Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av s60r
Jag har just nu dessa i dimljusen

http://www.hova.com/led-lampor-diod-dim ... -7147.aspx

De lyser riktigt starkt och snyggt :)..

Men har även köpt dessa

http://www.hova.com/led-lampor-diod-dim ... -7147.aspx

De åker i imorrn, får se om de lyser bättre eller sämre..

Bild finns här på hur det ser ut, mina halvljus lyser inte 5000K än för hade bara kört något timme med dem på bilden..

http://www.garaget.org/?car=279123&image=2892526
Användarvisningsbild
av GT-mannen
Tänkte jag skulle flika in lite intressant info som jag hittade på Humanhabit.se.
Den färgtemperatur på Xenonlampan som är laglig är 4300K samt 5000K (rekommederas). Dagsljusets färgtemperatur ligger mellan 5000-6000 Kelvin, därför väljer många en lampa med 6000 Kelvin som ger ett snyggt vitt sken med något blåstick.
När det gäller Xenonlampans ljusstyrka påverkar färgtemperaturen ljusstyrkan och en 4300K (vit) xenonlampa lyser starkare än en 8000K (blå) xenonlampa, dvs en lägre färgtemperatur mätt i Kelvin ger ett kraftfullare ljus mätt i lumen.
Xenonlampor med 3000K (guld/gulaktiga) kan användas till dimljus och färgade Xenonlampor över 8000K (blåa) används mest av bilstylister som vill ha en fräck och uppsendeväckande belysning.

Din fabriksutrustade bil med xenonljus tillverkad före 2008 har xenonljus med färgtemperatur 4300K, sedan 2008 är bilarna original utrustade med xenon ljus med färgtemperatur 5000K.
/Håkan
av veeseventy
Joel93 skrev:Kollade lite vid p-ljus kontakten idag, och tog en tång och försökte dra ut den, testade även att vrida på den. Hur ska man göra? Bara att dra elr?
-Bare å dra rett bakover, sitter ganske hardt så vær forsiktig så du ikke ødelegger noe når den plutselig løsner! Jeg brukte nebbtangen på en leatherman og dro i ledningen, men hvor mange ganger dette kan gjøres før ledningen løsner er vel noe usikkert. Med led-pærer slipper du kanskje å bytte flere ganger :wink:
av veeseventy
Osram har nå kommet med led-pærer som passer i parklys, posisjonslys og skiltlys på V70II, jeg installerte igår og er svært fornøyd med resultatet.
Disse pærene kommer i både 4000K og 6000K, jeg valgte 4000K, og det matcher xenonlyset godt, samt at skiltlyset ikke ser blått ut (jeg synes "blå" skiltlys ser litt uorginalt / ettermontert / asia-bling ut.... :-DD )
Håper at Osram-pærene kanskje har litt høyere kvalitet enn DealExtreme og andre led pærer jeg tidligere har brukt og som har gått istykker ganske raskt.... :???:
av Joel93
veeseventy skrev:Osram har nå kommet med led-pærer som passer i parklys, posisjonslys og skiltlys på V70II, jeg installerte igår og er svært fornøyd med resultatet.
Disse pærene kommer i både 4000K og 6000K, jeg valgte 4000K, og det matcher xenonlyset godt, samt at skiltlyset ikke ser blått ut (jeg synes "blå" skiltlys ser litt uorginalt / ettermontert / asia-bling ut.... :-DD )
Håper at Osram-pærene kanskje har litt høyere kvalitet enn DealExtreme og andre led pærer jeg tidligere har brukt og som har gått istykker ganske raskt.... :???:

Var finns dessa att köpa? :)
av veeseventy
Joel93 skrev:
veeseventy skrev:Osram har nå kommet med led-pærer som passer i parklys, posisjonslys og skiltlys på V70II, jeg installerte igår og er svært fornøyd med resultatet.

Var finns dessa att köpa? :)
Torshov Bilrekvisita ( http://www.torshovbil.no/sider/kategori/kategori/270) -og andre rekvisitakjeder i Norge, men de er en del av standardsortimentet til Osram, så det er nok ikke så lenge til Mekonomen m.fl. legger dem til i utvalget sitt.. :-)-)
av veeseventy
--Etter ca 14dager sviktet en av de to led pærene i skiltlyset... den lyser nå med ca 5-10% effekt... Det ser dessverre ut som osram ikke leverer noe høyere kvalitet enn billige DX eller eBay led´s til tross for at de koster 7ganger så mye..... :( :-(O)
Bild
av Aspen76
Tjena. lyfter tråden lite.
Jag var ute och bytte positionsljuset från glöd till V-Parts LED på min MY-11. Enligt produktinfon på V-parts sida så skulle det funka utan några som helst felkoder. Startar bilen efter monteringen för att kontrollera alla lampor så dyker det upp felkod om glödljuset i positionljuset...WHYY!!! Allt lyser som det ska iaf.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]