Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Xavante
Problemet löst med ny mjukvara. Fick dock tjata för att de skulle kolla för "jag hade ju senaste mjukvaran...". Min verkstad var helt ovetande av det utskick som ÅF gjort ang. problemet.

Skönt med varm bil i morse ialla fall 8)
If it ain't broke, don't fix it. Det där med automatiska uppgraderingar man kan få vid service, förstår jag mig inte på. Om något fel finns, uppdaterar man, inte annars.
Fel finns alltid. Det är därför man uppdaterar. Men då programmerarna gör nya fel, kan det förstås bli så att när man rättar till gamla fel råkar man laga sönder nåt som fungerade tidigare. En sidoeffekt som är svår att bli av med, förstås.
Kan nu tillägga att det inte var mjukvaran som felade, inte primärt iaf.
Värmaren gick några dagar för att sedan säga upp sig igen och vägra starta på timer.
Vid mätning av batteriet visade det sig att det var slut, bara 46% kapacitet kvar..
När batteriet var bytt dök en felkod om glödstift upp, det var dessa i kombination som orsakade missade starter.
Batteriet fick jag betala men glödstiftet gick på garanti/goodwill.
av stahre87
Jag ställde in min dieselvärmare igår kväll för att tjejen skulle slippa en igen isad bil när hon skulle iväg kl 12 idag. Tyvärr hände samma sak här, sen har inte värmt upp bilen helt enkelt.
Det som är riktigt komiskt är att när vi senare under dagen tog in posten hade vi fått brev från Volvo. I brevet står det att Volvo har fått ett programmeringsfel på vissa bränslecärmare där tidsinställningen inte funkar, detta ska Volvo kostnadsfritt åtgärda med en ny programvara KOSTNADSFRITT, bara att kontakta närmaste Volvo butik. Vi ringde o fick tid nu på måndag. Antingen vänta på brev du med eller så ringer du Volvo :)
av morritz
stahre87 skrev:Jag ställde in min dieselvärmare igår kväll för att tjejen skulle slippa en igen isad bil när hon skulle iväg kl 12 idag. Tyvärr hände samma sak här, sen har inte värmt upp bilen helt enkelt.
Det som är riktigt komiskt är att när vi senare under dagen tog in posten hade vi fått brev från Volvo. I brevet står det att Volvo har fått ett programmeringsfel på vissa bränslecärmare där tidsinställningen inte funkar, detta ska Volvo kostnadsfritt åtgärda med en ny programvara KOSTNADSFRITT, bara att kontakta närmaste Volvo butik. Vi ringde o fick tid nu på måndag. Antingen vänta på brev du med eller så ringer du Volvo :)
Jag fick också detta brev idag och jag har haft exakt samma fel. Fick mjukvaran uppgraderade idag i samband med hjulskifte. Hoppas det fungerar i morgon bitti! :)
Användarvisningsbild
av AndersP
Vet nån med säkerhet vilka årsmodeller som drabbats eller är det ett generellt fel. Har upplevt senaste servicen och uppgradering av diverse programvaror att värmaren och inställd tid beter sig lite olustigt.
Följande fenomen har jag upptäckt:
1. Att det blir imma på rutorna baktill
2. Att när värmaren gått 10-20 min och jag sätter mig i bilen och det är långt-ifrån varmt så stänger värmaren av sig..själv
3. Nån missad startid också
??:-/

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?