Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Ynot skrev:
VolvoB20 skrev:
SlimShady skrev:Samtidigt är värdeminskningen avsevärt mindre på en dieselmotor än bensinmotorn så man sparar pengar på en diesel!!
Varför det, idag är ju dieselbilen i förkrossande majoritet vad gäller nyförsäljning. Om några år översvämmas begmarknaden av dessa.

Vem ska köpa alla dessa? Bilar äldre än 3 år rullar ytterst sällan över 1500 mil/år enligt statestiken, det lönar sig alltså inte för begköparen att köpa en diesel om den skulle vara dyrare än bensinaren.
Lungt B20, har bytt bilar under 20-års tid o min säljare har köpt/säljt bensinare /diesel under många år har han sålt mer beg. bensin under många år, men han säger att dieselmotorerna kommer att säljas bra 5-10 år framåt.
Bra kanske de säljer, men varför skullle de sälja så mycket bättre att D3 skulle kosta 58.000 mera än T4 som begbil ? Det tror jag inte alls på. Nä, en stor del av de 58.000 kronorna får man nog ta som värdemiskning de första åren, och då får man köra grymt många mil om man ska "köra in" dessa 58.000 i lägre förbrukning.
Att många väljer dieselmotor beror också på att handlarna rekommenderar detta. Jag väntar själv på en V60 T4F och handlaren avrådde valet och rekommenderade dieselistället. Handlaren använder branschen och motormedia som argument att det "råder enighet att diesel gäller". Eftersom jag följt bränsledebatten senaste 3 åren var det bara skrattretande att höra eländet och jag kunde direkt ifrågasätta "argumenten". Efter det tog handlaren inte upp ämnet någon mer gång :) Naturligtvis är det ett sätt för handlaren att få sälja en dyrare bil som ger mer förtjänst. Något annat skäl ser inte jag.
av Lazy
Jag valde D3:an för att jag gillade den bäst när jag provkörde fler olika motoralternativ, så hur värdeminskningen blir förhållande till en T4 bryr jag mig inte, det var inte därför jag valde den.
MattiasD skrev:Att många väljer dieselmotor beror också på att handlarna rekommenderar detta. Jag väntar själv på en V60 T4F och handlaren avrådde valet och rekommenderade dieselistället. Handlaren använder branschen och motormedia som argument att det "råder enighet att diesel gäller". Eftersom jag följt bränsledebatten senaste 3 åren var det bara skrattretande att höra eländet och jag kunde direkt ifrågasätta "argumenten". Efter det tog handlaren inte upp ämnet någon mer gång :) Naturligtvis är det ett sätt för handlaren att få sälja en dyrare bil som ger mer förtjänst. Något annat skäl ser inte jag.
Frågan är ändå om du eller säljaren har störst erfarenhet av vad beg. kunderna efterfrågar idag, bygger han på sin erfarenhet så kan jag nog ganska säkert säga att han har rätt och du har fel.
Både etanol och bensin är inte det som först går iväg i en försäljningshall idag, men för den saken så är de inte osäljbara .
Jag har ju svårt att tro att de dieselfanatiska säljarna helt byter uppfattning när det snackas 3-4-åriga begbilar. Så Steff99 har nog rätt, det är lätt att sälja en beg diesel och säljarna lurar nog gärna på en beg-köpare med 1200 mil/år en 35 tkr dyrare D3 istf en T4. Däremot är det i princip omöjligt att D3 skulle hålla värdet i kronor lika bra som en T4./PH
av Lazy
perhall skrev:Ynot, provkörde du D5?
Jag valde inte T4 för att den var bäst - hade mycket hellre valt den 80 000 ca dyrare D5 - men tyckte den var prisvärd.
/PH
Jag har lånat en kollegas D5 under en dag och de var inget fel på den, men tycker att D3:an passar mig bättre.

Och när det blir dags för byte om 2år så blir det att testa de motoralternativ som finns då och se vad som känns bäst.
VolvoB20 skrev:T6 är ju en fantastbil med en bensinare på +300 hk och som säljs i ett fåtal ex i Sverige så den är ju knappast representativ i jämförelsen i denna tråden. T6an är ju t.o.m hysteriskt mycket dyrare än D5 vilket gör jämförelsen ännu mera fel. Dessutom finns det finns ju så få T6 bilar att det som avgör är den enskilde köparen.
När jag köpte min T6:a skiljde det c:a 15kkr mellan D5 AWD & T6, inte direkt någon fantasisumma i 400 kkr klassen om du frågar mig. Hade jag skippat bränslevärmaren hade det bara skiljt 5 kkr. Sen drar ju T6 rejält mycket mer soppa, men det spelar inte så stor roll för totalkostnaden när det gäller såpass dyra bilar.
Värderade just min T4 på bilpriser.se. 232000

Hade det varit en D3 med samma spec: 273500
D5: 293800

Så visst håller D3 värdet men skillnaden lär minska månad för månad /PH
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 14
Trasig Renault Scenic