Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hansers1
Vanilla skrev:Funderar ev. på att köpa loss min V70 2.5FT -10 när avtalet går ut i höst, har den som "personalbil" idag. Frågan är vad den totala månadskostnaden skulle bli?

Förutsättningar:
V70 2.FT Bus. Momentum, man, helskinn, metallic
Har gått ca 4.000 mil då jag skulle köpa den
Kommer ha den i 3 år
Kör 1.300 mil/år
Kommer låna hela summan till ca 5% ränta.
Inköpspris: 170.000.- - Är det rimligt? Tror får jag köpa loss den för vad bilhandlare tar in den för?
Restvärde: 120.000.- 6 år gammal vid 8.000 mil.
Kör enbart på etanol.
Räknar med ett etanolpris på 10kr/l. Ligger väl på 9,50 idag
Har en snittförbrukning på 1,35l/mil

Bränsle 53.000.-
Värdeminskning: 50.000.- Den summa jag kommer amortera
Försäkring 18.000.-
Ränta: 16.000.-
Däck 12.000.- Kommer att behöva både sommar och vinterdäck. Har standard 16"*205
Service 9.000.-
Reparationer: 5.000- Kanske för lite?
Skatt: 3000.- Den är ju skattebefriad i fem år. Alltså skatt sista året.

Ger en månadskostnad på 4.600kr/mån. Är det realistiskt? Har jag missad något? Annan input?
Inser att allt hänger på värdeminskningen. +/-10.000.- gör stor skillnad...

Hur gick det med dina planer ?
av Vanilla
Nja, jag hade räknat fel på några månader, så det är först nu i december avtalet löper ut.

Just idag fick jag faktiskt bilen värderad av Bilia. 174.000kr värderar de den till, men troligen går den för lite mer än så. Autoplan håller auktion på bilen och sen erbjuds jag att köpa loss den för högsta budet.

Så nu återstår att bestämma sig, köpa loss min "gamla" 2.5FT, eller ta ut en ny V70 T4 Black Edition som personalbil i tre år till.

Månadskostnaden för en T4 blir nästan exakt densamma som jag betalat för 2.5FT, men i övrigt känns det snarast som att byta ner sig. Inte så kul om en ny bil inte känns bättre än den gamla...
av Andis
Går det inte att få köpa ut en med fema igen?
Eller blir det T6 om man vill ha bensin med fler än 4 burkar.

Gissar att det är någon miljöpolicy som stoppar allt kul.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Droopy
Bränsleförbrukningen är ju skit samma så länge man inte man kör som normalsvensson 1500-2500mil/år det är bara löjligt att fösöka köpa en bil för 300k för att spara bränsle, det år inte, värdeminskningen kommer att slå dig i uvudet om ett år iaf.

Att köpa bil ska gå på nöjeskontot för det fins inget ekonomisk i att köpa en bil för 150k+, ska du åka billigt ska du köpa en bil för 20-40k och repa själv och skita i bränsleförbrukningen.

Och vill du åka en ny bil får du räkna me dminst 5000SEK i månaden, allt annat är utopi.
av Andis
Droopy skrev:Bränsleförbrukningen är ju skit samma så länge man inte man kör som normalsvensson 1500-2500mil/år det är bara löjligt att fösöka köpa en bil för 300k för att spara bränsle, det år inte, värdeminskningen kommer att slå dig i uvudet om ett år iaf.

Att köpa bil ska gå på nöjeskontot för det fins inget ekonomisk i att köpa en bil för 150k+, ska du åka billigt ska du köpa en bil för 20-40k och repa själv och skita i bränsleförbrukningen.

Och vill du åka en ny bil får du räkna me dminst 5000SEK i månaden, allt annat är utopi.
Håller helt med. Finns inget mer ekonomiskt än välsköta äldre bilar i 20-40 kr klassen. Går att hitta så fina bilar i den prisklassen. Sen om en sån bil drar 0,8 eller 1,2 spelar ju som sagt inte stor roll.
av Vanilla
Så, nu är affären till slut i hamn! :D Behöll den som personalbil två månader extra då jag inte kunde bestämma mig...

Priset blev 162.000.- efter ny värdering med avdrag för mindre parkeringsskada (repa) i kofångare och backspegelkåpa som uppkom nu under vintern.

Kalkylen ser ut att hålla rätt bra.
- Inköpspris och restvärde justeras ner ca 10.000.-
- Räntekostnaden minskar med lägre lånebelopp och dessutom 1,5% lägre ränta
- Försäkringspremien blir några 100kr högre per år

Känns riktigt bra att få fortsätta åka 2.5FT några år till! V70 T4 lockade inte alls efter några provkörningar. V60 T4 hade jag kunnat tänka mig, men den var för liten för övriga familjen. Blir kanske en sån nästa gång när barnvagnen är utkastad.
av jpennerb
Tror att du gjorde ett bra val att skippa dom mindre motorerna och behålla den underbara "femman". Hoppas och tror att våra större bensin/etanol motorer kommer att vara attraktiva i framtiden i med dom nya miljöbilsreglerna och "downsizing" som biltillverkarna gör. Våra bilar kommer att betraktas som sportbilar i framtiden! :lol:

Kan förövrigt tillägga att jag nu har passerat den magiska gränsen 20.0L/100km! :-)-)

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?