Tänka sig !
av perhall
Nu har jag inte kört 115 hk/6 vxl D2 i V70:n men den går ju finfint i 60-bilarna - däremot hade jag lite svårt för första DRIVe-bilarna med 109 hk/5 vxl. En jämförelse rakt av med liknande konfiguration vore intressant. Jag tror att det är stor skillnad! /PH
av Gourmand
Jag har haft båda motorerna, fast i V50. Men jag kört V70 med nya D2-motorn. Och den motorn är betydligt mer civilicerad, har bättre gångkultur, går tystare än den gamla Drive-motorn. Den har framförallt fått ett högre vridmoment i det varvspann som man använder i vardagskörning. Detta gör att det blir en avspänd körning och i mitt tycke fullt tillräckligt med kraft.
Jag har att jämföra då jag kör en riktig prestandabil som nöjesfordon. Som vardagsbil i den lite dyrare klassen, så ger Volvos olika modeller ändå en visst guldkant och definitivt även med de mindre dieslarna.Det är harmoniska bilar som jag gärna åker långt med pga hög komfort, tyst gång och fina vägenskaper. D2 har allt det där i både V50, V70 och gissar jag även i V60-modellerna
av MattiasD
mattish skrev:. Etanolen är kanske renare ut ur avgasröret på bilen, men det är ett skitigt bränsle både transportmässigt och odlingsmässigt.
Inte alls. Alla biobränslen som säljs i sverige uppfyller kraven på hållbarhet och ska minska utsläppen med minst 30%. Facit för förra året blev att etanolen som såldes minskade utsläppen med 62%. Då är hela biobränslets livscykeln beaktad och jämförs med fossila bränslen från avgasröret. När det gäller fossila bränslen bekatas inte hela livscykeln utan en fossildriven bli släpper naturligtvis ut betydligt mer.
Senast redigerad av 1 MattiasD, redigerad totalt 0 gånger.
av MattiasD
Gourmand skrev:Hur kommer det sig att journalister som inte delar den egna uppfattningen alltid anses bedriva lobbying ?
Vad gäller spritbilarna så är väl sanningen att de flesta journalister sjöng etanolens lov och gjorde detta tillsammans med våra okunniga och klåfingriga politiker. Men, då var det inte lobbying, eller ? Det fanns ett undantag och det är Robert Collin. Han var till en början väldigt ensam i sin kritik mot detta bränsle och ifrågasatte tidigt dess miljönytta. Idag är det få som inte håller med Collin.
Carstedt (Gröna bilister), som så fyndigt kallades "etanol-jesus" har visst flytt landet och försöker nu bygga etanolfabriker I Sahara. Sanningen om hans svammel om andra generationens etanol-bränsle är att det var just svammel. Merparten av den etanol som tankas i Sverige idag är amerikansk majsetanol. Den s.k. utvecklingen har således gått bakåt, oavbrutet och hela tiden. Det hade för den delen inte varit mkt bättre att hälla brännvin från brasilianska sockerrör i tankarna bilarna.
Återigen till D2-motorn, så tycker jag att trådskaparen ska provköra och bilda sig en egen uppfattning. Detta är en snål och bra motor med god körbarhet för de flestas behov, något som faktiskt också framkommit i en del kommentar även här. Tänka sig !
Deras argumenation håller inte, därför är det lobbying. Robert Collin måste väl anses som den störtsa lögnaren av alla. Hans ihopfantiserade historier om som upprepas gång på gång kan du väl inte anse som serös? Men om han är en seriös och objektiv journalist, varför har denne man inte rapporterat att Oslo förbjuder dieselbilar? Eller att WHO klassar dieselavgaser lika giftiga som asbest? Glömde eller?

Individer gör etanolen varken bättre leler sämre. Så lägg ner att använda Sekabs projekt som motargument. Det vi vet är att etanolanvändingen förra året minskade utsläppen med 62% jämfört med att använda fossil energi. Vad har motorjournalister för belägg att påstå att etanolen inte har miljönytta?
av Steff 99
Och så blev detta en ny tråd där Mattias D kör sin lobbing för etanol, kan inte du Mattias D använda de trådar som redan finns i ämnet.
När det gäller den faktiska och djuptvetenskapliga påverkan har varken du eller någon annan tolkningsföreträde om vad som är facit på problemet.
av MattiasD
Steff 99 skrev:Och så blev detta en ny tråd där Mattias D kör sin lobbing för etanol, kan inte du Mattias D använda de trådar som redan finns i ämnet.
När det gäller den faktiska och djuptvetenskapliga påverkan har varken du eller någon annan tolkningsföreträde om vad som är facit på problemet.
Jag kör ingen lobbying. Gourmand påstår saker som inte stämmer och det tycker jag ska bemötas.
av Lövet
Det får ske någon annanstans. Ett enda inlägg till som i generella termer diskuterar bränslens miljönytta, WHO-rapporter och Osloförbud då låser jag den här tråden. Det går utmärkt att diskutera detta här exempelvis: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 1&p=654770

Trådskaparen vill ha råd att köpa en bil. Inte rädda världen.

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]