Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Fast med samma däck så är V70 en roligare bil att köra än XC70 (om man är intresserad av aktiv bilkörning) Att man kan köra lika fort tycker jag inte är poängen - en XC70 inbjuder inte till någon aktiv körning. Men detta är FINE, alla bryr sig ju inte om hur det känns i rondellerna, men man ska vara uppmärksam på att det trots allt skiljer en del. Inget är sämre för vägegenskaperna än att höja fjädringen. XC70 är något bekvämare, V70 är något roligare att köra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: bilen liksom flyter över vägen.
Huvudet på spiken ...... Inget fel i det, jag sätter mig gärna bakom ratten och kör 750 mil runt Europa och kommer fram utvilad, men en bil att rejsa i kurvorna är det inte.

Perfekt på vårt dåliga vägnät med asfalt som är helt söndersågad av alla som kör dubbdäck. Man bara flyter över detta.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag menar heller inte att det är omöjligt att kasta omkring en XC70 på en knixig väg. Visst kan man köra alldeles otillåtet fort på en krokig 70-skyltad liten landsväg, om man vill. Men det vill till att föraren vill, för bilen "vill" liksom inte. Den gör det, men det känns som om bilen suckar uppgivet och tycker "jaha, ja-ja, ska vi tvunget åka undan får jag väl göra det, då..."
av Enzo
apersson850 skrev:Jag menar heller inte att det är omöjligt att kasta omkring en XC70 på en knixig väg. Visst kan man köra alldeles otillåtet fort på en krokig 70-skyltad liten landsväg, om man vill. Men det vill till att föraren vill, för bilen "vill" liksom inte. Den gör det, men det känns som om bilen suckar uppgivet och tycker "jaha, ja-ja, ska vi tvunget åka undan får jag väl göra det, då..."
Och det menar du inte gäller en vanlig V70?
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Enzo skrev:
apersson850 skrev:Jag menar heller inte att det är omöjligt att kasta omkring en XC70 på en knixig väg. Visst kan man köra alldeles otillåtet fort på en krokig 70-skyltad liten landsväg, om man vill. Men det vill till att föraren vill, för bilen "vill" liksom inte. Den gör det, men det känns som om bilen suckar uppgivet och tycker "jaha, ja-ja, ska vi tvunget åka undan får jag väl göra det, då..."
Och det menar du inte gäller en vanlig V70?

Det finns ju grader av allt. Ånyo slår Asperrson huvudet på spiken, så himla klockrent beskrivet. V70 känns lite villgare att åka undan i en jämförelse. Med det är ju klart, det är inte som när jag sätter mig i Supran eller på Sporthojjen, där är det ju motsatsen där får man hålla igen själv istället hela tiden då fordonen försöker dra iväg som en raket helt av sig själva.

Därmed inte sagt att jag inte gillar åka XC70, jag gillar det skarpt , den har gjort underverk med min körstil och verkligen fått mig att coola ner och uppskatta andra saker är fart och race.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nja, det är kanske inte så stor skillnad gentemot en vanlig V70 heller. Har inte kört någon sådan med samma motor och växellåda. Men min far har en V70 2,5T manuell, och den känns mer villig att flänga omkring än vad min XC70 gör.

Men ingen är förstås som min kusins Lamborghini - det räcker med en dutt på gaspedalen, och det resulterande snörvlet från de sex dubbla Weberförgasarna, för att man ska känna huden förvandlas till flamsäkert underställ...
av wildwest
Förlåt bortovaron från tråden. Jag har hunnit så långt att jag låtit mina åldriga föräldrar provsitta XC90 och XC70. Visst kommer dom in i XC90 nu, men om 5-6 år? Den faller därmed ur mitt perspektiv tyvärr.

XC70 är det ett väldigt sug på just nu under hösten, det sa bilhandlarna till mej redan i augusti och helgens titt runt Stockholm bekräftade detta.

Om jag sammanfattar de olika råden jag fått så verkar det dra åt en 2008 Summum (eller nyare) med 3,2 liters bensinmotor. Jag kör verkligen inte mycket numera eftersom jag slipper jobbpendlandet (och hoppas att det så förblir). Om det inte blir någon verkligt lång bilsemester så räknar jag med max 1500 mil per år. Tror inte jag räknar hem dieseln då. Bensinmotor med automatlåda som säkert ger en förfrågan hos trimningsverkstaden.

Har inte provkört än. Väghållningen jämfört med ordinarie V70 kommenterade ingen, men jag är spänd på den, snarare en smula orolig. Man är bortskämd med bilar som ligger bra på vägen. Vill gärna fortsätta i samma fartregister.

Med mina sänkta bilar har jag hittills mest haft problem med Stockholms få men ändock ödesdigra snöstormsdagar. Bilen fastnar med spoilern och hjulen spinner. Är det bara att tuta o köra med AWD med hög markfrigång?
av wildwest
Och så glömde jag bläddra till sidan 2 innan jag svarade... Sorry, epitetet "övningskörning" i högerkanten stämmer nog rätt bra ännu så länge.

Jag fick fler svar angående väghållningen på sidan 2, det är bra kommentarer. Nu har jag som sagt en Porsche 996 så denna bruksbil behöver inte vara totalt överhottad vad gäller väghållning och fartresurser. Men inte heller för slö eftersom jag kört snabba bilar sen slutet av 80talet. Då smäller jag vid första bästa omkörning när farten inte finns.

Och jo, jag vill nog ha en XC70 framför en V70 AWD, vill helt enkelt ha en annan typ av bil. T6 vore annars utomordentlig, absolut. Kan man tänka sej att dessa XC70 är billigare framåt vårkanten?

(PS: Ingår blondinen i tråden ovan om man köper bilen?)
av Amli
wildwest skrev:Med mina sänkta bilar har jag hittills mest haft problem med Stockholms få men ändock ödesdigra snöstormsdagar. Bilen fastnar med spoilern och hjulen spinner. Är det bara att tuta o köra med AWD med hög markfrigång?
Ja. (D)
Bränslesystem v70 awd -97

Hej. Har bytt bränslerören på tank[…]

Jaha, bilen fryser tydligen trots att det är […]

Glädje och kul att så många v&ari[…]

Får undersöka om jag hittar någon[…]