Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Mccartney skrev:Drar hästsläp rätt ofta med våran xc70 och man känner knappt att man har något där bak....motorn en D5a polestar :D En perfekt drag bil!
Det säger sig själv att det är en bra dragbil ;)
Användarvisningsbild
av DrMumin
Mccartney skrev:Drar hästsläp rätt ofta med våran xc70 och man känner knappt att man har något där bak....motorn en D5a polestar :D En perfekt drag bil!
Det är det säkert men drar du husvagn på 0.8/milen?
och va ligger skatten på ;) vi med drive Nolltaxerar :-)-)
av perhall
Förbrukningstråfadr brukar vara svåra, men det är ju ännu svårare med husvagn.

Kör man 80 med min bil utan husvagn drar den ca 0,53
I 100 ca 0,64
i 120 ca 0,77
i 140 ca 0,93

skulle jag hänga på en 800 kg strömlinjeformad husvagn skulle det förmodligen bli:
i 80 0,8
i 100 1
i 120 1,3

Men en stor 250 cm bred husvagn, boggie, 630 lång
i 80 1
i 100 1,3
i 120 1,7

Det är jättesvårt att jämföra, en del kör 80 med husvagn, andra 100

Inte sällan har man med husavagn även med några hunddra kilo extra av annat

men just det att man kör 80 istället för 130 gör att man kanske imponeras onödigt mycket av förbrukning med vagn

PH
av Mccartney
DrMumin skrev:
Det är det säkert men drar du husvagn på 0.8/milen?
och va ligger skatten på ;) vi med drive Nolltaxerar :-)-)

Den drar ca 0,85 utan hästsläp:)
av elpapo
Vad kom vi fram till? Att den lilla motorn en ok dragare upp till 1300kg? Automat är ett krav. Min Cabby 620+ väger åtminstone 1600kg om jag snålpackar den lite. Drar den med en V70 2,4D 175hk 420nm 2010 manuell utan problem. I med 5:an och sedan rör jag aldrig spaken mer förens man når ett rödljus eller liknande. Ändå vore det trevligt med en tyst bensinare men den måste som sagt orka dra! Jag har haft en 2,5T 2008 V70 och 2,5FT 2010 v70 tidigare och det är inte intressant idag.

Någon som dragit tungt med den motorn mer regelbundet? 1600kg i dragvikt är ok.
av jpennerb
Kollade lite snabbt på en V70 T4 på blocket och den hade bara en max dragvikt på 1600kg. Detta är inte speciellt mycket om man har en modern husvagn typ Polar eller Kabe där dom inte behöver vara speciellt långa för att väga en hel del. Min föräldrars vagn är en Polar MY12 560 med en vikt en bit över 1600kg, då räcker inte en T4! :(

Har faktiskt sneglat lite åt en T4F då vi börjar att köra lite mer och den är betydligt snålare på bränslet jämfört med 2,5FToch man skulle gott kunna klara sig med 180hk i dom flesta fall. Tyvärr är kraven bla automat och min dragvikt på 1800kg. Automat finns med tyvärr är den av fel typ!

Det som kvarstår är T5 motorn om man inte ska gå på diesel och det är jag inte sugen på. T5 motorn är ytterst sällsynt!
Senast redigerad av 1 jpennerb, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av joel80
Är inte T4F typ samma motor som T4 men med pluset att den också kan gå på etanol? Den blir väl inte mindre snål bra för att den kan gå på etanol? Om du tankar etanol drar den såklart mer, fast får en lägre milkostnad.

Jag är rätt sugen själv på en V60 T4F. :)
av Linqid
joel80 skrev:Är inte T4F typ samma motor som T4 men med pluset att den också kan gå på etanol? Den blir väl inte mindre snål bra för att den kan gå på etanol? Om du tankar etanol drar den såklart mer, fast får en lägre milkostnad.

Jag är rätt sugen själv på en V60 T4F. :)
Jag tror nog han menar att T4 generellt är en snålare motor än den han har idag, och att han därför börjat snegla på T4(F).
Användarvisningsbild
av joel80
Jag menar inte att vara spydig, men när ska folk lära sig att skilja på siffrorna för vad man får dra med själva fordonet och siffrorna för vad du får dra beroende på körkort.

Bilen får inte dra nått med bruttovikt över 1600kg.
Har du B-kort får du p.g.a gränsen av totala maxvikten på 3,5 ton max dra 1290kg, men om du tagit utökat B-96 får du dra en fordonskombo med totalvikt på 4,25 ton, d.v.s totalvikten på släpet kan vara hela 2040kg, dock bara lastat så att bruttovikten max är 1600kg eftersom bilen inte får dra mer.

Det brukar alltid bli ett himla tyckade om reglerna, och det kommer säkert nån här som ska försöka sig på en annan tolkning. Men om jag inte gjort nått misstag rent skriftmässigt här så har jag rätt. Jag är helt säker på det jag säger.

Ska jag förtydliga nått? :D
Volvo car UX

Som Bilia sa till mig så dom bilar som f&ari[…]

Elpriset

783 kWh för januari, 2683 kr zon 3.. ouch :-[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann[…]

Motorvärmare

Det brukar gå att ha båda delarna. Doc[…]