Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Enzo skrev:Men säg så här, om inte fyrhjulsdrift var bättre så skulle väl knappast rallykillarna åka snabbare med det, eller hur? ;) Det handlar ju inte enbart om bättre acceleration.
Jo, det gör det, faktiskt. Det går lika fort runt kurvorna oavsett drivning, men i slutet, ut ur kurvan, får man hela tiden ett hastighetsövertag med fyrhjulsdrift, och det är det som är grejen.
av Enzo
apersson850 skrev:
Enzo skrev:Men säg så här, om inte fyrhjulsdrift var bättre så skulle väl knappast rallykillarna åka snabbare med det, eller hur? ;) Det handlar ju inte enbart om bättre acceleration.
Jo, det gör det, faktiskt. Det går lika fort runt kurvorna oavsett drivning, men i slutet, ut ur kurvan, får man hela tiden ett hastighetsövertag med fyrhjulsdrift, och det är det som är grejen.
Med andra ord går det fortare ... och det där gäller ju även tvåhjulsdrift med diff. Ju tidigare man kan ge gas, desto snabbare går det. Du får bättre acceleration eftersom du har bättre grepp, dvs fler hjul som kan överföra momentet framåt. Jag inser väl också så klart att man inte ökar däckens greppförmåga i sidled, det var ju inte riktigt det jag pratade om.
av Enzo
Alltså, om man kör en framhjulsdriven bil och framhjulen slirar, då kan ju bilen börja röra sig i sidled, har du en fyrhjulsdriven så sker ju inte det, ja inte förrän senare när även bakhjulen slirar. Detta för mig innebär högre stabilitet.

äsch, lönlöst, en del får väl tro att det går lika bra med framhjulsdrift, fyrhjulsdrift är väl bara en bluff. Sämre är vad det är. Bättre att lägga pengarna på silverfärgade backspegelkåpor och dimljusramar. :D
av Steff 99
Självklart blir bilens gång på väg och speciellt i halt underlag stabilare med AWD, den tenderar inte att gå rakt fram i kurvor den släpper inte med baken lika lätt som en tvåhjulsdriven.
Detta gör att när det släpper upplevs att allt händer på engång.
Men när det händer innebär det att man har en mycket högre hastighet än med en tvåhjulsdriven bil.
Många kör därför AWD som om halkan inte finns, man luras att tro att det är mindre halt eftersom man kommer iväg utan hjulspinn.
Man slipper också som andra påpekat kasten i exv slasksträngar när man passerar över dessa.
Det finns nästan bara fördelar med AWD i halka och att man får bättre framkomlighet.
MEN ..det förutsätter att man inte övertror sin förmåga att hantera bilen för då kan man hamna utanför vägen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag håller helt med om att stabiliteten kan bli högre med fyrhjulsdrift, så länge man har samma gaspådrag.
Det är när man har intecknat hela det ökade greppet som fyrhjulsdrift ger, och sen tar i lite till, som det kan bli penibelt i byxorna...
av Steff 99
Samma gaspådrag som vad ?
Med AWD kan man lätt åka mycket fortare än utan om man känner för detta, men alla dessa aktiviteter lämpar sig dåligt där man samsas med annan trafik
Användarvisningsbild
av apersson850
Samma gaspådrag som man kan ha i en tvåhjulsdriven bil. Det är ju sådana vi jämför med.
Användarvisningsbild
av kave
Köp AWD, jag mår illa varje gång jag ska iväg snabbt ifrån en korsning i regn nu på sommaren och det bara spinner med vår 2WD bil som jag blivit förpassad till när min bättre hälft kör XC70 med våra barn.
Användarvisningsbild
av gooose
Frugan kör även här vår XC och förra vintern så fick jag låna den ett par ggr tex vid tom tank,smutsig bil eller om jag skulle dra släp Detta då det är mycket behagligare/säkrare att dra med 4 drift än med 2 på vintern och jag har förmånen att kunna välja

Vid ett av tillfällena som jag lånade bilen så ringde hon mej och så att bilen var"trasig" den går inte att köra det bara spinner och någon lampa blinkar (DSTC) ovana för 2wd eller bortskämd med AWD
Behöver jag säga att hon är bortskämd :wink:

Har du den ekonomiska möjligheten skall du välja AWD detta ger dig en tryggare och stabilare körning om du inte nyttjar den till att ökad fart utan fortsätter att köra med insidan
Om du kört fast eller ej spelar ingen roll
Det räcker att du behöver göra ett fil byte över en moddsträng så kommer detta att kunna utföras mer behagligt

AWD ger dig ökad livskvalite framför allt den dag du skulle suttit fast med din 2wd
Sedan är det som någon skrev Köper du 1 AWD så kommer det att skapa ett beroende så finns inte det ekonomiska utrymmet så väljer du 2wd

Jag sitter själv i detta beroende nu
Före jag köpte min första XC så tyckte jag som många skriver här vad är det för märkvärdigt med AWD

Men du behöver inte fundera på om du kommer fram eller ej var du stannar på vintern eller när det är lerigt Du gör det som faller dig in och framför allt halvtaskigt plogade vägar och du står i en korsning, när du skall köra ut så spinner det INTE Du kommer igång utan att bli nervös för att det spinner och bilen bakom kommer

Men efter 7 år med AWD så har jag och min fru blivit bortskämda så pass att jag funderar på om andrabilen även den skall ha awd En del rökar på och fastnar i ett beroende Jag kör AWD

//Goose
Användarvisningsbild
av Mabuse
VolvoB20 skrev: Det går att köra hysteriskt mycket snabbare i blixthalkan. Även om det är snorhalt accelererar AWDn som en raket och man kan brassa satan i alla kruvor.....
Sen gäller det ju att få stopp på bilen också. Då hjälper inte AWD lika mycket...
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8

Inte speciellt, men det är en gammal bil och […]

De gick smärtfritt så nu får de[…]

Det är väl enklast att börja med gi[…]

Högtalare bak XC40 -22

Har precis köpt en xc40 -22 och det verkar va[…]