Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av MartinS
I och för sig inte V70, men ändock D5 vs T6. Jag köpte en XC60 T6 nyligen, efter att ha provkört både D5 och T6 var valet självklart för mig. D5:an går ju bra inom sina 1000 eller 2000 varv där den har högt vridmoment men sedan dör den ju. T6:an bara ylar vidare medans D5:an knackar om från Gå ;-)

Alla säljare jag pratade med rekomenderade D5:an, grundat på ingenting, bara pga att "man köper inte bensinbilar idag vettu".....

/Martin
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Fast D5 awd 205hk och D5 awd Polestar 225hk/460Nm varvar på fint till varvstoppet. Inte alls som t.ex D3 fwd eller liknande.
av Lövet
Nej, men 225hk är fortfarande nästan 100hk mindre än T6 och effekten finns tillgänglig i ett smalare band. Vill man ha roligt bakom ratten ligger T6 i en annan liga.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Vill man ha roligt bakom ratten köper man inte en Volvo till att börja med...
av viktore
Variosboy skrev:Vill man ha roligt bakom ratten köper man inte en Volvo till att börja med...
Lite beroende på modell och drivlina kan man absolut ha roligt bakom ratten i en Volvo. Att Volvo sen inte tillverkar några sportbilar kan ju inte komma som någon överraskning.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Klart att D5 awd (trots Polestar) inte går lika bra som T6 awd (speciellt inte med Polestar 329hk/480Nm). T6 är något heeeelt annat! Men jag skulle bara säga att den smala inget, inget, inget ALLLLT, inget, inget, växla-tiden är förbi på D5.

För mig är valet mellan D5 awd och T6 awd hur enkelt som helst. Självklart T6! Hade det funnits när jag köpte min XC60 hade jag haft det istället. Min nästa bil kommer ha T6-motor + Polestar.

En till cylinder gör mycket. T.ex en bil jag körde i förrgår - en fullmatad CLS350 CDI med AMG-paket. 265hk/620Nm. Inget dieselknack alls på tomgång, helt silkesmjuk gång men ett jäkla drag när man stampade på. En sån motor (och växellåda) skulle Volvo erbjuda till dom som vill köra diesel.
Användarvisningsbild
av Krollspell
Variosboy skrev:Vill man ha roligt bakom ratten köper man inte en Volvo till att börja med...
Varför skulle man inte kunna ha roligt bakom ratten i en Volvo? Man kan ha roligt bakom ratten i dom flesta moderna bilmodeller idag bara det finns lite mer motor och ett hyffsat bra chassi.

Att det sen inte är särskilt kul i en 2.4D förstår jag däremot.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Allt är ju relativt, har man inte upplevt något annat än vad volvo har att erbjuda så är det ju inte så konstigt om man tycker att det känns WOW att åka någon av de motorstarkare Volvobilarna..

V70 2.4D är på inget sätt en inspirerande bil att åka i, det har du helt rätt i, men handen på hjärtat så finns det många bilar som är roligare än en S80 V8 AWD också (ja, jag har kört den, och den är riktigt kul jämfört med min bil), men nu jämför jag inte med min bil, jag jämför med andra märken.
Kan säga att min förra chefs Mazda miata med 160Hk var långt mycket roligare på kurvig väg än någon volvo jag kört.
av viktore
Variosboy skrev:Allt är ju relativt, har man inte upplevt något annat än vad volvo har att erbjuda så är det ju inte så konstigt om man tycker att det känns WOW att åka någon av de motorstarkare Volvobilarna..

V70 2.4D är på inget sätt en inspirerande bil att åka i, det har du helt rätt i, men handen på hjärtat så finns det många bilar som är roligare än en S80 V8 AWD också (ja, jag har kört den, och den är riktigt kul jämfört med min bil), men nu jämför jag inte med min bil, jag jämför med andra märken.
Kan säga att min förra chefs Mazda miata med 160Hk var långt mycket roligare på kurvig väg än någon volvo jag kört.
Som du själv är inne på så handlar det delvis om egna preferenser. Jag har inte kört miatan men förstått att den allmänna uppfattningen är att det är en riktigt körglad bil. Personligen hade jag dock utan tvekan tagit en S60 T6 R-design före miatan. S60in bjuder troligtvis inte på samma körkänsla som Mazdan men har andra starka sidor som jag räknar in i begreppet körglädje - rakt-fram prestanda, motorkaraktär och även körupplevelse vintertid.
Jag tycker det är fel att säga att Volvo överhuvudtaget inte har någon körglad modell. I synnerhet på sistone iom nya S60/V60. Men som jag sa tidigare, Volvo gör inga sportbilar. Och är det inte det som just miatan är? (Om än lite undermotoriserad :D )

Samtidigt blir det skevt att prata om sportighet när det gäller stora bilmodeller som V70 och X60. Bilar i dessa klasserna blir aldrig sportiga (undantaget värstingar typ RS/AMG). Det är snarare en fråga om vilken bil som är minst tråkig att köra.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
andreas_lofgren skrev: Vill man ha roligt bakom ratten ligger T6 i en annan liga.
Jag tycker det är roligt bakom ratten att sätta sig i D5an och köra hemifrån och inte behöva tanka förrens man är i Italien.......

Var ute en runda med min dubbelturbo Supra i helgen och hastigheten som bränslemätaren sjönk tog lite udden av det roliga.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]