Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Petzzon
trojlee skrev:jag hade krävt hellack av bilen. Det blir ALDRIG bra hur man än gör, jag hade direkt pruutat 50000:- på en bil med färgskiftningar
om jag nu ens hade varit intresserad av att köpa den. Nu är det inte du som orsakat skadan så kräv omlack av hela bilen....
/
M
Det är ju ännu sämre... En nylackad yta blir aldrig lika bra, om man måste så väljer jag så liten yta som möjligt.
Bilen är ny tror inte du lär se några färgskiftningar dessutom en tacksam färg
av Steff 99
whennebab skrev:
Steff 99 skrev:Varför inte ta ett samtal med Volvia hur de ser på ärendet och få lite tips och råd på bästa lösning ??
För att korta ner svaret: De vill hantera hela ärendet och sedan kräva verkstaden på ersättning för allt plus lite till. För att citera skadehanteraren "Vi kanske kan få mer än bara täcka alla kostnader".
Jag kommer ju kanppast att få något extra om de kräver mer från verkstaden utan de kommer att behålla allt själva. Men jag tycker ju som mekanikern att verkstadens försäkring ska täcka allt och inte min.
Men om min försäkring tar denna skada så har man kanske ett visst "efterskydd" att skadan finns registrerad och eventuella följdfel/framtida fel kan härledas till denna skada - jag tror, bara tror, att detta skulle vara svårt att kräva från verkstadens försäkring i efterhand.

Mvh.
Självklart är det du som väljer, det är din bil och det är den även efter att skadan är fixad, får du problem efteråt så föredrar du tydligen att kontakta verkstadens försäkringsbolag i stället för ditt eget ... !
av Lövet
Perra83 skrev:Färgskiftniungar är det bara garagelackerare som får till. Däremot så är hållbarheten är annan sak.
Även auktoriserade BMW-verkstäder lyckas onekligen med det. Var tvungen att sälja min 325 efter omlackering. Såg bra ut i solljus men vid moln eller skyming syntes det direkt. Bilen var 3 år gammal och silvermetallic.
av Cox
Det var nog inte BMW verkstan som lackade om bilen kan jag tro. Råkade ut för liknade klåpare på en Ford Mondeo ljusblå metallic som jag ägde en gång. Rost rep på dörrarna som bekant får man göra detta på Ford samt BMW :-)
3 ggn var den inne på lack till sist fick dom byta lackfirma innan jag vart nöjd. Bilen inlämnad på Auk Ford verkstad.
av trojlee
har sett runt 15 "lackade" bilar efter skador och INGEN har lyckats helt och då har det varit lika många olika
lackverkstäder. Man ser en omlackning och precis som föregående talare så syns det extra mycket i vissa ljus.
Speciellt på vintern då det är mycket vitt ute så ser man det vilken lackerare som är gjort det. Och JAG personligen
hade inte godkänt det. En nylack hade för mig kännts bättre...fast hellst hade jag velat ha en annan bil... :D
/
M
av kamilenski
Vet inte hur de gör med Volvo. Men på min Peugeot syns alla skillnader i nyanser. Olika delar lackade under olika tider.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hmm, vad är det för firmor som lackar så illa.

En bra billackerare kan ju lägga en lack som är mycket mycket bättre än originallacken, som ju normalt ser ut så här när man hämtar ut nybilen...

Bild
av whennebab
trojlee skrev:fast hellst hade jag velat ha en annan bil...
En krockad bil blir ju aldrig lika bra som innan, bilen har ju kännts ny hela tiden fast det är en -09 men nu tappar den en hel del av den känslan när man vet att den är krocklagad... Råkade ut för samma sak med en Peugeot som köptes ny för 4-5 år sedan, blev efter 3 månader påkörd och höger fram- och bakdörr lackades - inga nyansskillnader men känslan av nybil försvann. Bilen byttes mot en ny volvo 5 månader efter smällen.
kamilenski skrev:Vet inte hur de gör med Volvo. Men på min Peugeot syns alla skillnader i nyanser. Olika delar lackade under olika tider.
Plast och plåt ser olika ut i lacken, kan det vara materialet som skiljer? Jag tittade på en fabriksny V70 med en vän som är lackerare och han visade mig att kofångaren av plast och skärmen av plåt hade olika nyanser - plasten hade en lite mörkare nyans.

Mvh.
av kamilenski
Nej. Inte plast.
1. Förardörr
2. Hö c stolpe
3. Hö bakre skärm.

Har påpekat det för Måleriet. Men de mente det är omöjligt skapa samma nyans på en 3 år gammel bil.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]