Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Gourmand
103815 skrev:Ska ju behålla bilen minst 5år och kör inte så mycket.
Har räknat med 12 000 mila servicen och när den ligger på närmare 15 000:- på Drive så blir inte skillnaden nåt stor i rörliga kostnader
mellan de två bilarna.

Så valet blir en D3:a :D
12.000-milaservicen på Drive brukar ligga på 2.500-3.000:-, under förutsättning att man avstår från det helt onödiga partikefilterbytet, bara som en upplysning
av 2444ever
Gourmand skrev:/.../ Möjligen kan det förklaras av att Volvo-dieslarna har betydligt kortare intervall för kamremsbyten, vilket innebär att de tjänar mindre på PSA-dieslarna som har 24.000 milaintervall/10 år. Den berömda historien med gungorna o karusellerna ! Vad vet jag, men det finns iaf inget tekniskt motiv bakom bluffen.
Såhär tror jag att det gick till: Någon hos Volvo råkade sätta kamremsbyte vid 24.000 mil istället för 14.000 mil, då gick ekonomichefen i taket "Sh*t vad gör vi nu, vi skulle ju blåsa kunderna", då kom något snille på att sätta partikelfilterbyte vid 12.000 mil. Endast en teori...
Användarvisningsbild
av apersson850
Om vi nu inte nödvändigtvis ska inbilla oss att Volvo vill att deras bilar ska se så ofördelaktiga som möjligt ut i de ekonomiska kalkylerna, så att så få som möjligt köper en Volvo, utan istället tänker oss att det kan finnas någon teknisk orsak, vad händer då? Finns det exempel på körsätt eller andra förhållanden som faktiskt gör det rimligt att byta det där filtret efter 12000 mil? Åtminstone för några, och så har de dragit alla över en kam?
Användarvisningsbild
av MartinS
Nu är inte jag någon expert men krävs det inte en viss temperatur för att kunna bränna rent partikelfiltret? Den klenare DrivE motorn kanske inte kan generera den temperaturen och därmed blir det inte underhållsfritt? Medans en D3 har lite högre laddtryck och kan klara av det på egen hand? Oftast är det ju de klenare motorerna som behöver byte, mendans det lite kraftigare går utan planerade byten.

En släkting hade massa problem med igensatt partikelfilter på hans bil av annat märke. Efter massor med felsökning, partikelfilterbyte och annat vilket inte hjälpte bytte man en laddtryksreglerventil och då var problemet löst, bilen lyckades äntligen hålla filtret rent på egen hand.

/Martin
av 2444ever
Alla serviceåtgärder är ju planerade med marginal. Oljebyte, kamremsbyte och partikelfilterbyte i detta fallet etc. etc. T.ex. kamremsbyte antar jag skulle funka i de flesta fall även om man skulle gå över tid eller körsträcka med exempelvis 30%, då kan man ju på sätt och vis påstå att det är onödigt att följa det rekommenderade intervallet. Nu är det värre konsekvenser med kamremsexemplet för de som inte skulle klara ökat intervall, men principen är densamma.

Som @apersson850 skriver så är det en balansgång för tillverkarna, ha god marginal för serviceåtgärder respektive hålla ner servicekostnader, de som ansvarar för detta skulle inte bli långvariga vid felberäkningar. Ett exempel där jag sett flera klaga på en serviceåtgärd som INTE är med är sköljning av automatlåda för "vanliga" bilar, vad jag förstått så hade det inte varit fel att haft detta vid ett visst intervall, men där har Volvo förmodligen inte tagit med det för att just hålla ner servicekostnaderna, men där man samtidigt riskerar dåligt rykte för automatlådorna. Vevhusventilationen är väl också ett exempel på detta.

PS. På äldre bilar står det i instruktionsboken att krockkuddar skall bytas ut efter 10 år (eller endast ses över?) Det trodde man när bilarna var nya, men man har senare kommit fram till att de håller "bilen livslängd", Volvo säger själva att det inte behövs. Som exempel på att man vill undvika onödiga servicekostnader.
av PeterTh
Hej
Något verkar ha hänt med Drive och servicekostnad mellan 2010 och 2012. Jag hade en drive 2010 som kostade 1009 kr i månaden för serviceavtalet. I detta ingick ett byte av partikelfilter vid 12000 mil. Nu har jag bytt till en 2012 och plötsligt kostar serviceavtalet 535 kr/månad med samma körsträcka per år (cirka 4100 mil) och med samma serviceintervall (2000 mil). Jag har inte forskat mer i vad som skiljer men det lär ju ha något med partikelfiltret att göra. Någon som vet?

/Peter
Användarvisningsbild
av Guru
PeterTh skrev:Hej
Något verkar ha hänt med Drive och servicekostnad mellan 2010 och 2012. Jag hade en drive 2010 som kostade 1009 kr i månaden för serviceavtalet. I detta ingick ett byte av partikelfilter vid 12000 mil. Nu har jag bytt till en 2012 och plötsligt kostar serviceavtalet 535 kr/månad med samma körsträcka per år (cirka 4100 mil) och med samma serviceintervall (2000 mil). Jag har inte forskat mer i vad som skiljer men det lär ju ha något med partikelfiltret att göra. Någon som vet?

/Peter
Det är en ganska omarbetad motor så inte omöjligt att det ger effekt även på partikelfiltrets byte eller ej. Ska höra runt lite vad det beror på...
av loyd
Guru skrev:
PeterTh skrev:Hej

/Peter
Det är en ganska omarbetad motor så inte omöjligt att det ger effekt även på partikelfiltrets byte eller ej. Ska höra runt lite vad det beror på...

efter 2011 ? så har la alla dieselmotorer "självrengörande" partikelfilter ... d.v.s att inget tillsatsmedel för att utföra regenereringarna behövs på volvos personbilar .'

På de nyare så fetar de på med mer diesel för att få en förhöjd / försenad förbränning som gör att partikelfiltret " bränns rent " .... och mig veterligan så har dessa inget bytesintervall på partikelfilteret ???

därimot t.o.m 2010 så hadde alla dieslar utan 2,4D samt D5 partikelfilterbyte vod 12 000 mil .

rätta mig om jag har fel ......
av Dalmas
Provkör båda bilarna så kommer du nog snabbt känna vilken bil som passar dig. Jag har V70 D3 -11 och tycker att det är en riktigt trevlig bil. Har kört V70 Drive 109 hk rätt mycket också och tycker inte att det är en speciellt rolig bil. Kolla service intervallerna också. Har för mig att Drive har 1500 mil och D3 3000 mil.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]