Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev: Har kikat på KVDs bilar och min uppfattning är att nästan alla tjänste/leasing bilar säljs av bilfirmorna själva efter de kommer tillbaka från leasing, det som är totalt hopplöst nedsunkat och bortom all räddning även av världens absolut bästa recondare lämnar man över till KVD för att kränga till någon som inte ont anande person som köper utan att få någon som helst garanti då det är akutionsform.

Ingen rekondare i världen jag har träffat kan polera upp inredning där massor av detaljer fattas, är späckta eller totalförstörda, hur recodar man skinnsäten med stora hål, eller textilsäten med brännhål rakt igenom efter fimpar :-O) . Samma med utsidor med alldeles för stora skador där det behövs plåt/lack jobb för att fixa. Där räcker ingen polering/vaxning.
Nu raljerar du, min uppfattninger är att kvd säljer både högt och lågt. Detta innebär att man själv får sortera ut bilar som är något att ha genom att titta på bilder m.m. Att säga att allt på kvd är skit är att överdriva helt enkelt. På fina exemplar kanske priset springer iväg så pass mycket att man inte gör det där "klippet" men det har jag ingen uppfattning om.
andreas_lofgren skrev:Nu vill jag att du preciserar vilka delar som är Ford Mondeo. Låt mig gissa att du inte kan det.
Har inte ”receptet” för att bygga en Volvo men att många komponenter som inte ger identiteten är gemensamma är rätt naturligt för att få skalfördelar, det var väl det som var tanken när Ford köpte Volvo. Så att bland annat chassi och motorer har blandats mellan Ford och Volvo är inget konstigt att det sedan kanske inte känns så bra för oss Volvo ägare är något annat. Är inte helt säker men de nya T3 – T5 motorerna är väl tillverkade och konstruerade av Ford och även de 6-cylindriga motorerna tillverkas väl av Ford fast de är väl Volvos konstruktion i grunden?
Det är inte bilhandlare som säljer på KVD. Det är finansbolagen själva. Det sker ingen utsortering innan utan det är styrt direkt av leasingavtalet. Däremot köper handlare gärna av KVD...

Det är samma garantier hos KVD som hos vilken bilfirma som helst på fel som inte nämns i beskrivningen
Jag köpte min V70II MY08 2.4D aut i våras ´på KVD och fick en bil som var i mycket bättre skick än vad som var beskrivet.
Många bilar är i väldigt dåligt skick men det är ju också beskrivet.
Jag fick även en hel del extrautrustning som inte var deklarerat på webben.

Köper man från KVD så vet man ju att bilen gått som tjänstebil osv, privat och på Bilia så tycker jag att jag inte har riktig koll och säljarna är inte riktigt att lita på.

Jag är i alla fal supernöjd med mitt köp och de som jag känner som har handlat via dem är också nöjda.
crumpets skrev:
SlimShady skrev:
Spoiler »
Stämmer inte, eller ja, KVD redovisar ju skador på ett bra sätt. Men alla dessa leasingbilar/liknande är vanligtvis riktiga rishögar. Trasig plast, plåt- och lackskador. Enda fördelen är väl att de oftast är fullstämplade i boken - men motorn är ju inte körd av en privatägare som är rädd om bilen. Vill man ha en billig bil med lite utrustning och en del skador är det väl en bra affär. Vanliga bilhandlare har ett annat utbud av bilar som inte går att jämföra.
Jag kan inte hålla med om detta. Jag jobbar extra på saab-åf och vi får av samma anledningar in buntvis med 2-3 år gamla leasingbilar. Det är helt enkeltså den allra största strömmen ganska nya begbilar kommer tillbaka öht. De som köper en sprillans såpass dyr bil privat kör den oftast längre än så. Självklart finns massor av undantag, men procentuellt är de få. Köper du en 2-3 år gammal kärra hos ÅF så är det helt enkelt väldigt hög sannolikhet att det är fd leasingbil. Har man valt en sproilans v70 eller 9-3 som sin förmåns/tjänstebil är man ju oftast rätt rädd om hur den ser ut också, klart man vill ha en fräsch bil.
Personligen har jag inte märkt nån större skillnad på skicket. Om vi inte pratar småbilar som går hos kommun, hemtjänst, osv. Det är söndertrasade lik med lite smink på. De går ju i tjänsten på ett annat sätt, då behandlar folk dem som de vore ett skrivblock eller annat ersättligt.
Postbilar är också ett elände.
Det sista du skriver är det jag har erfarenhet av. De värsta bilarna kommer inte till bilhandlarna, utan till KVD. En bekant har ett leasingföretag och de bilarna körs då inte vackert. Har aldrig sett en bil i sådant skick hos en bilhandlare. Bilhandlarna vill ju inte ta in vilket skit som helst, däremot har KVD lägre krav på skick? Tror jag iaf. Sen är de lite äldre bilarna hos bilhandlare oftast i helt okej skick, till skillnad från blocket och KVD. Säkerligen är de lite uppfräschade med ny lack osv men det är ju bara bra?

OnT: Har inom familjen både en V70N och en V70 II och kan därmed berätta lite om skillnaderna. V70N har högre kvalité, främst invändigt. Båda bilarna har helskinn och den gamle har stryktåligare inredning. V70 II:s dörrsidor är väldigt ömtåliga och får lätt märken när man går ut och in i bilen. Dessutom är övrig inredning i V70 II plastigare och faktum är att V70N har en enligt mig lyxigare känsla.

Trots 12 årsmodeller mellan bilarna är det förvånande hur den gamle kan stå upp så pass bra. Komforten är bättre i den nya men det beror lite på sportfjädringen som den gamla har. Gvietvis är alla nya funktioner i V70 II trevliga, så som nye skärmen (My Car, blåtand, osv), kurvljus med mera. V70N är en gedigen bil men vill man ha tekniska funktioner ska man ju skaffa en V70 II. Men det märks att V70N är en helsvensk konstruktion och att V70 II är en fordprodukt.
Tjenare,

Om du är intresserad så säljer jag en V70 II 2.4D. Dvs. det är exakt samma motor, automatlåda, helläder också. Den har rullat ca 11150-11200 mil, och priset är runt 173.000, men självklart är det diskuterbart.

Ta en titt och hör av dig om det är intressant!

http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_V7 ... w=1&last=1

MVH Marko och Sonja

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]