Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av improwise
Något som förundrar mig lite, speciellt med tanke på att detta är ett Volvoforum, är att rätt få verkar föredra V70:n framför 520d, iaf i denna diskussion så här långt. Är det kanske som någon skrev tidigare (tror det var arese), för 350 000 kr är Volvo rätt val, för 500 000 kr BMW?

Nu behöver det väl iof inte innebära att Volvon skulle vara sämre än en BMW, man bör ju räkna med vad man får per krona. Möjligtvis skulle man då kunna säga att man får ung lika mkt per krona för båda märkena, men att en BMW kräver en klart större investering (för enkelhets skull tar jag inte hänsyn till själva kapitalkostnaden). Detta ligger i linje med det jag läst i diverse olika tester, som verkar sluta i att månadskostnaden blir ganska lika mellan dem.
av Lövet
I mina ögon är 520d en klart trevligare bil. Den enda anledningen till att välja V70II är ekonomisk. Men V70II är en riktigt bra bil och in 300k klassen står den väl upp mot konkurrenterna. Den är exempelvis ett klart trevligare alternativ än Passat, Insignia & Mondeo. Men den rår inte på A6, E-Klass och 5-serien som helhet. Det bör den ju inte heller göra med tanke på inköpspriset.

Jag har själv köpt en V70II trots att jag egentligen vill ha någonting annat men så är ju verkligheten. Köper bil efter given budget och försöker maximera vad jag ska få ut för de pengarna. I det här fallet var fokus på säkerhet, utrymmen och komfort eftersom det ska vara en familjefraktare. För detta är den fantastisk. Det jag skulle få betala för på en 5-sere (körglädje och förfining) var inte tillräckligt denna gång för att motivera prisskillnaden.
av viktore
andreas_lofgren skrev:
viktore skrev:Glöm inte att man med D5 får (upp till) 45hk och 80nm mer och ett bredare effektregister.
Fast vad hjälper det när inte bilen går fortare? Den är 0,4s snabbare till hundra och 0,2s snabbare till 400m.
(TV test 21/10)
Just det testet har jag kommenterat tidigare i en annan tråd,
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... =a#p537064

Kortfattat så kan man säga att det skiljer såpass mycket i prestanda som man kan vänta sig av 20hk/40nm med liknande vikt på båda bilar. Sen är det upp till gemene man att avgöra om man lägger värde i den extra effekten/ökade prestandan, eller om man tycker att 0.4s till 100 eller 2.5s till 160 är en försumbar skillnad.
Om det dessutom gäller MY12 så har D5 ytterliggare 10hk, och med Polestar ännu högre effekt/vridmoment, om man så skulle vilja.

När det gäller effektregister, främst vid lägre varvtal så har D5 rejält mycket mer kraft än 520d. Det speglas inte så mycket i fullgasaccelerationer men desto mer vid vanlig körning.
Användarvisningsbild
av kave
För mig är det såhär: en del vill gärna ha en Bmw på sin garageuppfart och köper då en snikutrustad 520d för v70 pengar. För andra som gillar bilar mycket och har det som intresse så är det värt att få en riktigt fin bil att åka i, då räcker inte 520d. Det blir helt andra pengar än motsvarande v70.
Jag tycker att det borde gå att få ihop en vettig 530d eller 530i för 500.000.
Det enda "måstet" i utrustningslistan på en bmw 5-serie är comfortpaketet, även om jag själv vill ha lite mer, ex sportstolar, bränslevärmare, hifi pro, usb och iphone interface etc.
Glöm inte A6, den har vunnit flera tester mot femman, särskilt körglädje är ett starkt kort.
Den lär gå att få billigare också.
Provkör och se om 520d räcker, du lär spara mycket pengar mot de större motorerna. Det är enbart dina egna preferenser som avgör.
Vad gäller krängning och väghållning förstår jag inte vad alla gnäller om, v70 och xc70 är väldigt välbalanserade och har mycket bra väghållning i kombination med bra komfort. En 5-serie har främst bättre komfort, dvs fjädring. Söker man bästa vägkänsla i storleken får man köpa en äldre femserie istället för den nya.
av Lövet
I absoluta tal går det säkert att åka lika fort med en V70II som en 5-serie i en kurva. Skillnaden är att den vill inte.

Förstår inte hur låga krav man kan ha om man tycker att en V70II är kul att köra.
av Linqid
Jag hade valt en 520d före en V70 D5 alla dagar i veckan. Mycket mer bil i alla avseenden, utom motor då. Även om tester visar att 20d matchar D5 i prestanda så känns femman trots det som "mer motor" och lite mustigare med ett härligare ljud.

För 500k netto får man en 520d som enligt mig har all nödvändig utrustning och mer därtill.

I din sits hade jag dock valt en 525d med aut, met, 18", Comfort-pkt, Halvläder, Sportstol, , HiFi, USB och värmare.
Då hamnar man på ca 481 netto med 8 % rabatt vilket ger utrymme för vinterdäck. Godis som Navi Prof är något jag med lätthet hade kunnat tänka mig att offra för mer motor.

Även om man kan få en himla massa utrustning till en V70 för 500k så väger teknikprylar i slutändan lätt mot en bil som är bättre i grunden på i princip samtliga punkter. Givetvis en subjektiv åsikt, men det är väl till stor del vad forum är till för :)
Arese skrev:För 500k skulle min spec sett ut som följer:

530i (sugsexa, 272 hk - underbar)
Comfort (pdc, xenon, bluetooth mm), metallic, 18", skinn, sportstol, Nav Prof, Hifi Prof

Mvh
Arese
Det är väl 528i som gäller nu för tiden? 258 hk, och tyvärr snart fyrcylindrig.
improwise skrev:För att få någon slags referens, har senaste året kör en Saab 9-3 SportCombi 2.0 BioPower från 2008-2009 som jag tycker är riktigt körglad och går fint i kurvorna och som jag själv skulle beskriva som rätt sportig. Någon mer som kört den och någon av bilarna som diskuteras ovan som vågar sig på att göra en jämförelse? Sportig och körglad är ju ganska difusa begrepp, frågar man min mamma är nog allt tillverkat efter 1975 sportigt, frågar man Louis Hamilton är säkert en high end Porsche rätt trist :D
Nu har jag inte kört nya femman i annat än GT-version med 530d-motor men den upplevde jag som betydligt tristare att köra än vår 9-3 med sportchassi (motorn var dock underbar). V70 ska vi inte tala om, våran är en MY09 med std-chassi och där pratar vi oljetanker vs ribbåt. 9-3 är faktiskt riktigt skoj att köra (kvalitetskänslan inte lika rolig)!
av Arese
Linqid skrev:
Arese skrev:För 500k skulle min spec sett ut som följer:

530i (sugsexa, 272 hk - underbar)
Comfort (pdc, xenon, bluetooth mm), metallic, 18", skinn, sportstol, Nav Prof, Hifi Prof

Mvh
Arese

!
Nej du, BMW kan jag, från och med MY12 finns åter 530i beteckningen. 272hk precis som i de sista årsmodellerna av E60. För oss som gärna hoppar downsizingtrenden och gillar en mjuk och elastisk motor med skönt ljud.
av Lövet
Motoralternativ från september -11: http://www.bmw.se/se/sv/_teaserpool/dow ... 9.2011.pdf
av Linqid
Arese skrev:
Linqid skrev:

!
Nej du, BMW kan jag, från och med MY12 finns åter 530i beteckningen. 272hk precis som i de sista årsmodellerna av E60. För oss som gärna hoppar downsizingtrenden och gillar en mjuk och elastisk motor med skönt ljud.[/quote]

Där ser man, det hade jag missat helt. Trevlig nyhet! Även om jag måste säga att den 530iA -08 jag körde för ett par år sedan inte gav den knuff man förväntade sig av en sexa med 272 hk. Oerhört trevlig motor dock!
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 8
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]