Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Ungefär samma som för mig alltså. Skillnaden är att du har din "övervärme" genom att du haft din bil uppvärmd genom VOC/Timer, och jag genom tillskottsvärme. :)
Användarvisningsbild
av Robbi
Upplevde samma sak i min MY15. Kändes som det kom sval luft efter 5 timmar på motorväg. Det blev liksom inte kallare i kupén så jag lurar på att det har med att det kommer luftkvalitesystenet eller nåt renar och fräschar upp luften för när jag vred på mer värme kändes det varmt och det sprutade liksom ut både varm och sval luft samtidigt? Jag tror inte att det är något fel utan tänkt att komma in sval luft så man kvicknar till eller nåt.
av intesåkunnig
Jag har precis samma problem som er övriga. Har en 2,5FT från 2011. Kollad med en termometer idag. Hade tempen på 20 grader höll termometern framför utblåset vid sidorutan den visade 12 grader, vet att det inte är rätt att hålla den framför utblåset men 12 grader när man ställt den på 20 är väll ändå lite lågt. För att få en behaglig temp i bilen får man sätta den på 26-27 grader.
av perhall
corzair skrev:Jag har haft min bil i 1 1/5 år nu och i stort alltid haft den på 20 grader, kört riktiga långresor på 120mil utan att stanna och inte märkt av någon temperatur skillnad alls så att det skulle vara ett standard fel köper jag inte.
Hur har du lyckats ha en MY15 sen oktober 2013???
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är ju också så att i början av körningen, när det är kallt ute, är all inredning i bilen kall. Så även de detaljer som sitter nära givaren för kupélufttemperaturen. När allt blivit uppvärmt tycker bilen att det inte behövs så mycket värme.
Jag brukar köra med temperaturen inställd på 20,5-21,5°C, beroende på hur jag är klädd, och tycker att bilen klarar att hålla temperaturen rätt bra, oavsett om färden varar 15 minuter eller flera timmar.
Användarvisningsbild
av MartinS
En längre (20+ mil) resa i min XC60 brukar startas med 20c på vredet och avslutas med 23c. Vad det beror på vett tusan.

Det kommer också en "kallluftdusch" ungefär en gång i timmen, som håller i sig 10sekunder eller så. Det har jag fått förklarat för mig att det skall vara en egenskap, för att undvika dåsighet.

/Martin
Användarvisningsbild
av apersson850
Efter 68 mil på två dagar, i allt möjligt sorts vinterväder, slår det mig nu att jag inte har rört temperaturreglaget någon enda gång. Inte har jag längtat efter det heller. Det enda jag gjort är öka på defrostern vid något tillfälle, när det var extremt blött och slabbigt både inne och ute.
Men jag vet att min bil fått ny mjukvara till klimatanläggningen några gånger. Jag tyckte ju själv att bilen vimsade med temperaturen när den var ny, men utan att jag riktigt har tänkt på när det problemet blev omärkligt så har jag inte ens reflekterat över hur bilen sköter värmen på senare tid.

Vilket lär vara ett bra betyg. De bästa klimatanläggningarna brukar vara de som man inte tänker på att de finns.
av GeBo
MartinS skrev: Det kommer också en "kallluftdusch" ungefär en gång i timmen, som håller i sig 10sekunder eller så. Det har jag fått förklarat för mig att det skall vara en egenskap, för att undvika dåsighet.
:lol: :lol: :lol:
vore det inte bättre att bli bjuden på en kopp kaffe. Dagens Humbug...
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag brände av 120mil i helgen, och jag behövde faktiskt inte röra värmereglaget. Men så var utetempen ganska konstant, runt 0:an. Kanske är det när yttertempen ändrar sig mycket man brukar behöva reglera innetempen, minns inte.

Vad det gäller kallluftduschen finns det faktiskt en parameter för detta i Vida som man kan ändra, så jag tror inte inte det är humbug.
Användarvisningsbild
av SvenB
Nej, jag tror att en "avkylning" då och då faktisk gör att man piggnar till. Många, inklusive jag själv, har nog lite för varmt i bilen. Kommer ihåg mitt första arbetspass i taxi. Jag fick på nattkröken skjutsa en annan taxiförare hem. Han påpekade direkt att jag hade alldeles för varmt i bilen för att orka köra ett helt pass. Vi justerade då ner värmen, och faktiskt jag piggnade till :|

Johan! Verkar lovande. Är det i samband med[…]

Ja det skulle ge klara indikationer på r&aum[…]

Volvo car UX

Någon mer som ännu inte fått 4.2.[…]

Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]