Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
Det går inte att jämföra priser i USA med konsumetpriser i Sverige.
För det första så är det importören som sätter priset, det andra så ser man över hur konkurret situationen ser ut.
Ett ännu tydligare exempel på hur skillnaden är, det är ju populärt att jämföra BMW i detta forum.
En ny X5 3,5i nära nog fullutrustad kostar i USA ca 50.000 dollar alltså 315.000SEK samma bil här hemma går på runt 750.000SEK
I USA köper man inte bilar, men leasar, man kan säkert leasa XC70 i USA för under 300 dollar i månaden beroened på hur duktig man är att förhandla, då kan vi börja tala om skillnad i bilkostnader.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Det går inte att jämföra priser i USA med konsumetpriser i Sverige..
Klart man kan jämför konsumentpriser, du gjorde ju just själv detta alldeles utmärkt....
Steff 99 skrev: En ny X5 3,5i nära nog fullutrustad kostar i USA ca 50.000 dollar alltså 315.000SEK samma bil här hemma går på runt 750.000SEK
I USA köper man inte bilar, men leasar, man kan säkert leasa XC70 i USA för under 300 dollar i månaden beroened på hur duktig man är att förhandla, då kan vi börja tala om skillnad i bilkostnader.
Vad gäller X5an så kostar den kanske 300.000 att tillverka så kan man bara lägga på några tusen i vinst/skatt i USA. Här i Sverige så slår man på 450.000 kr i vinst/skatt.

Eller så är det så att den faktiskt kostar 500.000 kr att tillverka och det 450.000 kr högre pris som tas ut här går till att subventioner varje X5an som säljs i USA så att vi får oförskämt tokdyra bilar och amerikanerna kan glädjas år oförskämt billiga bilar subventionerade av "die dumme sweden"

Amerikanerna lägger ju sina pengar på militärbudgeten istället....
av Steff 99
Om du nu befinner dej i USA så kanske du har upptäckt att mycket av det som också finns i Sverige eller Europa har ett helt annat prisläge, bensinen kostar under halva priset ....varför ....BESKATTNING plus en dollar som är nära nog värdelös.
Prisläget i USA jämfört med EU har varit såhär under hur många år som helst.
Du kan köpa hus för nära nog en tredjedel av Svenska priser i medelklassområden...nu skall vi inte göra detta till en politisk ekonomidiskussion...
Men jämför inte konsumetpriset rakt av..du lurar bara dej själv.
Vi svenskar skall vara glada över att Volvo kan ta så bra betalt som de ändå gör för sina bilar i USA, det gynnar svensk ekonomi... 8)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Näää... nu känns det som ni drar upp alla skrönor som bilförsäljare brukar dra när man frågar om prisskillanden.

1. Skatten, visst jag har precis varit och tankat för runt 6 kr/liter, men det är ju bensin där skattesatsen diffar enormt mellan US och Svedala. Tittar man på moms och försäljningsskatt så diffar det ju inte mer än runt 10% på bilförsäljning och kan inte föklara varför tex X5an är 450.000 dyrare....

2. Valutakursen, Dollarn är ju så låg. tex BMW X5 tillverkas ju i South Carolina och nu när dollarn är superlåg borde ju BMW alltså kunna skeppa hem den till till ett toklågt pris till Sverige alltså...... och en XC70 borde vara tokdyr här när kronan står högt men så är det ju inte.

3. Volymen, jag garanterar om någon öppnade en försäljning i Jönköping och vräkte ut välutrustade sprillans X5:or från dryg 300.000 och XC70 T6or för 250.000 så skulle man få höga volymer och få alla snåla svenska att vallfärda dit och köpa bil så alla andra handlare hade fått slå igen över natten.

Nä, anledningn är att man har helt andra marginaler i Sverige, så är det bara. Varför kostar tex en ny orignalpropeller till min Volvo Penta V8 3 gånger så mycket i Sverige, vi är ju ändå båttätare än US (Jag skickade efter min via flygfrakt, ilpaket från Los Angeles till Sverige och den blev mycket billigare även då jag betalade full moms+tull+USA skatt). Samma med husen, varför kostar de 1/3 del här. Jo bättre konkurrens och inte så många monopol/oligopol som tex byggbranchen har hemma.
av Steff 99
Men nu får du nog tänka en gång till.
Bilen och fordonstillverkning har varit en av motorerna i amerikansk industri.
De har byggts för att vara tillgängliga för "alla" i USA en rättighet kan man nästa kalla det för, hela landet är uppbyggt på att ha bilför att komma någonstans.
Därför har man spottat ut "billiga" bilar (som vi i Sverige höjt till skyarna)
För att konkurrera i USA så har alla tillverkare som haft ambition att slå sig in på marknaden gjort detta genom att prispressa sina produkter och hoppats att volymen skulle balansera lågt försäljningspris.
Flera av de stora fodontillverkarna som har stora försäljningsvolymer har också egen tillverkning i USA, detta för att pressa priset ytterligare , man slipper frakt och eventuella tullpåslag.

Om du tror att du kan sälja så billigt i Sverige genom att köpa billigt i USA , då skall du nog läsa på hur våran import och skattelagstiftning ser ut ...men drömma det står var och en fritt att göra

Så "Volvo B20" eftersom du bara ser fördelarna med USA , så har du en jätte möjlighet att köpa din drömbil, ett hus och slå dej ner i mellanvästern som alla svenska nybyggare gjorde.
Sedan kommer du att upptäcka att dina kostnader för att ha samma standard som du har i Sverige kostar en massa i försäkringar m.m.
Jag vet, jag har bott och arbetat där !
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:För att konkurrera i USA så har alla tillverkare som haft ambition att slå sig in på marknaden gjort detta genom att prispressa sina produkter och hoppats att volymen skulle balansera lågt försäljningspris.
Det kan ju mycket väl vara så som du säger med X5an och XC70an, De kostar kanske mycket mer att tillverka och sedan säljs de långt billigare för att skapa marknadsandelar i USA så man går 100.000 back per såld bil. Sen löser man det med att dra upp priset med några hundra tusen extra per såld bil här istället så går det ju ihop sig totalt även om det blir ruskigt dyrt för bilköparna här som måste sponsra alla amerikaner med billig bil.
Steff 99 skrev:Om du tror att du kan sälja så billigt i Sverige genom att köpa billigt i USA , då skall du nog läsa på hur våran import och skattelagstiftning ser ut ...men drömma det står var och en fritt att göra
Var har jag skrivigt det, tillverkaren styr ju självklart priset på varje marknad, vill man kan man ju enket överprisa varje såld bil här för att sponsra billiga bilar i USA. Du kan inte köra paralellimport då tilverkaren enkelt sätter stopp för detta.

Det jag skrev var att argumentet att de små volymerna gör bilarna här dyra inte håller. Så är det inte, det är styrt av tillverkarna.
Steff 99 skrev:Sedan kommer du att upptäcka att dina kostnader för att ha samma standard som du har i Sverige kostar en massa i försäkringar m.m.
Jag vet, jag har bott och arbetat där !
Jag debaterar inte om USA är bra eller dåligt, och att man får betala sin sjuk och pensionsförsäkring själv här. Menar du att det är som kompensation för att en BMW X5a är 450 tusen billigare här.
Senast redigerad av 1 VolvoB20, redigerad totalt 0 gånger.
av Lövet
VolvoB20 skrev: i USA så man går 100.000 back per såld bil. Sen löser man det med att dra upp priset med några hundra tusen extra per såld bil här istället så går det ju ihop sig totalt även om det blir ruskigt dyrt för bilköparna här som måste sponsra alla amerikaner med billig bil.
Det där tror jag inte du tror på ens själv.

Du överdriver nåt så fruktansvärt. En X5 kostar inga 750.000kr i Sverige som kostar 300.000kr i USA. X5 startar på $47.200 i US vilket är 313.000kr sedan tillkommer sales tax på runt 10% och delstatlig moms vilket är kanske 5-8% till då är vi uppe i 370.000. I Sverige startar den på 535.000kr, inte 750.000. Tar vi det svenska priset ex moms är det 428.000kr. En skillnad omomsat alltså på 115.000kr och inkl avgifter runt 160.000kr. En bit från dina "450.000kr" kan man lugnt säga.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev:
VolvoB20 skrev: i USA så man går 100.000 back per såld bil. Sen löser man det med att dra upp priset med några hundra tusen extra per såld bil här istället så går det ju ihop sig totalt även om det blir ruskigt dyrt för bilköparna här som måste sponsra alla amerikaner med billig bil.
Det där tror jag inte du tror på ens själv.

Du överdriver nåt så fruktansvärt. En X5 kostar inga 750.000kr i Sverige som kostar 300.000kr i USA. X5 startar på $47.200 i US vilket är 313.000kr sedan tillkommer sales tax på runt 10% och delstatlig moms vilket är kanske 5-8% till då är vi uppe i 370.000. I Sverige startar den på 535.000kr, inte 750.000. Tar vi det svenska priset ex moms är det 428.000kr. En skillnad omomsat alltså på 115.000kr och inkl avgifter runt 160.000kr. En bit från dina "450.000kr" kan man lugnt säga.
Hallå....... Jag har inte en susning vad skillanden i pris är på en X5an. Jag refererade bara till andra inlägg ...
Steff 99 skrev:En ny X5 3,5i nära nog fullutrustad kostar i USA ca 50.000 dollar alltså 315.000SEK samma bil här hemma går på runt 750.000SEK
Den enda bilen jag kollade upp var en XC70 T6 AWD AUT och där diffade det knappt 200.000 kr mellan Sverige och USA
av Lövet
Jag konfigurerade en välutrustad, men inte överdrivet utrustad, X5 3.5i i USA. Dvs komfortstol, skinn, navi, adaptiv farth, osv. Ingen TV i baksätet eller svindyra skinnvarianter utan normalgrejer Den kostade $70.000. Sen tillkommer 15-20% beroende på delstat. Vi är då uppe i 550.000 sek med andra ord. Fortfarande billigare än Sverige förvisso men långt mindre skillnader än som antyds.
av Steff 99
Det var jag som skrev 50.000 dollar, det var fel för det var 48.000 då är X5:an standardutrustad med elstol, met, Xenon, Usb mm. nav. tillkommer samt transport mm, så "volvoB20 "är oskyldig till priset på X5
Skall man vara riktigt petig så kostar en oprutad X5 3,5i då ca 53.000 ...leasing ca 650/mån. hur det är med lokala skatter vet jag inte
Så vi ligger fortfarande under 400.000 SEK skillnaden är stor mellan USA och Sverige, trots att vi ändå har låga nybilspriser i förhållande till många andra europeska länder, t.o.m. Tyskland ligger högre, sedan långt över oss är Norge, Finland, Danmark Belgien, Holland speciellt på motorstarka modeller. (jag har säkert glömt något land)

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej ti[…]

Hej Har samma fel här, har haft isär t&a[…]

V90 problem släpvagnsbelysning

Jag köpt hem Mcase-säkringar för a[…]