Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guligan
Droopy skrev:Dam, vad sur jag är att säljaren tabbade sig så med kärran, tyckte det kändes grymt prisvärt och en ny volvo har man ju bara drömt om.

Nu pyste luften ur en och det blir väl till att vänta på V70 Classic.
Är det jätteviktigt med inredningsfärgen? Kanske din säljare är villig att deala angående priset, för vad jag förstod så kommer den felspecade bilen att byggas och därmed ställas i ÅF:s lager.
av perhall
Bra poäng. ORE är snygg i både silver och blått, silver med beige interiör funkar ok, blått utmärkt med båda. Den beiga är inte så svår att rengöra som man kan tro. Blå med beige är mest klassisk ORE, å andra sidan har ORE blivit lite utspätt med åren vilket gör att alla de här kombinationerna funkar, tycker jag. Paketet var ju prisvärt också, 10 000, förutom den ordinarie prishöjningen.../PH
av Enzo
VolvoB20 skrev:
Enzo skrev:Det dröjer innan den klarar miljöbilsgränsen iaf. ...
Vi och flera andra företag har har 150 gram som miljögräns så XC70/V70 D5 kvalar in så länge man kör manuellt.
Enzo skrev:[ Och det där med grymt ineffektiv är återigen bara skitsnack faktiskt. Ja, det är en stor, tung och stark bil med en konventionell automatlåda. De verkar sälja riktigt bra ändå.
Visst har D5 sålt bra, håller med, alla mina kollegor åker D5 Aut. Frågan är bara vad som händer nu när man satt 150 gram, Kan alla tänka sig att byta över till manuella lådor.

Ineffektivt, Skitsnack ? Automaten har ju 30 gram mer CO2 och hamnar på en helt annan planet vad gäller utsläpp och straffar därför ut sig som tjänstebil hos oss från med flera i och med i år. Inte tycker jag att det låter effektivt precis år 2012. Hade den varit effektiv borde den väl också kvalat in så alla kunnat fortsätta åka automat.

Jag undrar verkligen om alla mina kollegor kan tänka sig börja växla manuellt eller om de kommer välja andra alternativ istället. Och i fallet V70 D5/D4 AWD har de ju inte ens något val då volvo vägrar sälja den med annat än automat så där är det ju helkört.
Men det är väl helt oväsentligt, vad jag menade med skitsnack är i bemärkelsen att den inte är mer ineffektiv än andra konventionella automatlådor kombinerande med turbodieslar.

Och hur som helst, D3 2.0 drar ju mer än D5, om än marginellt, så hur en sådan AWD Automat skulle få lägre utsläpp och kvalar in i den där nivån ... så med det faller ju alltså det argumentet att få en D3 2-liters AWD, eller hur.

Och hur det än är, jag är övertygad om att vi kommer att se en hel del D5 AWD på vägarna, även av MY13 trots ert företags regler.

Mitt tips till er är väl att helt enkelt välja en annan bil. Jag själv skulle mkt hellre åka Audi RS6 Avant, men eftersom Audi hårdnackat vägra sälja dem nya för 450 tusen så får det vara. Sedan är ju den bilen grymt ineffektiv som drar så mycket bränsle. Jag kollade på en Maserati Quattroporte också, den kostar också över 450 tusen, jag fattar inte deras inställning, de tappar ju massor av försäljning på det sättet.

Samma med Merca E63 AMG, den finns bara med automat. Och kostar för mkt. Så där tappar de en kund till.

Behöver jag fortsätta ;)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:Men det är väl helt oväsentligt, vad jag menade med skitsnack är i bemärkelsen att den inte är mer ineffektiv än andra konventionella automatlådor kombinerande med turbodieslar.
Oväsentligt för mig som kör manuell, Javisst, Dock är jag ju ensam om detta då alla mina kollegor vägrar växla manuellt.
Enzo skrev:Mitt tips till er är väl att helt enkelt välja en annan bil. Jag själv skulle mkt hellre åka Audi RS6 Avant, men eftersom Audi hårdnackat vägra sälja dem nya för 450 tusen så får det vara. Sedan är ju den bilen grymt ineffektiv som drar så mycket bränsle. Jag kollade på en Maserati Quattroporte också, den kostar också över 450 tusen, jag fattar inte deras inställning, de tappar ju massor av försäljning på det sättet.

Samma med Merca E63 AMG, den finns bara med automat. Och kostar för mkt. Så där tappar de en kund till.

Behöver jag fortsätta ;)
Varför drar du upp bilar för en 1,5 millioner, det är ju bara löjligt.

Det jag har sett är att mina kollegor sneglar på är BMW 320d BMW 520d som klarar leverera tubodiesel med konventionell låda som ej höjer förbukningen, och självklart också VW Passat och Audi A4, A6 som levererar nya generationens automatare som inte drar upp förbrukningen. Dessa kan också skohornas in i vår budget.

Det är dags för Volvo att börja leverera automatlådor som tillhör 2000-talet nu. 30 gram extra CO2 blandat och 57% högre förbrukning i stan är inte 2000-tal.
Användarvisningsbild
av V9097
Enzo skrev:Och hur som helst, D3 2.0 drar ju mer än D5, om än marginellt, så hur en sådan AWD Automat skulle få lägre utsläpp och kvalar in i den där nivån ... så med det faller ju alltså det argumentet att få en D3 2-liters AWD, eller hur.
Du har helt klart en poäng i det! Och Volvo får såklart ha vilken stretegi dom vill för Svenska marknden. Jag tror inte heller att en 2-liters automatiskt får lägre utsläpp i EU-körcykeln.

Men faktum kvarstår att när Saab försvann från tjänstebilsmarknaden har Volvo inte lyckats ta någonting av den kakan. Mycket har tillfallit VW. Volvos 2-litersfemma är något billigare att producera än 2,4 pga av enklare turboarrangemang. Tillsammans med manuell låda hade Volvo kunnat sänka prislappen något på D4 awd och sno tillbaka lite kunder från VW tror jag, särsklit om det erbjudits i både V60 och V70.
Volvo vill helt klart hålla upp prisnivån på sina AWD-bilar, kanske är det rätt strategi långsiktigt.

Jag gissar också (utan att veta eller att ha jämfört själv) att 2-litersmotorn i d3/d4 är snålare i verklig körning än 2,4-liters i D4 awd och D5. Mindre luft och avgaser som ska pumpas in och ut genom insug och avgasrör, mindre kylbehov pga lägre effekt osv. För att undvika att bli huggen på vill jag återigen påpeka att dett är vad jag tror och bedömer, inte vad jag vet eller har undersökt ;-)
Användarvisningsbild
av Guligan
V9097 skrev: Men faktum kvarstår att när Saab försvann från tjänstebilsmarknaden har Volvo inte lyckats ta någonting av den kakan. Mycket har tillfallit VW.
Volvo har heller inte lockat Saabs privatkunder. Saab har gått från ca 7-8% marknadsandel i Sverige till 0%. Volvo ligger kvar på sina 19-20%.
BMW, VAG och Kia verkar vara de tidigare Saabköparnas nya favoriter.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Tycker inte det är så konstigt att Saabs kunder inte väljer Volvo. Det är många års rivalitet mellan märkena. Och för väldigt många är ett byte från ena till det andra märket likställt med att byta kön känns det som.
Sen tycker, i alla fall jag, att märkena gått lite olika väg sista 10 åren. Något som gör att dom hamnat längre ifrån varandra i fråga om vilka kunder man vill flörta med.
av Droopy
perhall skrev:
Droopy skrev:Dam, vad sur jag är att säljaren tabbade sig så med kärran, tyckte det kändes grymt prisvärt och en ny volvo har man ju bara drömt om.

Tror jag minns storyn (orkar inte använda sökfunktionen :lol: ) - du fick fel inredningsfärg i en Ocean Race T4 MY12... tycker din säljare borde vilja hjälpa dig... o hitta en lösning... /PH
Sista alternativet är demobilen, men priset kommer med största sannolikhet inte att ligga många tusenlappar under priset jag fick på fabriksbeställningen.

Säljaren nämde redan då demobilen togs upp att pga att de köpt in den dyrare ( han sa att ORE kostade 19900 i oktober, då den beställdes) och så hade den PS vilket lär höja prise osv blir priset inte någon höjdare men han skulle se vad han kunde få till och återkomma till veckan.
av Droopy
Guligan skrev:

Är det jätteviktigt med inredningsfärgen? Kanske din säljare är villig att deala angående priset, för vad jag förstod så kommer den felspecade bilen att byggas och därmed ställas i ÅF:s lager.
Han annulerade beställningen sa han, så den borde väl aldrig bli tillverkad. Ljus inredning är helt uteslutet, blir en helt annan bil med den mörka tycker jag.

Ev kan det finnas en ocean blå med HP 7" och mörk inredning men jag vettetusan om jag ska orka med en mörk bil till, kör en svartmetallic kärra nu och den är inet rolig att försöka hålla ren och fin.
Användarvisningsbild
av Guligan
Om jag minns rätt skrev du i den tidigare tråden att inredningsvalet inte gick att ändra. Det betyder i såfall att bilen är "definitivt planerad". Den går då inte att ändra/avbeställa. Så den kommer med all säkerhet till din ÅF så småningom.
Fast det låter inte som du kommer ångra dig... :wink:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare