Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Mattilacken skrev:
apersson850 skrev:Jo, för kaniner och annat småkrafs, som kan slå sönder dimstrålkastarna om man råkar köra på dem.

Alltså behövs dimstrålkastarna om de finns på bilen. Finns de inte behövs de inte heller. För nåt annat än närliggande kaniner orkar de inte lysa upp.
Man lär va snabb på att reagera då om man ser en kanin eller annat småkrafs med hjälp av dimljusen och dessutom hinner bromsa eller väja.
:idea: Är det inte bättre att köpa en XC istället för dimljus för då åker ju kaniner o annat under och överlever utan att skada sig eller bilen :-)-)
Och du får på köpet en goare bil på det kallare delen av året :D

//Goose
OptimusPrime skrev:Har någon något bra tips på hur man fäster ballasten nere vid dimljuset? På min förra bil satte jag den med dubbelhäftande tjock tejp rakt ner på plastbottnen men där är den ju inte skyddad speciellt för vatten och grus.

Hollan, hur fäste du dina ballaster?
kylarramen som går brevid dimljuset är perfekt där satte jag mina ballaster med vanligt buntband så sitter dom lite mer skyddat mot väta
till helljuset så sitter dom innanför strålkastarna mot kylaren
och till backljuset sitter dom limmade med vanligt smältlim på insidan av luckan
Som NikeMan skriver så brukar ju problemet med (bra) dimljus vara att de ger för mycket ljus nära bilen. Bra/ok om man kör på en krokig skogsväg i 40-50 men dåligt på motorvägen - dvs. samma problem som för lågt ställda strålkastare (man förvånas ofta över lastbilar på motorvägen som ställt strålkastarna så att de lyser 20-25 meter....).

På V70II är det ju inget problem eftersom man inte märker att dilmjusen är tända...

Men jag har haft några bilar som har haft dimljus som faktiskt har kompletterat halvljuset, bl a BMW e36. Verkar ha varit en genomtänkt konstruktion för de har gett en god ljusbild tillsammans och dimljusen har då inte lyst jättekort och jättebrett utan tagit vid där halvljusen slutat.

F ö så har jag denna sommar, som i sin helhet spenderats i USA, imponerats av hur bra halogenstrålkastare kan vara och på en bil jag körde (en Cheva SUV) funkade dimljus+halvljus superbra på motorväg i 130-140. Helljuset var utmärkt! När man tittar på t ex en V70II med halogen ser det ut att lysa dåligt men det lyser faktiskt rätt bra...

PH
Jag har köpt en XC, men jag har inte testat frigången över skuttande kanin än.
Däremot har jag haft dimstrålkastare som dött kanindöden förr i tiden, exempelvis på den 744 GLT 16 valve jag hade en gång i tiden.
apersson850 skrev:Jag har köpt en XC, men jag har inte testat frigången över skuttande kanin än.
Däremot har jag haft dimstrålkastare som dött kanindöden förr i tiden, exempelvis på den 744 GLT 16 valve jag hade en gång i tiden.
Var det en 88, 88B el 89 var det ju enkelt att köpa en ny std Bosch-insats
På 90 var de inte längre std o då var de dyra fult integrerade specialdimstrålkastarna som var omöjliga att få tag på på skroten... extremt ovanliga
Det säger väl en del om behovet av dimljus. Då köpte 2 promille till dimljus när det inte längre var std på MY90
PH
Det var en 89:a, och det var inga problem att få tag i reservdelar. Men kaninen var stor (måhända var det rentav en hare), så den slog sönder både insats och hållare.

På den tiden hade man ju naturligtvis dimstrålkastare för att det skulle synas att man inte snålat och köpt utrustningspaketet GLT, utan en GLT 16 valve eller Turbo Intercooler, som det hette baktill på den tiden.

Och nu verkar det ju vara samma sak, för nu lyser de bara upp sig själva!
Gurra82 skrev:
Variosboy skrev:Det är ju rätt bra att dom inte lyser så kraftigt! Så slipper man bländning av alla puckon som åker med både halvljus och dilmjus, :wink: även om det -som tur är- verkar vara lite av en övergående trend att åka så. (Ser det mer och mer sällan som tur är)
Ja de som åker med dimljus och halvljus nattetid tycker nog jag är ett pucko för jag ger de mitt helljus samt mina xenon extraljus i ögonen på dem så där 70 meter innan möte, men det bjuder jag på :D
Håller med.
Dessutom är det ju jävligt dumt att åka med dimljus samtidigt som halvljus (även helljus i vissa fall) då mycket ljus hamnar nära bilen och och vad händer då med iris? Den drar ihop sig och du tappar mörkerseendet som du behöver i mörkret på långt håll där man behöver full kräm. Ser du inte älgen när den är en meter framför bilen kanske det vore på sin plats att lämna tillbaka kortet. Man bländar sig själv helt enkelt - bara lite men mörkerseendet försämras.
Den finess som finns är ju bredden på närmare håll. Kan ju vara skillnaden mellan att hinna göra nåt eller inte.
På långt håll har man ändå mer tid att reagera.

Det är den enda fördelen jag kan komma på? Såvida det inte ser "tuffare" ut...

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]