Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Moody
Om någon med denna motortyp fortfarande har problem med detta visslande ljud (vid lätt gaspådrag mellan 1500 och 2500 rpm) så har den nya slangen art.nr 31338613. Delen har införts i produktion så förmodligen är det bara MY11 och MY12 som berörs av problemet.
Det är klart dom ska byta den åt dig utan kostnad. Är ju ett fel som dom åtgärdat till nyare bilar.
Är det så att dom vägrar så prova en anna volvo firma eller gå högre upp till volvo centralt.

Mvh
Per
Användarvisningsbild
av Sleeper
Tack vare artikelnumret som postades av Moody ovan har jag äntligen lyckats få en biliaverkstad att boka in min bil för byte av slangen. Nu hoppas jag innerligt att det är den som orsakar visslandet i min bil. Jag återkommer med rapport.

pvolvo... hur skulle du beskriva ditt missljud? Nyfiken på om det stämmer med hur jag uppfattar mitt.
av pvolvo
Tack för svaret.
Jo lokala volvohandlaren vill ha 1800 för bytet eftersom bilen är utanför nybilsgaranti. Jag hänvisade till denna forumtråden, men de ville/(kunde?) inte ta det på "förlängd garanti". Efter provkörning är de övertygade om att det är turboslagen som är problemet.

Ska fundera på hur jag kan gå vidare.
av pvolvo
Sleeper:

Liknande som beskrivs av många andra. Ett tjutande/visslande kring 2000 varv vid gaspådrag. Börjar kanske vid c:a 1600 varv. Ljudet är ihållande tills jag släpper gasen eller kommer över c:a 2200 varv. Upplever att ljudet kommer från vänstra delen av motorn. Servicekillen som provkörde min bil behövde bara åka med 50 meter innan han konstaterade att det var slangen. Kändes som ett hyfsat vanligt problem för dem.
av Drasko
Tack vare detta forum och artikelnumret ovan fick jag slangen utbytt för någon dag sen och ljudet är till 90% borta. MEN inte helt, visslande är kvar men mycket dämpat och annars överkommligt. inget direkt störande. frågan är om man kan få bort ljudet till 100% så att det inte hörs alls?
Användarvisningsbild
av Sleeper
Jag uppdaterar mitt ärende här då. Jag hade börjat ana det redan innan bilia tog sig an detta, eftersom jag märkt att andra här beskrev ljudet lite annorlunda än jag. Efter 3 försök på bilia är nu mitt missljud borta. Det var servon som var mitt problem. Efter att servopumpen bytts försvann ljudet. Där ser man hur knepigt det kan vara att felsöka ljud som lekman på nätet...

Edit:
Ljudet är tillbaka... Antingen har servon pajat igen eller så är det något annat fel... Återkommer...
Hej,
Provkörde en V70 T4F sen 2011 (går som 2012) som gått ca 7000 mil som har detta ljud. Vågade inte slå till och köpa direkt utan tänkte prata med Bilia på måndag för att höra vad det kostar att laga. Jag är extremt känslig för missljud och kommer inte kunna ha denna bil när den låter så här. Verkar dock vara lite olika orsaker till att problemet uppstår även om slangen till turbon är mest representerad. Känns lite chansartat att köpa ändå. Ljudet verkar ju däremot inte påverka någon funktion, vilket är bra!

Har ni som fixat problemet fortfarande inga problem? Råder ni till köp och kan jag vara säker på att bli av med problemet?

Tacksam för snabbt svar!

R
Hej
Har fått ett liknande ljud på min V70 T4 2011 11500mil, visslar som bara den vid gaspådrag mellan 1000-2000 varv, slutar direkt när man släpper gasen.
Ska lämna in bilen på service nu för 12000mila service. Har Volvo tagit ut 1800kr för byte av slang till turbo för alla där nybilsgarantin gått ut??

Ska du bara ha den i ett par år ta vilken Go[…]

Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart

Varför inte en XPENG G6 Performance? Extra a[…]

Köpråd V60 Recarge

Jag köpte mig en V60 2021 för ca 2 m&ari[…]

Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt […]