- tor 06 nov 2014, 21:51
. När jag la in driven (kall- som varm motor) så hoppade ta mig tusan bilen fram en ½-meter (kändes det som :lol:) . Tur man måste ha foten på bromsen. Problemet kom och gick och lämnade till slut in på koll. Inga felkoder (som vanligt) men sedan kollade meken upp adaptionen på lådan, den var tydligen helt kass, alla parametrar var uppåt väggarna, så i med ny programvara samt ny grundadaption från scratch och ca 1800 riksdaler fattigare. Bilen blev helt klart bättre, har dock upplevt små tendenser till samma ryck när man lägger i D ibland (uppdatering gjord för ca 2 månader sedan) så jag funderar också allvarligt på att byta olja i lådan vid nästa service. Har dragit runt på en 1900 kg husvagn i sommar men bilen är ju typad för 2 ton så det ska ju knappast spela in tycker jag (fast jag misstänker det). Bilen i fråga har gått ca 8800 mil och är en 11:as D5 awd.
//Ronnie
19871987 skrev:Har en d3 automat -11 som gått 11000mil. Den har börjat hugga när man lägger i driven, i övrigt växlar den som den skall. Tror det är värst när lådan är kall. Skulle det hjälpa att byta olja eller behöver den nån omprogrammering?Ahh, en till som har exakt samma problem som jag hade/har
//Ronnie
V70 D5 AWD Summum MY11
- By 20FJan