Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Steff 99 skrev:Lägger man på hyfsad utrustning på Passaten och XC70 så hamnar de nära nog på samma pris.
Hur får du ihop det? Passat med premiumpaket ligger ju under grundpriset på Volvon och då är det helskinn, xenon 17" osv inkluderat som tillkommer på Volvon. (Åtminstone är det så på icke-Alltrack. Har inte detaljstuderat prislistan)
av loben
Halloj
Jag beställde en xc70 D3(manuell) i måndags. Grundpriset var 321800. Med Momentum, vinterhjul, drag, elmotorvärmare hamnade jag (som inte kan pruta) på354000. Vad jag kan förstå var det ju en kampanj både på bilen och momentum. Men kan de bara glatt återgå till de vanliga priserna sedan och få något sålt eller kan folk som kan förhandla få motsvarande pris som denna kampanj ?
/ LOB

Ps: Jag vet att jag "gjorde" en snikbil men det fanns inte utrymme för mer. Ev. lägger jag dit mörkare rutor, ds
av Lövet
Det var fwd-varianten du beställde misstänker jag?
av Mwi
apersson850 skrev:Jo, men det beror ju på hur vilda nedväxlingar du behöver, om detta ska vara ett problem eller ej.
Kanske inget jätte problem, men när man kör om en långtradare på vanlig landsväg så blir det alltid fullgas om väglaget tillåter och då skall växellådan hänga med
av Lövet
Det gör den. Även om en DSG låda behöver växla dubbelt så många gånger så är den inte långsammare än en geartroniclåda.
Man kan ju alltid jaga aktuella kampanjer om man vill ha mycket rabatt, ex kanske BraBil har V70 D3 prissänkta från 360-370 till 304 fortfarande. Men de flesta bilarna går som tjänstebilar där de ekonomiska incitamenten att jaga kampanjer inte är desamma.
av loben
Hej
@andreaslofgren
Nej det var AWD men du fick mig faktiskt att kallsvettig springa efter offerten. FWD:n startade på 308 000 om jag minns rätt.
/ LOB
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev:Lägger man på hyfsad utrustning på Passaten och XC70 så hamnar de nära nog på samma pris.
Hur får du ihop det? Passat med premiumpaket ligger ju under grundpriset på Volvon och då är det helskinn, xenon 17" osv inkluderat som tillkommer på Volvon. (Åtminstone är det så på icke-Alltrack. Har inte detaljstuderat prislistan)
Execlusive paket mot summum, sedan så var det nav, uppdaterad ljudanläg, metallic och lite annat smått o gott , båda hamnade på 410-420...men jag kan ju ha missat något för VW:s "bygg din bil" var väl inte så informativ.
Mwi skrev: Kanske inget jätte problem, men när man kör om en långtradare på vanlig landsväg så blir det alltid fullgas om väglaget tillåter och då skall växellådan hänga med
Aha. Det fenomenet känner jag igen - från den tid då mina föräldrar hade en DAF 66 Super Luxe som andrabil.

Med de bilar jag har haft på senare tid har fullgas vid omkörning bara behövts om jag gjort en rejäl missbedömning.
av Enzo
Momentum skrev:Jag har en stark föraning på gränsen till visshet om att vi kommer att se ett motdrag från Volvo snart
Har du sett t.ex. Audi göra motdrag gentemot Volvo med avseende på deras Allroad? Varför skulle Volvo göra det? XC70 säljer så pass bra och de missar knappast en möjlighet att tjäna pengar, och det skulle gå tvärtemot deras linje att bli mer premium. Snarare lär de profilera sig än mer som ett "finare" märke.

Och som nån sa, det räcker att prova bilarna för att inse att XC70 är ett snäpp bättre. XC70 kommer aldrig att bli ett seriöst alternativ för tjänstebilsåkare med den vanliga maxgränsen kring 320 tusen, så billig kommer den aldrig att bli. Tjänstebilsåkarna nappar på en billig diesel eller en T4F med sedvanliga paket.

Lokala kampanjer och liknande kommer det alltid att finnas, men så länge folk är villiga att betala mer för den extra prestigen vore man ju dum om man valde att tjäna mindre pengar. Se bara på alla som köper BMW. Skulle folk bara gå efter priset skulle ju inga dyra bilar säljas.

Och det är väl bara att se folks önskningar här: man vill att Volvo sänker priset så man kan välja Volvon istället för Passaten om de kostar ungefär lika mycket, det tyder ju på att Volvon är mer attraktiv, med det kommer möjligheten att ta ut ett högre pris. Hur många Skoda Superb säljs eg i Sverige jämfört med V70? Hur många anser eg att Superben är mer attraktiv än V70n. Samma resonemang kan göras för Passat. Än så länge smäller en Xc70 högre ute i stugorna än en Passat Alltrack. Precis som en Q7 gör gentemot en XC90 etc.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]