Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Är det inte de stora Lexus som har Mark Levinsson-prylar som standard, de låter sannolikt minst lika bra som både Volvos och BMWs värsta anläggningar. Vad otroligt sniket av Volvo och BMW att ta så mkt betalt för nåt så inte låter bättre än Lexus standardgrejer.

;)

Det är väl helt oväsentligt att jämföra olika märkens ljudanläggningar så länge det inte är det avgörande kriteriet till att välja en viss bil. Man kan ta PS i en Volvo och ändå inte nå upp till baspriset på motsvarande BMW t.ex. Vilken låter då bäst, PS eller BMWs basstereo?
av Steff 99
Även Lexus LS 460 (Grundpris 899.600) har till instegsmodellen "Mark Levinson" som tillval till det facila priset av 23.500 kr.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Enzo skrev:Är det inte de stora Lexus som har Mark Levinsson-prylar som standard, de låter sannolikt minst lika bra som både Volvos och BMWs värsta anläggningar. Vad otroligt sniket av Volvo och BMW att ta så mkt betalt för nåt så inte låter bättre än Lexus standardgrejer.

;)

Det är väl helt oväsentligt att jämföra olika märkens ljudanläggningar så länge det inte är det avgörande kriteriet till att välja en viss bil. Man kan ta PS i en Volvo och ändå inte nå upp till baspriset på motsvarande BMW t.ex. Vilken låter då bäst, PS eller BMWs basstereo?
Precis!
av Linqid
Variosboy skrev:Vad är det du inte hänger med på?

Oavsett vilken stereo man tycker vad om så är det ju såhär:

På båda bilarna så "ingår" en viss stereo från början och den kostar en viss del av bilens pris.
Om man sen vill ha en bättre stereo så får man lägga till x antal kronor (olika mycket) i båda fallen.
Att bara jämföra summan man lägger till är fel anser jag då inte kostnaden för grundstereon är med.

Jag menar såhär:
Volvon kostar x antal tusen varav kanske 10k är för standardstereon. (bara en gissning såklart)
För att få HP måste du lägga till ett visst antal tusenlappar.

På BMW:n som på det hela taget är en dyrare bil så förhåller det sig förmodligen som så att standardstereon utgör -i tusenlappar räknat- en större summa.
Säg 15K. då har du ju som konsumet redan i grunden betalat 5k mer för stereon i den bilen.

Alltså, om man bara jämför prisskillnaden mellan två storlekar utan att titta på vad "första" storleken kostar så blir ju bilden sned.

Blev detta inlägg rörigt nog? :roll: :D
Då är jag mer med på hur du menar. Om jag ska uttrycka mig annorlunda; Volvos utbud av ljudsystem är i dagsläget kass. Man levererar en standardstereo som är skit, och för 4.000 extra får man något högst mediokert. Vill man ha något bättre får man betala 20 papp för något som enligt vissa inte alls lever upp till priset sen man bytte leverantör . När vi nu letar ersättare åt vår 9-3 får vi lägga till 5.700 hos BMW för en stereo som uppfyller alla önskemål. Vad sedan respektive tillverkare lagt på för grundstereon kommer vi aldrig få veta. Jag vet bara att prisskillnaden mot en motsvarande V60 var obefintlig, trots bättre stereo och starkare motor... :wink:
Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag är nyfiken på vad det är för BMW du kikar på som prismässigt och utrymmes/prestandamässigt är jämförbar med V60:in!?

Det finns många åsikter om ljudanläggningar överlag. För vissa duger det att det låter och för andra krävs det en hel del!
Åk till en handlare och lyssna själv är väl enda tipset som någon kan ge dig!

Är rätt kräsen av mig och är väldigt nöjd med PS i min bil.. (Dock är det "gamla" modellen av PS med Dynaudio, vilken sägs låta bättre än den nya PS)
av Linqid
Variosboy skrev:Jag är nyfiken på vad det är för BMW du kikar på som prismässigt och utrymmes/prestandamässigt är jämförbar med V60:in!?

Det finns många åsikter om ljudanläggningar överlag. För vissa duger det att det låter och för andra krävs det en hel del!

Är rätt kräsen av mig och är väldigt nöjd med PS i min bil.. (Dock är det "gamla" modellen av PS med Dynaudio, vilken sägs låta bättre än den nya PS)
Nu kommer vi visserligen beställa en med xDrive om det blir BMW, men vi skulle fått betala 325' efter rabatt för en 320d. För exakt spec se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14#p562614. Utöver det fick vi 150' för 9-3:an. För en V60 D3 Ocean Race med likvärdig utrustning (enbart halvläder och ingen elstol på BMW:n dock) fick vi ett pris på ca 315'. För inbytet fick vi inte mer än 130. Så valet var rätt lätt.

Ja, bra ljud är givetvis subjektivt. Jag är absolut ingen hifi-nörd, men vill kunna dra på lite utan att den där ihåliga, tunna känslan i ljudet visar sig.

På tidigare inlägg har jag förstått att du kan ett och annat om ljud, och PS av tidigare generation har jag aldrig hört någon klaga på, tvärtom! Synd att man försämrar anläggningarna med åren, borde vara tvärtom (vi hade Performance i en V70N tidigare, och jag vetefan om jag tycker att HP vi har idag är märkbart bättre..) kan man ju tycka... :roll:
Användarvisningsbild
av apersson850
Variosboy skrev:Många gillar att lyssna på musik utan att för den saks skull förstå att uppskatta bra ljud.
Så kan det ju vara. Jag är någorlunda nöjd om jag kan höra nyheterna, jag.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Linqid skrev:
Variosboy skrev:Jag är nyfiken på vad det är för BMW du kikar på som prismässigt och utrymmes/prestandamässigt är jämförbar med V60:in!?

Nu kommer vi visserligen beställa en med xDrive om det blir BMW, men vi skulle fått betala 325' efter rabatt för en 320d. För exakt spec se http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 14#p562614. Utöver det fick vi 150' för 9-3:an. För en V60 D3 Ocean Race med likvärdig utrustning (enbart halvläder och ingen elstol på BMW:n dock) fick vi ett pris på ca 315'. För inbytet fick vi inte mer än 130. Så valet var rätt lätt.

Ja, bra ljud är givetvis subjektivt. Jag är absolut ingen hifi-nörd, men vill kunna dra på lite utan att den där ihåliga, tunna känslan i ljudet visar sig.

På tidigare inlägg har jag förstått att du kan ett och annat om ljud, och PS av tidigare generation har jag aldrig hört någon klaga på, tvärtom! Synd att man försämrar anläggningarna med åren, borde vara tvärtom (vi hade Performance i en V70N tidigare, och jag vetefan om jag tycker att HP vi har idag är märkbart bättre..) kan man ju tycka... :roll:
Nu är inte jag så bevandrad i BMW-regionen (även om min första bil var en snorgrön 520 av 1975 års modell :mrgreen: ) men är inte en 320d ganska liten i jämfört med V60:in!?
Har som sagt dålig koll, men det är kul å få reda på hur det ligger till då jag misstänker att en 320d har trevligare köregenskaper än en V60 så kan ju det om inte annat väga upp det mindre utrymmet..

Jag håller med dig om att det är väldigt trist att Volvo verkar ha backat flera steg med sina nya modeller när det gäller ljudet!
När V70II kom och man lanserade PS så fick det ju väldigt mycket positiv uppmärksamhet, och det borde man ju ha tagit vara på..
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Hmmm....min bror har 320:n med subwooffern under stolarna och den är rena skiten jämfört med min HP med subwoofer enligt honom själv. Men nu byer han till nya A6 med BOSE-stereon och jag byter samtidigt till PS. Skall bli intressant att se skillnaderna för på pappret är de likvärdiga: +600 w, 12 högtalare etc. Tro mig - vi kommer lyssna skiten ur dem och jämföra. Skall bli kul att se vad vi tycker om "den andres" system. Återkommer med min högst subjektiva rapport. BOSE-systemet skall såvitt jag vet vara helt nyutvecklat och det verkar ha fler finesser men...men.

För övrigt så låter olika system väldigt olika och ljud är till viss del en smaksak - givetvis förutsatt att systemet återger frekvenserna på ett likvärdigt sätt utan distorsion etc. System som återger klassisk musik på ett perfekt sätt ger inte nödvändigtvis samma resultat för rockmusik. Vissa system har en hård klang medans andra har en mjukare.
av Linqid
Variosboy skrev:
Nja, det skiljer inte så mycket. Möjligt att V60 är lite rymligare i kupén och har lite större bagage, men det är inga större skillnader. Vi åker oftast ensamma i våra bilar, ibland tre, och bagagebehovet sträcker sig till att golfbagen ska få plats så vi har i ärlighetens namn inte kikat så noga på den fronten. Öppnat bagageluckorna och konstaterat att de flesta i klassen duger.. :wink: 320d (ff a med xDrive) är betydligt trevligare att köra än V60, i mitt tycke.

Ja, det skulle varit intressant att vara med på mötena där man beslutade att försämra anläggningarna både ett och två snäpp samtidigt som man vill bli mer "premium". Lustig logik.
Racetwin2 skrev:
Om han har subwoofer lär det vara Harman Kardon-systemet för runt 10' han har. Har inte provlyssnat det själv utan kan nöjt konstatera att jag tycker det för 5.700 låter bra i mina öron, och att HP (utan sub) låter rätt kass. Ljud är som sagt subjektivt... :)
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]