Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Denesfay skrev:Hur gjorde du när du monterade tillbaka glasen (plasten)? Limmade du något extra eller kan man värma upp limmet igen när man monterar dit det hela?
försökte från börja att värma limmet igen men var svårt då allt runtom är plast så vart inte riktigt tätt.
och vart lätt kondens så åkte till lokala järnaffären å köpte en tub silikon
Priffe91 skrev:
Denesfay skrev:Hur gjorde du när du monterade tillbaka glasen (plasten)? Limmade du något extra eller kan man värma upp limmet igen när man monterar dit det hela?
försökte från börja att värma limmet igen men var svårt då allt runtom är plast så vart inte riktigt tätt.
och vart lätt kondens så åkte till lokala järnaffären å köpte en tub silikon
Du måste ha haft ett helt annat såkallat "lim" än vad jag har haft nu i mina strålkastare. Jag har svart fogmassa. Det hjälper inte ett dugg med att värma mer än att man kan vika upp plastkanten runt lyktglaset så man kommer in där imellan och kan karva sönder fogmassan.
debra91a skrev:Man behöver inte skruva isär nått för att få bort lykt plasten ? man behöver bara värma lite runt om för att få isär det ?
Du behöver inte skruva nått. Utan om du har lim och inte fogmassa så går det säkert att värma och smeta bort glaset.

Har du som jag hade, svart fogmassa? Då är det inte att "bara värma". Det är däremot bra att värma för att kunna "bända" i själva lyktans plast där skåran till lyktglaset är. Du bör använda dig av ett sånt här verktyg (Exempelbild): http://www.biltema.se/ProductImages/20/ ... -326_l.jpg

Med detta verktyg "karvar" du mellan lyktglaset och strålkastarplasten för att separera på fogmassan. Efter mkt slit så kommer du till sist få bort lyktlgaset.

Det är inge barnlek. Var beredd på att få fula märken i plasten där glaset sitter limmat. Som sagt, det hjälper att värma lite för att mjuka upp plasten där.

EDIT: Jag har nu upptäckt att trådskaparens lykta troligtvis är limmad med något sorts lim. Hans optiklinshöje är även svart. Och strålkastaren är ifrån en S80 2007. Min strålkastare som jag har tagit isär är silvrig runt optiklinsen samt är ifrån V70 2011. Så på senare tid har volvo säkert bytt till fogmassa.
Roxen skrev:
ÄRRet skrev:Riktigt snyggt! Var köpte du slingan?
Kan bara instämma. Det blev riktigt snyggt. Jag skulle behöva byta plastglasen på mina strålkastare då de är repiga, finns det lösa glas? Har en s80 2,4d-07.
Mvh Lasse

Lyfter denna tråd igen då jag har samma fråga som aldrig besvarades? Någon som vet om det går att köpa plastglasen lösa då mina också är repiga och trots poleringsförsök så hjälper det inte speciellt mycket. Vore väldigt tacksam om någon visste.

Hej alla hoppas på hjälp Min bil v90 […]

Framvagnsinställning själv

2-filiga vägar är bomberade dvs de lutar[…]

Fukt i ena strålkastaren

Sök på "fukt strålkastare&qu[…]

Hög framvagn biltema

Ska jag vara ärlig så bytte jag dä[…]