Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Gårdagens orienteringstävling, strax nordöst om Höör, bjöd på sluttande parkeringsåker, kryddat med talrika och kraftiga regnskurar.
Tvåhjulsdrivet krävde så många påskjutande hjälpförare som koffertluckan rymde för att komma upp för backen, och ibland gick det inte ändå.
XC70:n kravlade uppför samma backe, i hjulspår som bitvis var så djupa att den blev kletig en bra bit upp på ekrarna på fälgen, utan att behöva någon påskjutare. :lol:

Då var det ändå med en tvåhjulsdriven hängande i bogserlinan bakom. :-O)

Jag tror jag kommer att gilla den här bilen. :-DD
av eos1ds
Ja, tror också att du kommer gilla den här bilen. Är inne på min fjärde xc och har använt den under riktigt taskiga förhållande och den har aldrigt gjort mig besviken. Har tidigare haft även mitsubishi pajero wagon som iofs var en riktig terrängbil, men jag ger mig in på samma ställen med xc:n som jag gjorde med mitsun!
av NiKeMaN
Ja framkomligheten verkar vara enormt imponerande.... Spinner höger bakhjul och sätter sig fast:
<- Pressrelease 2012 XC70.......
av Lövet
Sådana filmer kan man hitta om alla märken. Vi har ju också (den bland Volvoägare 8) ) ganska populära filmen där Audi Q5 gör bort sig på rullar på ett Audievent. Extrema förhållanden i båda fallen - hur många kör sin bil i knähög lera med standarddäck?
av NiKeMaN
andreas_lofgren skrev:Sådana filmer kan man hitta om alla märken. Vi har ju också (den bland Volvoägare 8) ) ganska populära filmen där Audi Q5 gör bort sig på rullar på ett Audievent. Extrema förhållanden i båda fallen - hur många kör sin bil i knähög lera med standarddäck?
Absolut.... Men var det inte ett BMW X3 event som Q5an gjorde bort sig så totalt på? Vill minnas att det var under lanseringen av X3 iaf. Anyway så finns det garanterat liknande filmer på både Audi Quattro och BMW xDrive och dom andra systemen :)

Det roliga är dock att filmen spelats in av samma team som länkades in några inlägg upp där folk va så imponerade av dess framkomlighet :D Och Maccie skriver: "Hoppas verkligen att min nya XC70 klarar betydligt mer än så!" :)
Användarvisningsbild
av apersson850
Det finns ju gränser för allt. Kollar man runt på youtube kan man hitta fastkörda bandfordon och traktorer med hur många däck som helst och så vidare.
Sen ska man för död och pina inte stanna, om man kan undvika det. Så länge det rullar är chansen mycket större att det fortsätter göra det, än vad den är för att komma igång igen, om man väl har stannat.
Användarvisningsbild
av kave
Jag testade lite med att ha hill descent knappen intryckt vid körning uppför branta sandbackar där det tar stopp och man blir stående med alla 4 hjul slirande.
Som sagts tidigare, när jag kör i terräng så går bilen helt klart bättre med DSTC aktiverat då man får diffbromsverkan på bakhjulen. Vad jag kunde märka var att det gick att ha DSTC avaktiverat, hill descent aktiverat och få diffbromsning på slirande bakhjul. Väldigt enkelt att testa genom att snett köra upp på hinder så bilen står med vikten på enbart ett fram och ett bakhjul.
Vidare var det rätt smart med hill descent också när man skulle backa ner för backen igen, då bromsas bilen ner när man har kopplingen nertryckt. Iofs får man samma verkan med abs bromsarna, men lite hjälp är det väl.
Användarvisningsbild
av Momentum
NiKeMaN skrev:
andreas_lofgren skrev:Sådana filmer kan man hitta om alla märken. Vi har ju också (den bland Volvoägare 8) ) ganska populära filmen där Audi Q5 gör bort sig på rullar på ett Audievent. Extrema förhållanden i båda fallen - hur många kör sin bil i knähög lera med standarddäck?
Absolut.... Men var det inte ett BMW X3 event som Q5an gjorde bort sig så totalt på? Vill minnas att det var under lanseringen av X3 iaf. Anyway så finns det garanterat liknande filmer på både Audi Quattro och BMW xDrive och dom andra systemen :)

Det roliga är dock att filmen spelats in av samma team som länkades in några inlägg upp där folk va så imponerade av dess framkomlighet :D Och Maccie skriver: "Hoppas verkligen att min nya XC70 klarar betydligt mer än så!" :)
Det roligaste är väl att samma länk på XC70 som kör fast i geggan länkas in en gång till och betraktas som ny info
Användarvisningsbild
av apersson850
Kave, det är nåt lurt där, för enligt alla specifikationer och beskrivningar ska diffbromsverkan (det som hette TRACS när det kom i 850) inte påverkas av om du har DSTC aktivt eller ej.
När DSTC kopplas ur, eller egentligen reduceras, ska antispinn försvinna, antisladd minskas och diffbromsarna lämnas opåverkade.

Jag tycker det är svårt att se vad som verkligen händer när man själv sitter och kör.
Användarvisningsbild
av StringerBell
apersson850 skrev:Har ni några exempel på när ni haft nytta av framkomligheten hos er XC-modell? Som på den här bilden, exempelvis:
Bild
Jag tycker KÄRRAN verkar ha god framkomlighet! :P
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 25
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering