Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om du regelbundet byter bil med 3 års mellanrum och har ett köpintervall på 150k-200k kanske det kan vara idé att räkna på att köra en nybil i 6 år istället..... Det skiljer inte så mycket som man kanske tror... Sen kan det ju iofs vara trist att ha samma bil i 6 år...
av Mwi
squadron skrev: Vad drar en 2.5FT på Etanol resp. Bensin?
Jag har kommit upp till 2,3l/mil på E75 vid stadskörning på vintern och ner till 0,9l/mil BF 95 vid landsvägskörning på sommaren. Färddatorn visar 1,67l/mil och jag har väl kört till 90% på etanol, tankar i princip bara bensin när jag inte hittar etanol.
Superior skrev:Eftersom jag inte kan få tjänstebil så kan jag inte köpa en ny bil. Så det måste bli en beggad då jag inte vill köpa för 3-400kkr, det känns för dyrt.
Får du inte en ny T4 för 260 ca?

PÅ UM får du nya MY11 D3 Business Momentum med automat, met, tidur etc för 292.
Superior skrev:Eftersom jag inte kan få tjänstebil så kan jag inte köpa en ny bil. Så det måste bli en beggad då jag inte vill köpa för 3-400kkr, det känns för dyrt.

Jag resonerade exakt som du innan jag köpte min nuvarande bil.... Nybil var inget för mig förräns jag skulle lyckas förhandla mig till en tjänstebil. Men så var det dags att sälja min fem år gamla bil som började närma sig 10000 mil. Letade efter en c:a 2 år gammal V70 med låga mil och tyckte de var hutlöst dyra.... Så jag började räkna på en nybil och kommer fram till följande kalkyl:

Jämför 1 nybilsköp i 6 år med två begköp vardera 3 år. För att göra allt enkelt att räkna på så kostar nybilen 300K och bägge beg-bilarna 200K. Säljpris samtliga bilar 100K som också är insats till alla bilarna. Med detta exempel så tar värdeminskningen ut varandra. På den negativa sidan blir då kvar kapitalkostnaden. Antag att du kör amorteringsfritt så blir kapitalkostnaden 60K * 0,7 (skattereduktion) = 42K för nybilen vid en ränta på 5%. Och för de båda begbilarna är kapitalkostnaden hälften dvs 21K. Skillnaden alltså 21K på 6 år vilket blir knappt 300 kr i månaden.
På plussidan förutom nöjet att välja färg och dylikt är ju billigare försäkring och nybilsgaranti i 2 år, det senare minskar reparationskontot en smula.

OBS. Jag försöker absolut inte övertyga dig. Det är givetvis stora pengar att låna (eller använda bankmedel) till en ny bil, och bilar är ju alltid kapitalförstöring. Jag ville bara påpeka att det skiljer inte så mycket på en nybil jämfört med 2 begagnade förutsatt att du behåller nybilen dubbelt så länge som dina bägge begagnade. (Och jag är ingen Volvo-försäljare även man man kan tro det :wink: )

/Sverre
Självklart skulle jag ta tjänstebil om det företag som jag jobbar för hade det.
Vi ska ha barn i vår och så ska vi köpa hus och då får alla sparade pengar gå till det istället för en ny bil, jag vill inte låna 350 000kr till en ny bil :) värdeminskningen är för stor.
Etanol är som dessvärre ett bränsle som innehåller mindre energi än bensin och du får addera ca 40% mer etanol för att producera samma arbete som om du kört på bensin dvs om din bil drar ex 1l/mil vid körning med bensin så kommer den att vid samma körförhållanden att dra 1.4l/mil (etanol).
Etanol skall vara i barskåpet...
oldtimersmc skrev:Etanol är som dessvärre ett bränsle som innehåller mindre energi än bensin och du får addera ca 40% mer etanol för att producera samma arbete som om du kört på bensin dvs om din bil drar ex 1l/mil vid körning med bensin så kommer den att vid samma körförhållanden att dra 1.4l/mil (etanol).
Etanol skall vara i barskåpet...

helt rätt men etanolen är, billigare än bensin = det blir billigare på e-85 och av egen erfarenhet så har du engefär 10-20hk mer på etanol jämfört med bf95 på en 2,5ft grymm skillnad mellan bränsle sorterna
så med andra ord som både ha kakan och äta upp den! bättre ös till ett billigare pris
oj så när du ska bjuda på fest så åker du förbi macken och tankar upp tomflaskorna :lol:
själv åker jag till tyskland och fyller dricka förrådet
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91