Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag har inte glömt tråden och önskemålen. Hittills är alla data beräknade i excel. Men jag håller på att gå över till en accessdatabas och VB eftersom det blir lättare att relatera olika motorer, transmissioner, däck, mm till olika bilar. Dessutom är det enklare att relatera t.ex. en uträknad motoreffektkurva från ett antal angivna punkter på en motor till data som rör hastighet, nettoacceleration, luftmotstånd, etc. Man kan även skapa frågor som samkör och jämför olika bilars dynamikegenskaper i princip hur som helst. Relationerna mellan tabellerna i databasen finns nedan för de som är intresserade av hur den är uppbyggd. Fältnamnen förklarar något så när betydelsen av resp. fält. Så fort jag matat in några bilar och kört fram data så presenterar jag dem i denna tråd. På tur står att rätta upp diagrammen för T4F och T5 samt data för 3,2. Till detta lägger jag DRIVe.

(Klicka för större bild)
Bild
KARDOX skrev:/.../Har du liknande på v70 drive? 1,6? är intresserad av hur mycket den bland annat varvar i landsvägskörning.
Jag har lagt in DRIVe manuell i tabellen. Men kurvorna dröjer ett tag till.

(Klicka för större bild)
Bild

DRIVe manuell varvar på 6:e växeln:

1758 rpm @ 90 km/h
2148 rpm @ 110 km/h
2539 rpm @ 130 km/h

Maxvridet på 270 Nm ligger inom 89,6 - 128 km/h på 6:e växeln.
Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

halva.jpg Nu har jag ju förutsatt att det […]

Låter som ett problem jag hade med ABS styrb[…]