Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
Saknar du BMS kan du koppla direkt på polerna, det har jag gjort i min xc60 utan problem.
av rid54
Vissa laddare (har inte provat speciellt med ctek) har nån kondensator över utgången. Det gör att det kan bli gnista när man sätter fast "sista klämman", oavsett man börjar med + eller - och oavsett laddaren är inkopplad till nätet eller ej. Att hitta chassijord borde ju inte vara nåt problem och jag skulle nog föreslå att man kopplar minus till chassi. Efter att plusklämman satts fast...
av Schmoyoho
När det gäller CTEK så hävdar de själva att laddaren är 100% gnistfri så det borde ju vara lugnt. Själva comfort connectorn som den heter är två öglor man skruvar på vid muttern på terminalerna så själva anslutningen sker med en snabbkoppling till laddaren.

Jag fortsätter nog köra på att ladda på polerna om inte någon kan tipsa om en bättre jordpunkt, jag såg inga uppenbara kandidater igår när jag kikade.
av rid54
Schmoyoho skrev:När det gäller CTEK så hävdar de själva att laddaren är 100% gnistfri så det borde ju vara lugnt. Själva comfort connectorn som den heter är två öglor man skruvar på vid muttern på terminalerna så själva anslutningen sker med en snabbkoppling till laddaren.

Jag fortsätter nog köra på att ladda på polerna om inte någon kan tipsa om en bättre jordpunkt, jag såg inga uppenbara kandidater igår när jag kikade.
Personligen tycker jag det låter som en bra lösning.
av Sev
Camel skrev: tis 13 dec 2011, 23:00 Tipset från Kalle är bra. Men om du ansluter direkt på batteriet välj en comfort connect med säkring eller sätt dit en själv. Finns med lysdioder som talar om batteristatus.

Man kan ju också tänka sig en hemmatillverkad adapter med en comfort connect i ena änden och en 13-pol stickkontakt till släpvagnsuttaget i den andra (om du har ett 13-pol uttag) så att man kan ladda utifrån. Har själv byggt en sådan med 10m kabel, mycket bekväm att använda.

Eller så köper man en comfort connect med ciggpropp och laddar genom uttaget i lastutrymmet bak (om du har ett sådant). Då kan man ju ansluta strömsladden till laddaren i uttaget för kupévärmaren (om du har ett sådant).

Sladden på en Ctek-laddare ansluts till comfort connect.

Comfort connect med ciggpropp eller en variant för direktanslutning med säkring och lysdiodindikeringar:
Bild
Gammal tråd, men skulle man kunna få en instruktion på hur kopplingen släpvagnskontakt/C-tekladdare ser ut? Detta skulle vara en perfekt lösning till min D2.

Med vänlig hälsning, Sev
av kvillebäck
Är detta möjligt? Bryts inte allt till släpvagnskontakten när man vrider av nyckeln?
Om inte, är det inte lite väl tunna kablar från kontakten?
Är det inte lite väl långt till batteriet ?
Vilka säkringar går strömmen igenom innan den når batteriet?
Användarvisningsbild
av apersson850
Om inkopplingen är gjord som det är tänkt är pol 9 kopplad via en 15 A säkring till elcentralen där bak. Därifrån går en rejäl kabel, säkrad 60 A, till batteriet.

Hej Erik 🙂.. Jag tycker de blir väldigt […]

Även motorstyrningen hos en diesel måst[…]

Vad bra att du hittade bekymret!

Sen eftersom jag har haft flera T8, det är ga[…]